Het Hoofdgebouw Van Drafbaan Groningen

Drafbaan Groningen - onze ervaringen op het Stadspark

Zondag 5 juli ben ik vanuit Noord-Holland afgereisd naar de Drafbaan Groningen. Ik ben in Nederland nooit eerder op een drafbaan geweest. In Zweden heb ik wel een aantal keer een bezoek gebracht aan drafbaan Solänget vlakbij Örnskoldsvik.

Mijn (live-)ervaring op drafgebied is dus niet heel bijzonder groot. Het bezoek aan Drafbaan Groningen was onderdeel van de ‘tour door Nederland’ die ik mijn Zweedse visite heb gegeven.

Update: de drafbaan is opgedoekt

Onetime Las Vegas Fill geplaatst in Sport door Onetime
op 31 mei 2022
Het Hoofdgebouw Van Drafbaan Groningen

Locatie drafcentrum Groningen

Iedereen die wel eens door of langs Groningen rijdt kent ongetwijfeld het Gasuniegebouw ontworpen door Alberts en Van Huut. Achter dit gebouw ligt het Stadspark Groningen. Vlak bij het Holland Casino Groningen.

De Drafbaan Groningen is gelegen in het Stadspark. Ik vind dit een erg mooie locatie, midden in het groen. Aan de kop van de baan staat het mooie Stadsparkpaviljoen. Alles bij elkaar zorgt dit naar mijn idee voor een prachtige omgeving, die ook nog eens gemakkelijk bereikbaar is. De baan ligt namelijk praktisch aan de A7 (afrit 36).

Drafbaan Groningen
Drafbaan Groningen

Parkeren bij de drafbaan in Groningen

De eerste koers begon om 13.00 uur, wij kwamen daar ongeveer 13.15 uur aan. Omdat er deze dag ‘Sweepstakes’ races waren, schijnt het extra druk te zijn. Omdat ik volledig onbekend was ben ik zo ver mogelijk doorgereden naar de baan.

Tegenover de baan is een half verharde parkeerplaats, waar keurig nog een plaatsje vrij was. Langs de route door het Stadspark stonden er ook al veel mensen langs de weg geparkeerd.

Parkeren gebeurt gewoonlijk op de parkeerplaatsen van het Stadspark zelf. Ik heb ook mensen gesproken die de tip gaven om op het parkeerterrein van de Gasunie te gaan staan. Het parkeren is dus prima geregeld, en nog eens gratis ook.

De drafbaan op het Stadspark

Zodra je, na betaling van € 3,00 p.p., binnenkomt sta je bijna direct al langs de strak uitziende (sintel)baan. Een aanrader is om direct voor € 2,00 even een programmaboekje te kopen. In het boekje vind je nieuws, tips en voorgaande resultaat van de verschillende paarden en trainers.

Langs de baan staan twee gebouwen. Op het moment dat wij binnenkomen is er maar een open. Het lijkt erop dat de andere gebruikt wordt door bedrijven, als soort van skybox.

De finishlijn ligt voor het gebouw wat open is. Binnen in het gebouw staan veel tafels en stoelen waar iedereen de wedformulieren kan invullen.  In de binnenring van de baan staat de toren voor de wedstrijdleiding. De toren en overige gebouwen doen wat ouderwets aan. 

De staat van het onderhoud is ook matig, maar op de een of andere manier past dit prima in de setting. Wat ik, en mijn Zweedse gasten, wel enorm misten was het feit dat er op of langs de baan geen quotering te vinden is.

Wedkantoor

Langs de baan vind je twee wedkantoren, een buiten en een binnen in het hoofdgebouw. Om de quotering te kunnen zien moet je op (veel te) kleine tv’s kijken. Het vervelende is dat hier ook herhalingen van de voorgaande race draaien, en de quotering dus vaak niet in beeld is.

Een tip is dus om de website runnerz.nl altijd paraat te hebben op je smartphone. Hier kan je namelijk live de quotering bekijken. Natuurlijk kan je via ZEturf ook online je bets plaatsen. Zelf vind ik het leuker om gewoon oldschool naar het wedkantoor te gaan en zo’n mooi briefje te krijgen. Onderdeel van de totale beleving!

Ingang Bij Drafbaan Groningen
Ingang drafbaan Groningen

Nadat ik had uitgelegd dat ik Zweedse gasten mee had genomen werden zij prima in het Engels geholpen. Meerdere malen heeft de jongedame achter de gedateerde kassa gevraagd hoe zij het hier vonden.

Met de gastvrijheid is alles dik in orde in Groningen. Alle vragen over de verschillende inzetmogelijkheden werden adequaat beantwoord. Natuurlijk verschilt dat niets met de mogelijkheden in Zweden. Wel was er deze keer een kwartet jackpot met een gegarandeerde pot van € 3000 Natuurlijk heb ik deze tegen beter weten in gewoon gespeeld met 4 paarden rond, voor € 12,-. Gokje wagen, prijsje winnen zeg ik altijd maar.

Eten en drinken

Aangezien wij een kleine 160 km hebben moeten rijden, is er van lunchen nog maar weinig gekomen. Er is buiten langs de baan een kleine snackbar/kiosk.  De geur van oude afgewerkte motorolie oud frituurvet komt je tegemoet.

Het menu is zeer beperkt met alleen keuze uit patat en (broodjes) kroket, frikandel, kaassoufflé, gehaktbal en een hamburger. Alle broodjes zijn € 2,50 en een patatje € 2,25, niet duur; maar het is ook niet veel.

Toiletten

Wanneer je eet en drinkt, moet je natuurlijk ook een keer naar het toilet. Het toilet ziet er, eigenlijk net als de rest van het gebouw, ook ernstig gedateerd uit.

Het is allemaal wel schoon, maar doet toch een beetje smoezelig aan. Een aantal van de schermen tussen de urinoirs zijn bijvoorbeeld ook stuk. Daarnaast is er geen papier aanwezig om je handen af te drogen.

Hier ligt een klein handdoekje voor, die natuurlijk al nat is van de klanten die voor je zijn geweest.

Verloop van de races op de drafbaan Groningen

Ik heb natuurlijk geen referentiemateriaal van Nederlandse banen, maar kan wel een vergelijking maken met de races die ik in Zweden heb meegemaakt.

Wat mij direct al opviel was het grote aantal mensen wat vlak voor, of zelfs tijdens de start de baan oversteekt. Ik had niet het idee dat dit allemaal eigenaren en trainers waren, maar ook de zoons, kleinzoons, buurmannen en achterneven hiervan.

Drafbaan In Groningen
Drafbaan in Groningen

Dit heb ik in Zweden tot op heden nooit zien gebeuren. Daarnaast brak een van de rijders zijn start af, waarschijnlijk vanwege hinder, en werd vervolgens tegen het verkeer in van de baan begeleid.

De race was op dat moment aan de gang, en hele vreemde gang van zaken naar mijn idee. Dit zorgde dan ook voor grote hilariteit bij mijn gasten.

Natuurlijk hebben we op bijna alle races die dag een wedje geplaatst. Geen grote prijzen gewonnen, maar wel een mooie middag voor een tientje of twee in de min. Een keer winnend gewonnen (Facebook met een quotering van 3,25). De laatste paar races duo’s rond gespeeld met vaak een plaats erbij als soort ‘verzekering’.

Agenda

Zoals ik al eerder schreef, deze dag waren er ‘Sweepstakes’ races. De agenda van Drafbaan Groningen kent meerdere koersen per seizoen. De ‘Sweepstakes’  schijnen wel de best bezochte van het seizoen te zijn.  Op de website staan er in 2019 negen koersen gepland. Hiervan zijn er inmiddels reeds 6 geweest. Op de website zijn ook de verschillende racecards te downloaden.

Conclusie

Mijn gasten  en ik hebben een hele leuke middag gehad op de baan in Groningen. Juist de kneuterigheid, de vele oude chagrijnige Groningse boertjes en de locatie maken deze baan toch wel tot een aanrader. Hieronder nog even de plus- en minpunten op een rij.

Positief:

  • Mooie locatie
  • Gratis parkeren
  • Gastvrij personeel
  • Mogelijkheid om binnen te zitten

Negatief:

  • Geen quoteringen langs de baan
  • Toiletten oud en stuk
  • Beperkte keuze eetgelegenheid en kwaliteit matig
  • Rommelig door overstekende mensen op de baan

Wedden op paarden?

Veelgestelde vragen over het Stadsprak Drafbaan

Wat kost een entree kaartje voor deze drafbaan?

Volwassen betalen €6,00 en moeders met kinderen tot 15 jaar mogen gratis naar binnen. 65+ gaat voor €5,00 en 16 en 17 jarigen voor €2,00 net zoals studenten.

Moet je reserveren voor voor de drafbaan in het Stadspark?

Ja, dit is het officiële protocol. Je moet je eerst online aanmelden op de website anders krijg je geen toegang op de race dagen.

Kan ik live inzetten op de koers bij de drafbaan?

Dit is zeker mogelijk, dit kan je zowel online doen maar ook bij een van de kassa's op de drafbaan in het Stadspark in Groningen.

Wat is het telefoonnummer van de drafbaan in Groningen?

Dit is 06 - 1063 2793 het email adres is [email protected]

Doek valt voor drafbaan Groningen

De stekker ging eruit in 2021. Dit heeft de gemeenteraad besloten op 9 september 2020.

on air