Welcome To Las Vegas 1086412 1280

What happens in Vegas blijft niet langer in Vegas

Als je mensen vraagt aan welke woorden ze denken als het over Las Vegas gaat, dan is het waarschijnlijk de gevleugelde uitspraak ‘ What happens in Vegas, stays in Vegas.’ Dit is jarenlang de tagline van de stad geweest, al was die officieel ‘ What happens here, stays here.’ Het is niet raar dat Vegas dan ook wel Sin City wordt genoemd, je kunt hier volgens de overlevering alles doen zonder dat het consequenties heeft.

Zoals een legendarisch vrijgezellenfeest houden, die je in Amerikaanse films en series regelmatig voorbij ziet komen. Er is wel meer dan een film op gebaseerd (eentje die zelfs letterlijk ‘What happens in Vegas' heet), maar de meest bekende is denk ik The Hangover. Maar dat gaat veranderen, want de stad heeft sinds kort een nieuwe tagline. Wat gebeurt in Vegas, blijft blijkbaar niet langer in Vegas…

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Landbased casino door OneLuckyLady
op 31 januari 2023
Welcome To Las Vegas 1086412 1280

Deze catchfrase voor de stad van Las Vegas is in 2004 bedacht door een marketingbureau. Het is dus al snel omgedoopt tot ‘What happens in Vegas, stays in Vegas.' Die gevleugelde uitspraak kreeg ook een soort van eigen leven en werd ook buiten Vegas steeds meer gebruikt. Als je het bijvoorbeeld in een vergadering zegt, betekent dat dat alles wat gezegd wordt, binnen die 4 muren blijft. Oftewel, het komt niet naar buiten, het is off the record etc.

Het marketingbureau verantwoordelijk voor de slogan is R&R Partners. Het sloot aan bij het imago dat de stad zich op dat moment wilde aanmeten. Waar het vroeg in de 20e eeuw nog een plek was waar criminaliteit en illegaliteit hoogtij vierden, werd het in de jaren '50 en '60 een plek waar beroemdheden zoals Elvis en de Rat Pack (Frank Sinatra, Dean Martin en anderen) graag vertoefden. Daarna werd Las Vegas dé plek om je gezinsvakantie door te brengen, waar Circus Circus vandaag de dag nog een overblijfsel van is.

In de jaren '00 wilde het het imago krijgen van een paradijs voor volwassenen zoals we dat nu kennen: nachtclubs, pool party's, entertainment dat zijn weerga niet kent. En daar hoorde dus de slogan ‘What happens here, stays here.' Oftewel, ze hoeven thuis niet te weten wat je hier uitgespookt hebt, het is een vrijplaats om (nog) een keer je helemaal uit te leven. En daarna keer je gewoon weer  terug naar je brave, keurige leventje.

De slogan sloeg aan, getuige het aantal films, series en advertenties hier gebruik van maken. Het is dan ook tot de dag van vandaag dé uitspraak die hoort bij Las Vegas en staat voor ongekende vrijheid. Ik noemde Vegas al eens het pretpark voor volwassenen, en daar is niets aan gelogen.

What happens here, stays here

Deze catchfrase voor de stad van Las Vegas is in 2004 bedacht door een marketingbureau. Het is dus al snel omgedoopt tot ‘What happens in Vegas, stays in Vegas.' Die gevleugelde uitspraak kreeg ook een soort van eigen leven en werd ook buiten Vegas steeds meer gebruikt. Als je het bijvoorbeeld in een vergadering zegt, betekent dat dat alles wat gezegd wordt, binnen die 4 muren blijft. Oftewel, het komt niet naar buiten, het is off the record etc.

Het marketingbureau verantwoordelijk voor de slogan is R&R Partners. Het sloot aan bij het imago dat de stad zich op dat moment wilde aanmeten. Waar het vroeg in de 20e eeuw nog een plek was waar criminaliteit en illegaliteit hoogtij vierden, werd het in de jaren '50 en '60 een plek waar beroemdheden zoals Elvis en de Rat Pack (Frank Sinatra, Dean Martin en anderen) graag vertoefden. Daarna werd Las Vegas dé plek om je gezinsvakantie door te brengen, waar Circus Circus vandaag de dag nog een overblijfsel van is.

In de jaren '00 wilde het het imago krijgen van een paradijs voor volwassenen zoals we dat nu kennen: nachtclubs, pool party's, entertainment dat zijn weerga niet kent. En daar hoorde dus de slogan ‘What happens here, stays here.' Oftewel, ze hoeven thuis niet te weten wat je hier uitgespookt hebt, het is een vrijplaats om (nog) een keer je helemaal uit te leven. En daarna keer je gewoon weer  terug naar je brave, keurige leventje.

De slogan sloeg aan, getuige het aantal films, series en advertenties hier gebruik van maken. Het is dan ook tot de dag van vandaag dé uitspraak die hoort bij Las Vegas en staat voor ongekende vrijheid. Ik noemde Vegas al eens het pretpark voor volwassenen, en daar is niets aan gelogen.

What happens here, only happens here

Na het optreden van Aerosmith, die sinds enkele maanden een residency hebben in het Park MGM in, juist Las Vegas, tijdens de Grammy Awards op 26 januari 2020, werd een commercial getoond van de Las Vegas Convention and Visitors Authority (LVCVA). Dit is zeg maar de VVV van Las Vegas. In deze commercial werd de nieuwe slogan getoond: ‘What happens here, only happens here.'

Voor de commercial is dus een blik celebrity's opengetrokken, al zullen wij als Nederlanders ze lang niet allemaal kennen. Duidelijk is dat de nadruk op entertainment ligt, in de breedste zin van het woord. Van muziek (Shania Twain, Aerosmith) tot sportevenementen (UFC bijvoorbeeld). We moeten goed in de oren knopen dat die evenementen allee in Las Vegas plaatsvinden. Dat je dit nergens anders aantreft.

Dat blijkt wel uit het laatste shot: check de exclusieve residency's. Een residency is een vast schema van optredens van één artiest in één zaal of op één locatie. Vaak legt zo'n artiest zich voor een bepaalde periode vast, en treedt hij dan in die periode niet elders in de buurt op. Residency's kennen we ook van DJ's, zoals Armin van Buuren op Ibiza, maar ook diezelfde Armin in Hakkassan en Wet Republic. Maar in Las Vegas is een residency niet alleen weggelegd voor de DJ's, veel artiesten leggen zich ook vast voor een vast optreden in Sin City. Van onze eigen Hans Klok tot Aerosmith, van Celine Dion tot David Copperfield, allemaal treden ze voor een bepaalde periode vast op in één van de zalen die Las Vegas rijk is.

#OnlyVegas

Het was de bedoeling dat rondom de lancering ook in Las Vegas zelf allerlei marketingactiviteiten georganiseerd zouden worden, onder andere bij de bekende resorts met hashtag OnlyVegas, #OnlyVegas dus. Maar vanwege het dodelijke helikopterongeluk dat Kobe Bryant en zijn dochter Gianna eerder die dag trof, is dit tot nader order uitgesteld. Dit kunnen we dus nog wel gaan verwachten. De hashtag verraadt al dat social media, met Instagram voorop waarschijnlijk, een onderdeel van de campagne gaan zijn. Ondanks dat de activiteiten wat ingetogener zijn of zelfs uitgesteld, betekent dat niet dat er helemaal niet gebeurt.

Als je zoekt op #OnlyVegas op Instagram poppen er, een week na lancering van de nieuwe slogan, zo'n 5.300 posts op. Duidelijk is dat er in ieder geval op Fremont Street een fotogenieke achtergrond met de slogan staat, en voor het Bellagio een soort poortje waar je voor of onder kunt poseren. Waarna je deze natuurlijk met #OnlyVegas op social media deelt! Dat is citymarketing anno 2020 :-D. Verder is de slogan en bijbehorende hashtag op de vele billboards, ledschermen en rijdende reclamezuilen te spotten. Ga je komende tijd naar Vegas, dan kun je er dus niet echt omheen, lijkt het.

En natuurlijk is er ook nieuwe merchandise met ‘What happens here, only happens here' en #OnlyVegas te krijgen:

Wat betekent de nieuwe slogan voor je reisje naar Las Vegas?

Dus, je volgende trip naar Vegas betekent een nieuwe hashtag, nieuwe merchandise en nieuwe plaatjes. En dat is voor de thuisblijvers ook wel eens leuk :-)

Verandert er verder heel veel? Ten opzichte van jaren geleden, zie je nu dat er steeds meer wordt ingezet op entertainment anders dan enkel gokken. Neem het LINQ met alle attracties, de achtbaan bij New York New York maar zeker ook de optredens van artiesten. Waar jaren geleden Celine Dion als koningin over Vegas regeerde, zijn het nu toch een ander soort artiesten die hier hun resicendy pakken. De grootste DJ's, artiesten als de eerder genoemde Aerosmith maar ook Christina Aguilera, de UFC gevechten: er is tegenwoordig echt voor ieder wat wils.

En betekent het nu dat ‘What happens in Vegas, stays in Vegas' niet neer geldt? Dat ligt helemaal aan jou. De nieuwe slogan staat voor dat je niemands toestemming nodig hebt om wat dan ook te doen, alleen die van jezelf. Dus wat je ook doet, doe enkel wat jíj leuk vindt. Of je dat mee naar huis neemt of niet, ook dat is jouw keuze.

Oftewel, er verandert niet zo veel. De nieuwe slogan is een update van de oude. Uit onderzoek bleek namelijk dat veel toeristen die naar Vegas komen, één diner plannen en één show, en de rest openlaten. Die laten zich inspireren door de vibe als ze daar zijn. Ik herken dat. Voor onze trip in september plande ik daadwerkelijk één diner, in het Edge Steakhouse, en één poolparty (Armin bij Kaos) en hadden we een hele hoop plannen. Van al die niet geboekte plannen is weinig terecht gekomen. We zijn naar Ká geweest, maar dat boekte ik dezelfde dag. We gingen lekker eten, drinken, dingen doen. Maar lieten ons daarin leiden door wat we tegenkwamen, door waar we op dat moment zin in hadden of door tips die we ter plekke kregen.

De nieuwe slogan staat voor díe vrijheid: doen wat je wil, wanneer je wil. Er is zoveel te doen, dat kun je, of beter wil je, niet allemaal van te voren plannen. En heb je dingen nog niet gedaan, net als wij, omdat je trip helemaal anders liep dan verwacht? Dan ga je toch gewoon nog een keer!

on air