Prijzengeld Formule 1
Het Formule 1 seizoen begon in 2019 voor veel Nederlandse fans goed. ‘Onze Max' reed niet in de grindbak, blies de motor niet op en reed de eerste race van het seizoen uit. En dat niet alleen, Down Under wist hij direct een podiumplek te veroveren. Deze derde plaats belooft wat voor de rest van het seizoen, hopen we! Maar wat levert die plaats het Red Bull Racing team nu op? En hoeveel mogen de andere teams na de race in Australië bijschrijven? Lees hier alles over het prijzengeld in de Formule 1 seizoen 2019.
Formule 1 veranderingen
Hoewel het er nog steeds om gaat om zo snel mogelijk een aantal rondjes op een circuit te rijden, is er de afgelopen tijd wel wat veranderd in de Formule 1. Veel van de aanpassingen hebben onder andere te maken met het milieu. In 2016 werd er nogal wat geklaagd, dus in 2017 werden er een aantal regels aangepast:
- de auto's én vleugels mochten een stuk breder worden, evenals de banden. Ook het gewicht mocht van 702 kilo naar 722 groeien. Hierdoor wordt de downforce en de grip beter, waardoor er sneller gereden kan worden. Rondes kunnen 3 tot 5 seconden sneller worden
- bij regen wordt er voortaan gestart zoals in elke race (dus vanaf de grid en met de lampen), en niet meer rondenlang achter een safety car en vervolgens een rollende start
- het onnodig wisselen van motoren (bijvoorbeeld als je toch al achteraan start) is niet meer toegestaan
- de kosten voor Formule 1 motoren gaan omlaag (€1.000.000 goedkoper in 2017)
- ontwikkelen van motoren mag gedurende het seizoen onbeperkt
- leveranciers moeten verplicht motoren leveren aan teams
- het motorgeluid gaat weer omhoog. Sinds er met V6 motoren werd gereden klaagden de toeschouwers over het gemis van geluid en dus beleving in de F1
- er worden minder straffen uitgedeeld voor vooral kleine vergrijpen. Coureurs krijgen dus meer vrijheid
Veranderingen Formule 1 2018
In 2018 waren er al minder aanpassingen, al gaat er natuurlijk geen jaar voorbij zonder dat er iets verandert:
- de Halo, een extra beugel over de cockpit ter bescherming van de coureurs, is geïntroduceerd. Het moet vooral ernstig hoofdletsel voorkomen
- sharkfins (op de motorcover) en T-wings (voor de achtervleugel) zijn voortaan verboden
- Pirelli heeft 2 extra banden voor de F1 geïntroduceerd: de roze hypersoft en oranje superhard banden. Dit moet leiden tot meer pitstops, verschillende strategieën en dus meer spektakel
- het aantal motoren dat een team per seizoen (21 races) mag gebruiken is verlaagd van 4 naar 3 én motoren mogen nog maar €12 miljoen per stuk kosten
- gridpenalty's zijn beter te volgen waardoor de startopstelling duidelijker is
Veranderingen Formule 1 2019
In 2019 zijn de veranderingen in de F1 nog beperkter gebleven:
- andere voorvleugels en spiegels voor zicht naar achteren plus bredere achtervleugels moeten inhaalacties bevorderen. Of dat ook gaat gebeuren zullen de komende races uit moeten wijzen
- herstarten na een safety car wordt aangepast waardoor de regels duidelijker zouden moeten zijn voor iedereen. Ergo: minder drama
- voorafgaand aan de vrije training moeten teams verklaren dat hun auto aan alle veiligheidseisen voldoet
- afvlaggen gebeurt niet meer alleen door mensen maar ook door lichtpanelen
De coureurs, en F1 fans, zijn sceptisch over de eerste verandering van het jaar. Door de aanpassingen aan de vleugels moet er minder wind naar de achterligger komen. Maar of dat het inhalen zal bevorderen? Max wordt toch wel gezien als de koning van het inhalen, wij zijn benieuwd of hij dat nu nóg meer gaat doen. Verder lijkt de verklaring m.b.t. veiligheidseisen ook een beetje een wassen neus. Er zou niet gecontroleerd worden dus de teams worden dan op hun blauwe ogen vertrouwd :-)
Max Verstappen in 2019
In 2016 zag Red Bull al dat Max wel eens een grote naam zou kunnen worden. Op zijn achttiende lieten ze hem de overstap maken van team Toro Rosso naar Red Bull Racing, en hij win in Barcelona zijn eerste race. Hiermee zet hij een record, nadat hij al de jongste coureur ooit in de F1 was toen hij voor Toro Rosso ging rijden. De overstap naar Red Bull Racing, het ‘volwassen' team van Red Bull, ging gepaard met een leuke salarisverhoging, en daarnaast zal hij leuke sponsordeals hebben liggen.
Na Barcelona heeft Max veel pech gehad met de motoren van Renault die in de Red Bull wagen lagen. Hij wist vaker niet dan wel een race uit te rijden, maar dat zou anno 2019 verleden tijd moeten zijn. Het team rijdt nu voortaan met Honda motoren en zou daarmee aansluiting moeten vinden met Ferrari en Mercedes. Ricciardo is teamgenoot af nadat hij overstapte naar team Renault, Pierre Gasly maakt in 2019 dan ook de overstap van Toro Rosso naar Red Bull Racing.
Het feit dat Max in Australië niet alleen de race uitrijdt maar ook als vierde kwalificeert én als derde eindigt, is een lekker begin van het Formule 1 seizoen. Al zal hij, hem kennende, niet 100% tevreden zijn. Tenslotte, de winst is het enige dat écht telt voor de jonge Verstappen!
Historie prijzengeld Formule 1
Sinds de Formule 1 in handen is van Liberty Media, die het in januari 2017 overnam van Bernie Ecclestone, is er het één en ander veranderd. Naast de eerder genoemde technische veranderingen, wil het bedrijf onder leiding van Ross Brawn dat er een eerlijkere verdeling van bijvoorbeeld geld komt. Nu krijgen de grootste Formule 1 teams al sinds jaren honderden miljoenen, en kleine teams vallen deels of soms helemaal buiten de boot. Doordat er minder te besteden is, kunnen ze dus ook, zonder externe financiële hulp, nooit zo goed worden als bijvoorbeeld Ferrari.
Het huidige systeem ligt vast tot en met 2020 en kan alleen opengebroken worden als alle teams daarvoor tekenen, iets wat Red Bull Racing overigens als eerste team deed. Maar je kunt je voorstellen dat het voor de bestverdienende teams als Ferrari en Mercedes een moeilijke beslissing is om iets wat voor hen heel goed uitpakt, aan te passen ten behoeve van de concurrentie. Maar hoe dan ook, volgend jaar is het laatste jaar dat de eerdere afspraken nog gelden, dus vanaf 2021 kan het maar zo anders gaan zijn! En als we Brawn mogen geloven gáát het ook veranderen!
Het prijzengeld onder Ecclestone, de vorige eigenaar, was hoger dan dat het de eerste jaren onder Brawn is. In 2016 was er bijna 2 miljard dollar aan inkomsten, in 2018 was dit ‘nog' maar 1,8 miljard dollar. De inkomsten van het Formule 1 zijn bepalend voor hoeveel prijzengeld er is. In 2018 was dit $45 miljoen minder dan in 2016, al is het wel $2 miljoen meer dan in 2017.
Prijzengeld Formule 1 2019
Maar, de tijden lijken weer gekeerd en het prijzengeld is weer hoog. Het totale prijzengeld per jaar wordt als volgt vastgesteld: alle inkomsten uit de Formule 1 vormen twee potten: 50% is voor de Formula 1 Group en andere aandeelhouders, de andere 50% gaat naar de Formule 1 teams als prijzengeld. Hier zit weer een hele verdeling achter.
Allereerst is het goed te weten dat de coureurs géén prijzengeld verdienen. Zij krijgen een salaris en sponsorgelden, maar het prijzengeld is voor de constructeurs, oftewel de teams. Indirect zullen de salarissen van Max en co hiervan wel betaald worden, en zullen die contracten ook wel gebaseerd zijn op prestaties.
Het prijzengeld voor 2019 is gebaseerd op de prestaties van het seizoen 2018. Naar verwachting wordt er in 2019 ruim 2 miljard dollar aan inkomsten opgehaald, wat resulteert in een prijzenpot van $1.004.000.000. Dit wordt verdeeld onder 10 teams.
Verdeling prijzengeld onder teams
Als eerste krijgt elk team dat de van de afgelopen 3 seizoenen minimaal 2 maal in de top 10 reed, een even groot deel van in het totaal 23,7% van de prijzenpot. Over 2018 is dat deel 35 miljoen dollar. Nog een keer eenzelfde deel van de prijzenpot, nu $350 miljoen, wordt verdeeld onder de teams, en dit is naar aanleiding van het constructeurskampioenschap in de F1 van 2018. De nummer 1 (Mercedes) krijgt 19%, dit loopt af naar 4% voor de nummer 10 (Williams).
De huidige afspraken (Concorde Agreement) zijn gemaakt in 2012 en ging in in 2013. In deze overeenkomst staat dat de 4 bestpresterende teams uit de voorgaande periode (2009 tot en met 2012) een constructeurs bonus krijgen. Deze teams, Ferrari, Mercedes, Red Bull en McLaren krijgen op basis van die prestaties een jaarlijkse bonus. Daarnaast krijgt Williams een bonus van $10 miljoen omdat zij tijdens het tekenen van de overeenkomst nummer 5 waren. Dan is er nog een bonus voor Ferrari omdat zij het langst deelnemende team zijn, en die bonus is hoger dan wat de winnaar van het constructeurskampioenschap krijgt!
En dan is er nog een bonus, te verdelen onder de 5 die reeds een bonus krijgen uit de Concorde Agreement (Ferrari, Mercedes, Red Bull en McLaren) voor het team dat tweemaal op rij de constructeurskampioen wordt. In 2018 was dat Mercedes, dus zij krijgen dit extraatje… En Red Bull Racing krijgt een bonus voor het als eerste tekenen van de nieuwe overeenkomst voor na 2020. Al met al best een schimmige constructie waarbij teams bonussen krijgen zonder er écht voor te hoeven presteren, en er dus teams veel bekaaider vanaf komen omdat ze het tien jaar geleden niet goed deden in de Formule 1 (of überhaupt niet bestonden).
Overzicht prijzengeld 2019
Als je dan alles onder elkaar zet, dan ziet de verdeling van het prijzengeld in de Formule 1 er als volgt uit:
Team | Positie 2018 | K1 | K2 | 1+2 | CCB | LST | Overig | Tot. 2019 | Tot. 2018 | +-% |
Ferrari | 2 | 35 | 56 | 91 | 41 | 73 | 205 | 194 | 5,6 | |
Mercedes | 1 | 35 | 66 | 101 | 41 | 35 | 177 | 170 | 4,1 | |
Red Bull | 3 | 35 | 46 | 81 | 36 | 35 | 152 | 146 | 4,1 | |
McLaren | 6 | 35 | 32 | 67 | 33 | 100 | 81 | 23,5 | ||
Renault | 4 | 35 | 38 | 73 | 73 | 62 | 17,7 | |||
Haas | 5 | 35 | 35 | 70 | 70 | 53 | 32,1 | |||
Williams | 10 | 35 | 15 | 50 | 10 | 60 | 76 | -21,4 | ||
Racing Point | 7 | 35 | 24 | 59 | 59 | 69 | -14,5 | |||
Sauber | 8 | 35 | 21 | 56 | 56 | 46 | 21,7 | |||
Toro Rosso | 9 | 35 | 17 | 52 | 52 | 56 | -7,2 | |||
Totaal | 350 | 350 | 700 | 151 | 73 | 80 | 1004 | 953 | 5,35 |
- K1 is dus die gegarandeerde betaling voor de teams die in 3 seizoenen minimaal 2 maal in de top 10 stonden
- K2 is de betaling voor de plaats in het constructeurskampioenschap
- 1+2 samen is het totaal dat een F1 team dus sowieso krijgt, totaal 700 miljoen dollar
- CCB is de afspraak voor de top 4 ten tijde van het tekenen van de Concorde Agreement en is gebaseerd op prestaties uit 2009-2012
- LST is de bonus voor het langstdeelnemende team (en zolang Ferrari mee blijft doen, zullen ze het langstdeelnemende team blijven)
- Overig zijn de andere bonussen. Voor Mercedes is dat de bonus voor 2 constructeurskampioenschappen op rij. Voor Red Bull te bonus voor het tekenen van het nieuwe contract en voor Williams de tekenbonus van de huidige Concorde Agreement
Al met al is het vooral opvallend dat de nummer 2 van afgelopen jaar, dit jaar meer betaald krijgt dan de nummer 1. Waar Mercedes, de kampioen van de F1 in 2018, met 177 miljoen dollar tevreden moet zijn, mag Ferrari 205 miljoen dollar meenemen. Dit verschil komt voort uit die langstdeelnemende bonus, maar helemaal eerlijk voelt het niet. Ook de verschillen tussen de teams is erg groot. Nummer 4, McLaren, krijgt minder dan de helft van wat Ferrari krijgt. En de laatste van de lijst, Toro Rosso, krijgt maar de helft van wat McLaren krijgt. Ferrari krijgt gewoon 20% van de totale prijzenpot, en als het om dit soort bedragen gaat, gaat het hard met de verschillen.
Hoe worden deze gelden betaald?
Oftewel, hoe komt de organisatie aan zoveel geld? Er zijn twee grote bronnen van inkomsten: sponsordeals en tv-rechten. Zo betaalde Sky 1 miljard dollar om de Formule 1 5 jaar lang uit te mogen zenden in de UK. Daarnaast zijn er inkomsten uit merchandise, op alles wat met de F1 te maken heeft zitten rechten en de opbrengsten daarvan gaan naar de organisatie. Bovendien betalen circuits om een F1 race te mogen hosten. In sommige gevallen moet daar geld bij (Spa stond in 2016 10 miljoen dollar in het rood) maar de exposure voor een land is dat het schijnbaar waard.
Team budgetten
Nu we weten dat Ferrari dus ruim 200 miljoen dollar krijgt voor een jaar rijden, is het ook wel interessant te weten wat de budgetten van teams zijn. Dat van Ferrari lag in 2018 namelijk op het dubbele, $410 miljoen dollar trokken zij uit voor een seizoen Formule 1. Daar moest dus nog wat geld bij ten opzichte van het prijzengeld (dat voor Ferrari in 2018 op 194 miljoen lag). Dit zal veelal betaald worden uit sponsorgeld. Hoe hoger het budget, hoe meer werknemers gaat hier in ieder geval op. Want mocht je denken dat een F1 team uit een paar coureurs en wat monteurs in de pits bestaat, heeft het goed mis.
Omdat niet elk team eigen motoren ontwikkelt en produceert, zijn onderstaande aantallen zonder de motorafdelingen:
Team | Budget 2018 | Medewerkers |
---|---|---|
Ferrari | 410 miljoen dollar | 950 |
Mercedes | 400 miljoen dollar | 950 |
Red Bull Racing | 310 miljoen dollar | 780 |
McLaren | 220 miljoen dollar | 760 |
Renault | 190 miljoen dollar | 625 |
Williams | 150 miljoen dollar | 630 |
Scuderia Toro Rosso | 150 miljoen dollar | 460 |
Sauber | 135 miljoen dollar | 400 |
Haas F1 | 130 miljoen dollar | 250 |
Racing Point | 120 miljoen dollar | 405 |
De Formule 1 is dus niet alleen een miljoenenbusiness, het houdt ook duizenden mensen dagelijks van de straat en aan het werk!