Wedden op Grand Prix van Emilia Romagna
Het wereldkampioenschap Formule 1 2022 is in volle gang. De Grand Prix van Emilia Romagna is alweer de vierde race op de kalender. Vorig jaar won Max Verstappen de race op Imola, een resultaat dat de Nederlander dit jaar zeker wil herhalen. De achterstand op Charles Leclerc in het kampioenschap is immers al behoorlijk.
Wedden op de Grand Prix van Emilia Romagna
Wedmogelijkheden op de Grand Prix van Emilia Romagna verschillen van bookmaker tot bookmaker. Een outright bet op de winnaar van de wedstrijd en de coureur die er op zaterdag met de pole position vandoor gaat, is bij de meeste bookmakers wel te vinden. Ook een long term bet op de nieuwe wereldkampioen kun je bij de gerenommeerde online wedkantoren wel zetten.
Wedden op Grand Prix van Emilia Romagna bij Circus
Dit seizoen zijn er veel meer legale bookmakers online dan bij het begin van het vorige Formule 1-seizoen. Dat betekent dat je ook veel meer weddenschappen op de Grand Prix van Saoedi-Arabië af kunt sluiten. Elke race zetten we de Formule 1-weddenschappen van één bookmaker in de spotlight. Deze race bekijken we de Formule 1-weddenschappen van Circus.nl.
De Formule 1-weddenschappen van Circus zijn onder te verdelen in seizoensweddenschappen – waarbij je kunt voorspellen welke coureur en welke constructeur er wereldkampioen gaan worden – en raceweddenschappen.
We focussen ons voor nu even op de raceweddenschappen want dat zijn er veruit het meest en deze zijn het meest actueel. Wat valt er op bij Circus? Op Circus.nl kun je wedden op wie de vrije trainingen wint en hoe groot de marge tussen de coureurs die eerste en tweede worden gaat zijn. Deze laatste is een under/over weddenschap met drie opties.
Specifieke weddenschappen voor het raceweekend
Dit weekend wordt er op Imola voor het eerst dit seizoen een sprintrace gereden op zaterdag. Hier kan gewed worden op wie er met de overwinning en dus met de pole position vandoor gaat. Ook op de korte kwalificatie voor de sprintrace kan gewed worden wie er aan het eind van de sessie bovenaan de tijdenlijst staat.
De weddenschappen op de race zijn wat uitgebreider. Je kunt vanzelfsprekend inzetten op de winnaar van de race, vanaf welke plek op de startgrid de race gewonnen wordt en welke nationaliteit de winnaar heeft.
Snelste raceronde
Circus biedt ook een weddenschap aan op welke coureur de snelste ronde van de race rijdt. Een weddenschap die niet bij alle andere bookmakers te vinden is, is de weddenschap waarbij ingezet kan worden op de constructeur c.q. auto die de snelste ronde rijdt. Dit is best een interessante weddenschap omdat er in de slotfase van de race wel eens extra pitstops plaatsvinden om de snelste ronde te pakken.
Door in te zetten op een team, wed je dus op twee auto’s en heb je meer kans op een winnende weddenschap.
Andere weddenschappen op de race zijn onder andere of er tijdens de race een virtuele dan wel een echte safety car fase in de wedstrijd ontstaat. Dit zijn weddenschappen volgens het ja/nee principe.
Bij Circus kun je ook voor de race voorspellen wat de winnende marge tussen de winnaar en de coureur die als tweede over finish komt gaat worden. Dit is enkel een pre-race weddenschap. Dat wil zeggen dat je live niet op deze weddenschap in kunt zetten.
Live wedden op de Grand Prix van Emilia Romagna
Formule 1 is een spannende sport om naar te kijken. Zeker wanneer races pas echt in de laatste ronde beslist worden – zoals tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië eerder dit seizoen het geval was. Wanneer je wedt op de Formule 1 verhoogt dat de spanning van de race nog eens extra.
Dit jaar kun je voor het eerst live wedden op de Grand Prix van Emilia Romagna. Tijdens de race kun je bij Circus terecht voor de live weddenschap op welke coureur als eerste het zwart-wit geblokt gaat zien.
OneTime Wedtips
Iets dat we dit jaar anders doen dan vorig jaar is onze voorspelling. We gaan niet langer voor een nummer 1, 2 en 3, maar selecteren een aantal weddenschappen uit het aanbod van de bookmaker die we deze race centraal stellen.
Wedtip 1:
Mercedes claimt een update voor de auto mee te nemen, die een flinke hap van de achterstand die het team op Red Bull Racing en Ferrari heeft, moet nemen. Tijdens de eerste vrije training zien we daar wellicht al iets van terug. Mercedes als winnende constructeur in vrije training 1 staat bij Circus genoteerd tegen odds van 10.00.
Wedtip 2:
Voor het eerst dit jaar wordt er gekwalificeerd via een sprintrace en niet door één rondje. Dit zou in het voordeel van Max Verstappen moeten kunnen zijn. Winst in de sprintrace en dus pole position voor de hoofdrace voor Verstappen staat genoteerd tegen odds van 2.60.
Wedtip 3:
Kevin Magnussen scoorde in Bahrein en Saoedi-Arabië veel punten voor Haas. In Australië was het team echter nergens te bekennen. Wij verwachten dat Haas op Imola weer in de punten kan finishen en dan is het waarschijnlijker dat Magnussen dit doet dan dat Mick Schumacher dat is. De odds voor een finish in de punten van Kevin Magnussen staan op 2.30.
De geschiedenis van de Grand Prix van Emilia-Romagna
Omdat er later in dit seizoen al een Grand Prix van Italië op het programma staat, wordt de aankomende race op het circuit Enzo e Dino Ferrari in Imola verreden onder de naam Emilia Romagna, naar het gebied waar het circuit gelokaliseerd is.
Het is het derde jaar op rij dat deze race op het programma staat. De eerste twee edities werden verreden als inval-Grand Prix omdat er vanwege Covid-19 een streep ging door een aantal overzeese races.
Inmiddels is Imola here to stay. De circuitdirectie tekende een overeenkomst met Formula 1 Management om de race tenminste tot 2025 te organiseren.
Tragiek op Imola
De Formule 1 op Imola. Het is een combinatie die voor altijd een eerste associatie op zal roepen aan het Grand Prix weekend in 1994. In het weekend van 29, 30 april en 1 mei 1994 vond er een verschrikkelijk weekend plaats op het Italiaanse circuit, waarbij maar liefst twee coureurs de dood vonden.
In 1994 had de Formule 1 een gevaarlijk punt bereikt. Na een aantal jaren van relatieve veiligheid werden er door de teams auto’s geproduceerd die technisch innovatief waren.
De regels, en met name de veiligheidsvoorschriften, werden echter onvoldoende en verkeerd aangepast. Dat betekende dat de auto’s te snel en te ontwikkeld waren voor de circuits waar ze op reden. Er werden te hoge snelheden bereikt. Dat maakte de auto’s bijzonder gevaarlijk.
Debutant Jos Verstappen
Tijdens de eerste race van 1994 in Brazilië was de Nederlandse debutant Jos Verstappen al spectaculair gecrasht. Drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna waarschuwde al in dat eerste Grand Prix weekend dat de bolides door nieuwe reglementen onbestuurbaar zouden worden.
“Om een Formule 1-weekend te overleven, moet je bang zijn,” had Senna gezegd in een Braziliaanse krant voordat hij naar de Grand Prix van San Marino afreisde. “Angst is een goede emotie om te hebben om je langer te laten leven. De wagens zijn dit seizoen erg snel geworden en ze zijn lastig te besturen. Ik verwacht dat we veel ongelukken gaan zien en ik waag het te zeggen dat we geluk hebben, als er niet iets heel ernstigs gebeurt.”
Op vrijdag 29 april 1994 ging het gruwelijk mis voor de jonge Braziliaan Rubens Barrichello. Hij crashte met zijn Jordan zwaar in de vrije training. Zijn wagen werd gelanceerd over een curbstone en eindigde letterlijk in de hekken om vervolgens een aantal keer over de kop te gaan.
De sessie werd stilgelegd en Barrichello werd naar het ziekenhuis gebracht. De klap van de crash had hem bewusteloos geslagen. Hij had uiteindelijk slechts een arm en zijn neus gebroken.
Credit: WikiCommons
Eerste dodelijke ongeval in twaalf jaar
Roland Ratzenberger had een dag later minder geluk. De 33-jarige Oostenrijker, een debutant in de Formule 1, reed tijdens een kwalificatieronde te hard over een curbstone op het circuit. Daarbij beschadigde hij zijn voorvleugel. Een ronde later brak deze af op een van de snelste plekken op het circuit.
Ratzenberger miste de Villeneuve Curva en ging regelrecht op een betonnen muur af. Met 314 kilometer per uur crashte de Simtek in de muur. De sessie werd ogenblikkelijk stilgelegd en de medische teams van de FIA haasten zich naar de plek van de crash.
Zeer ernstig ongeluk
Ratzenberger werd lag met mijn hoofd tegen de rand van de cockpit aan en uit alles bleek dat er een zeer ernstig ongeluk had plaats gevonden. Ratzenberger werd naar het ziekenhuis gebracht en de kwalificatietraining werd hervat. Sommige teams hielden hun coureurs echter in de pitbox.
Na afloop van de kwalificatietraining werd bekend gemaakt dat Roland Ratzenberger aan zijn verwondingen was overleden. Hij was de eerste coureur die tijdens een Formule 1-weekend overleed sinds Riccardo Paletti in het harnas stierf in 1982.
Ayrton Senna brak in tranen uit toen hij het nieuws van de dood van Ratzenberger hoorde. Hij ging kijken op de plek van het ongeluk. Op de suggestie om niet te racen antwoordde Senna dat hij op sommige dingen geen invloed had: “Het is voor mij niet mogelijk om niet te racen. Ik kan niet stoppen.”
De dood van een wereldkampioen
Op zondag 1 mei ging het al bij de start helemaal mis. De Benetton van J.J. Lehto kwam niet van zijn plek en werd vol geramd door Pedro Lamy in een Lotus. De race werd geneutraliseerd en na de herstart behield Senna de leiding voor Michael Schumacher.
In de zevende ronde van de race kon Senna met een snelheid van bijna 290 kilometer per uur de Tamburellobocht niet houden. Zijn Williams ging hard van de baan en crashte tegen een betonnen muur om vervolgens half terug de baan op te spinnen.
Medici probeerden op de baan het leven van Senna te redden. Er werd een traumahelikopter ingezet om de Braziliaan naar het ziekenhuis te vervoeren. De race werd na een rode vlag opnieuw gestart.
Schumacher won. Later die avond werd bekend gemaakt dat Ayrton Senna da Silva, misschien wel de beste coureur die ooit geleefd heeft, was overleden. De Formule 1 huilde, Brazilië was in rouw.
Verbeterde veiligheid
De dodelijke ongelukken van Ratzenberger en Senna zorgden ervoor dat de FIA direct ingreep. De snelheden moesten omlaag. Circuits moesten nieuwe chicanes aanleggen en andere snelheidsbeperkende maatregelen nemen.
Voor de auto’s werden nieuwe specificaties opgesteld waaraan deze moesten voldoen. Zo moest onder andere de rand van de cockpit verhoogd worden om de coureur beter te beschermen. Ook werd er een head and neck support systeem (HANS) ontwikkeld.
In 1995 keerde de Formule 1 ‘gewoon’ terug op Imola voor de Grand Prix van San Marino. De baan was grondig verbouwd en de hoge snelheidsbochten waren verwijderd en vervangen door langzamere chicanes.
Tot 2006 stond de Grand Prix van San Marino op de kalender. Daarna werd er tot 2020 niet meer door de koningsklasse van autosport op het Circuit Enzo e Dino Ferrari geracet.
Mercedes wint bij terugkeer
Bij de terugkeer op Imola in 2020 is het Mercedes dat de lakens uitdeelt op het Italiaanse circuit. Tijdens het tweedaagse raceweekend, in tegenstelling tot een normale driedaagse Grand Prix, was Lewis Hamilton nipt sneller dan Max Verstappen.
In de kwalificatietraining was het Valtteri Bottas, de andere Mercedes-coureur, die er met de pole position van doorging. Hij was een fractie sneller dan Hamilton. Verstappen moest bijna een halve seconde toegeven.
In 2021 was de Grand Prix van Emilia Romagna de tweede race op de kalender. Nadat Max Verstappen de seizoensouverture aan Lewis Hamilton had moeten laten, won de Nederlander in Italië zijn eerste race van het seizoen en legde daarmee de basis die uiteindelijk tot de wereldtitel zou leiden.