F1 Circuit Imola

Grand Prix van Emilia-Romagna

Autodromo Enzo e Dino Ferrari

Op woensdag 17 mei 2023 wordt bekendgemaakt dat de race van aankomend weekend niet doorgaat. Hevige regenval maakt het niet veilig om de Grand Prix van Emilia-Romagna te verrijden.

Met wederom een 1-2'tje voor Red Bull Racing tijdens de Grand Prix van Miami keert de Formule 1 voor de zesde ronde van het wereldkampioenschap 2023 terug op Europese bodem. Op het historische Circuito Enzo e Dino Ferrari wordt aankomend weekend de Grand Prix van Emilia-Romagna verreden.

Lees in dit artikel alles over wedden op de Grand Prix van Emilia Romagna, evenals de historie van deze race.

Onetime Las Vegas Fill door Onetime
op 17 mei 2023
Emilia Romagna 2
Emilia Romagna 1
Max Verstappen was in 2021 de beste op Imola.

Het eerste echte Europese circuit van het seizoen

Eigenlijk was de Formule 1 helemaal niet van plan om ooit nog op beroemde en beruchte circuit in Italië te rijden. Te oud, te versleten; dat was het oordeel jarenlang. Tot de Formule 1 in 2020 met de handen in het haar zat doordat de ene na de andere overzeese race gecanceld werd vanwege Covid. Toen werd er snel een deal gemaakt met het circuit in Imola.

De race verscheen op de kalender als de Grand Prix van Emilia-Romagna, naar de streek waarin het circuit ligt. Het was een succesvol raceweekend. De Formule 1 organisatie maakte al snel bekend dat de Grand Prix van Emilia-Romagna een vaste plek op de F1-kalender zou krijgen.

In Imola gaan op zondag 21 mei de lichten om iets over 15.00u uit voor de eerste echte Europese race van het seizoen. Het is ook de eerste race van het seizoen die op een permanent circuit en bij daglicht verreden wordt. Formule 1 zoals Formule 1 bedoeld is, zouden de puristen kunnen zeggen.

Imola is voor altijd verbonden aan zondag 1 mei 1994. Die dag crashte de misschien wel beste Formule 1-coureur aller tijden, de Braziliaan Ayrton Senna, met zijn Williams in de Tamburello bocht. Medische hulp mocht niet baten. De Formule 1 verloor een icoon, Brazilië een held.

In de jaren daarna werd het circuit door middel van het aanbrengen van chicanes veiliger en langzamer gemaakt. Anno 2023 is de laatste chicane verdwenen waardoor de coureurs vanuit bocht 18 volgas richting start-finish kunnen rijden om voor bocht 2 met een mooie uitrem-actie een plaats kunnen winnen.

Tijdschema Grand Prix van Emilia-Romagna 2023

Helaas gaat de race op zondag 21 mei 2023 niet door i.v.m. hevige regenval.

Zondag wordt de race dus verreden, maar het hele weekend is er genoeg spektakel te bewonderen. En omdat de race op Europese bodem plaatsvindt, is er geen tijdverschil en kunnen we gewoon overdag voor de tv ploffen.

Zo ziet het tijdschema voor de race van Emilia-Romagna 2023 eruit:

Sessie

Datum en tijd

Eerste vrije training

vrijdag 19 mei 13.30u tot 14.30u

Tweede vrije training

vrijdag 19 mei 17.00u tot 18.00u

Derde vrije training

zaterdag 20 mei 12.30u tot 13.30u

Kwalificatie

zaterdag 20 mei 16.00u tot 17.00u

Race

zondag 21 mei 15.00u

 

Favorieten voor de Grand Prix van Emilia-Romagna 2023

Hoewel hij met drie zeges op zak en veertien punten voorsprong in het kampioenschap natuurlijk best goed aan het seizoen begonnen is, begint het favoriete deel van het seizoen van Max Verstappen nu pas.

Verstappen legde vorig jaar de basis van zijn tweede wereldtitel in het Europese seizoen. Dat begon met een zege in de Grand Prix van Emilia-Romagna. Er zijn weinig redenen om aan te nemen dat Verstappen dit seizoen niet gaat winnen. Zijn inhaalrace in Miami toonde eens te meer aan dat er nog altijd geen maat op het kunnen van de Nederlander staat.

Sergio Perez zal na zijn tweede plaats in Miami even een toontje lager zingen als het gaat om het winnen van het wereldkampioenschap. De Mexicaan geeft Verstappen dit seizoen meer tegenstand dan ooit te voren, maar kreeg in Florida toch een gevoelige tik op de neus.

Als liefhebber van de sport kunnen we alleen maar hopen dat Perez zich snel herpakt. Anders wordt dit seizoen helemaal een walk-over voor Verstappen, want de tegenstand van Ferrari en Aston Martin is beperkt, terwijl Mercedes nog altijd in geen velden of wegen te bekennen is.

Nyck de Vries

Voor de tweede Nederlandse coureur in de Formule 1 verloopt het seizoen allesbehalve florissant. Nyck de Vries kwalificeerde zich bij de vorige Grand Prix in Miami weliswaar voor de eerste keer dit seizoen voor zijn teamgenoot Yuki Tsunoda, maar in de race was er toch weer een incident. De Vries verremde zich bij de start en botste op de McLaren van Lando Norris.

De Vries heeft van de Red Bull Racing-adviseur een gele kaart gekregen. De komende drie races (Emilia-Romagna, Monaco en Spanje) worden heel belangrijk voor de Fries. De voormalig wereldkampioen Formule E moet zijn potentie gaan laten zien, anders kan het Formule 1-avontuur wel eens van heel korte duur zijn.

Onze voorspelling

We voorspellen opnieuw een overwinning voor Red Bull Racing. Hoewel Ferrari in eigen land en op een circuit dat nota bene naar de oprichter van het merk vernoemd is ongetwijfeld een poging gaat wagen om de race te winnen, zien we de Scuderia niet in de buurt van de Red Bulls komen.

Een inzet op een overwinning voor Max Verstappen is met odds van 1.40 niet de meest lucratieve voorspelling bij de bookmakers, het is wel de meest waarschijnlijke.

De geschiedenis van de Grand Prix van Emilia-Romagna

Omdat er later in dit seizoen al een Grand Prix van Italië op het programma staat, wordt de aankomende race op het circuit Enzo e Dino Ferrari in Imola verreden onder de naam Emilia Romagna, naar het gebied waar het circuit gelegen is.

Het is het derde jaar op rij dat deze race op het programma staat. De eerste twee edities werden verreden als inval-Grand Prix omdat er vanwege Covid-19 een streep ging door een aantal overzeese races.

Inmiddels is Imola here to stay. De circuitdirectie tekende een overeenkomst met Formula 1 Management om de race tenminste tot 2025 te organiseren.

Tragiek op Imola

De Formule 1 op Imola. Het is een combinatie die voor altijd een eerste associatie op zal roepen aan het Grand Prix weekend in 1994. In het weekend van 29, 30 april en 1 mei 1994 vond er een verschrikkelijk weekend plaats op het Italiaanse circuit, waarbij maar liefst twee coureurs de dood vonden.

In 1994 had de Formule 1 een gevaarlijk punt bereikt. Na een aantal jaren van relatieve veiligheid werden er door de teams auto’s geproduceerd die technisch innovatief waren.

De regels, en met name de veiligheidsvoorschriften, werden echter onvoldoende en verkeerd aangepast. Dat betekende dat de auto’s te snel en te ontwikkeld waren voor de circuits waar ze op reden. Er werden te hoge snelheden bereikt. Dat maakte de auto’s bijzonder gevaarlijk.

Tijdens de eerste race van 1994 in Brazilië was de Nederlandse debutant Jos Verstappen al spectaculair gecrasht. Drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna waarschuwde al in dat eerste Grand Prix weekend dat de bolides door nieuwe reglementen onbestuurbaar zouden worden.

“Om een Formule 1-weekend te overleven, moet je bang zijn,” had Senna gezegd in een Braziliaanse krant voordat hij naar de Grand Prix van San Marino afreisde. “Angst is een goede emotie om te hebben om je langer te laten leven. De wagens zijn dit seizoen erg snel geworden en ze zijn lastig te besturen. Ik verwacht dat we veel ongelukken gaan zien en ik waag het te zeggen dat we geluk hebben, als er niet iets heel ernstigs gebeurt.”

Op vrijdag 29 april 1994 ging het gruwelijk mis voor de jonge Braziliaan Rubens Barrichello. Hij crashte met zijn Jordan zwaar in de vrije training. Zijn wagen werd gelanceerd over een curbstone en eindigde letterlijk in de hekken om vervolgens een aantal keer over de kop te gaan.

De sessie werd stilgelegd en Barrichello werd naar het ziekenhuis gebracht. De klap van de crash had hem bewusteloos geslagen. Hij had uiteindelijk slechts een arm en zijn neus gebroken.

Eerste dodelijke ongeval in twaalf jaar

Roland Ratzenberger had een dag later minder geluk. De 33-jarige Oostenrijker, een debutant in de Formule 1, reed tijdens een kwalificatieronde te hard over een curbstone op het circuit. Daarbij beschadigde hij zijn voorvleugel. Een ronde later brak deze af op een van de snelste plekken op het circuit.

Ratzenberger miste de Villeneuve Curva en ging regelrecht op een betonnen muur af. Met 314 kilometer per uur crashte de Simtek in de muur. De sessie werd ogenblikkelijk stilgelegd en de medische teams van de FIA haasten zich naar de plek van de crash.

Ratzenberger werd lag met mijn hoofd tegen de rand van de cockpit aan en uit alles bleek dat er een zeer ernstig ongeluk had plaats gevonden. Ratzenberger werd naar het ziekenhuis gebracht en de kwalificatietraining werd hervat. Sommige teams hielden hun coureurs echter in de pitbox.

Na afloop van de kwalificatietraining werd bekend gemaakt dat Roland Ratzenberger aan zijn verwondingen was overleden. Hij was de eerste coureur die tijdens een Formule 1-weekend overleed sinds Riccardo Paletti in het harnas stierf in 1982.

Ayrton Senna brak in tranen uit toen hij het nieuws van de dood van Ratzenberger hoorde. Hij ging kijken op de plek van het ongeluk. Op de suggestie om niet te racen antwoordde Senna dat hij op sommige dingen geen invloed had: “Het is voor mij niet mogelijk om niet te racen. Ik kan niet stoppen.”

De dood van een wereldkampioen

Op zondag 1 mei ging het al bij de start helemaal mis. De Benetton van J.J. Lehto kwam niet van zijn plek en werd vol geramd door Pedro Lamy in een Lotus. De race werd geneutraliseerd en na de herstart behield Senna de leiding voor Michael Schumacher.

In de zevende ronde van de race kon Senna met een snelheid van bijna 290 kilometer per uur de Tamburellobocht niet houden. Zijn Williams ging hard van de baan en crashte tegen een betonnen muur om vervolgens half terug de baan op te spinnen.

Medici probeerden op de baan het leven van Senna te redden. Er werd een traumahelikopter ingezet om de Braziliaan naar het ziekenhuis te vervoeren. De race werd na een rode vlag opnieuw gestart.

Schumacher won. Later die avond werd bekend gemaakt dat Ayrton Senna da Silva, misschien wel de beste coureur die ooit geleefd heeft, was overleden. De Formule 1 huilde, Brazilië was in rouw.

Verbeterde veiligheid

De dodelijke ongelukken van Ratzenberger en Senna zorgden ervoor dat de FIA direct ingreep. De snelheden moesten omlaag. Circuits moesten nieuwe chicanes aanleggen en andere snelheidsbeperkende maatregelen nemen.

Voor de auto’s werden nieuwe specificaties opgesteld waaraan deze moesten voldoen. Zo moest onder andere de rand van de cockpit verhoogd worden om de coureur beter te beschermen. Ook werd er een head and neck support systeem (HANS) ontwikkeld.

In 1995 keerde de Formule 1 ‘gewoon’ terug op Imola voor de Grand Prix van San Marino. De baan was grondig verbouwd en de hoge snelheidsbochten waren verwijderd en vervangen door langzamere chicanes.

Tot 2006 stond de Grand Prix van San Marino op de kalender. Daarna werd er tot 2020 niet meer door de koningsklasse van autosport op het Circuit Enzo e Dino Ferrari geracet.

Bij de terugkeer op Imola in 2020 is het Mercedes dat de lakens uitdeelt op het Italiaanse circuit. Tijdens het tweedaagse raceweekend, in tegenstelling tot een normale driedaagse Grand Prix, was Lewis Hamilton nipt sneller dan Max Verstappen.

In de kwalificatietraining was het Valtteri Bottas, de andere Mercedes-coureur, die er met de pole position van doorging. Hij was een fractie sneller dan Hamilton. Verstappen moest bijna een halve seconde toegeven.

In 2021 was de Grand Prix van Emilia Romagna de tweede race op de kalender. Nadat Max Verstappen de seizoensouverture aan Lewis Hamilton had moeten laten, won de Nederlander in Italië zijn eerste race van het seizoen en legde daarmee de basis die uiteindelijk tot de wereldtitel zou leiden. 

on air