Wedden Op Red Bull Racing (2)

Wedden op Red Bull Racing: zo doe je dat!

Red Bull Racing hoopt in 2021 met de RB16B de aanval op het kampioenschap na kampioenschap winnende Mercedes te openen. Met een geüpgradede Honda-motor, een verbeterd chassis én Max Verstappen is het energiedrankjes team zeker niet kansloos. En hoe zit dat met wedden op Red Bull Racing?

Red Bull Racing behoort al jaren tot de absolute top in de Formule 1. Dat is echter niet altijd zo geweest. Het team bestaat in zijn huidige incarnatie sinds 2005, maar de wortels van het team gaan terug naar 1997, toen het Stewart-Ford Team van oud-wereldkampioen Jacky Stewart, een icoon in de sport, en zijn zoon Paul haar entree op de grid maakte.

Dat team won in 1999 verrassend de Grand Prix van Europa op de Nürburgring en veranderde nadat motorleverancier Ford een meerderheidsbelang in het team had genomen in 2000 haar naam in Jaguar.

Wedden Op Red Bull Racing (2)

Jaguar

Tot en met 2004 racete Jaguar zonder veel succes in de Formule 1. Na slechts twee podiumplaatsen in 85 Grand Prix’ vonden de hoogste bazen het welletjes en trokken de stekker uit het team. Red Bull eigenaar Dietrich Mateschitz, tot dat moment enkel als sponsor aan de Formule 1 verbonden, kocht het team voor 1 Amerikaanse Dollar en beloofde aan Ford om de volgende drie seizoenen 400 miljoen dollar in het team te investeren.

Tijdens de Australische Grand Prix van 2005 debuteerde Red Bull Racing als team in de Formule 1. In het eerste seizoen van het bestaan van het team werd er gebruik gemaakt van Ferrari-motoren, iets dat vandaag de dag ondenkbaar is.

Als eerste coureur werd de Schot David Coulthard aangetrokken. Coulthard had jarenlange ervaring opgedaan bij topteams als Williams en McLaren en werd als de juiste persoon gezien om Red Bull Racing naar voren te leiden.

Hij kreeg de jonge talenten Vitantonio Liuzzi en Christian Klien naast zich. Deze twee coureurs zouden om de paar races de kans krijgen om zichzelf te bewijzen, maar uiteindelijk reed Liuzzi maar vier races en Klien de rest van het seizoen.

Coupe door Red Bull Racing

Eind 2005 pleegde Red Bull Racing een coupe door ontwerper Adrian Newey weg te plukken bij McLaren. Ondanks het aantrekken van Newey waren de eerste paar seizoenen van Red Bull Racing te vergelijken met de prestaties van de jaren daarvoor, toen het team nog onder de Jaguar naam reed.

Er werden regelmatig punten voor het wereldkampioenschap gepakt, hier en daar werd een podiumfinish behaald, maar het team kwam nooit serieus in de buurt van een raceoverwinning. Een reglementswijziging voor het seizoen 2009 deed de kansen voor Red Bull Racing echter keren.

Copyright Red Bull Content Poolgetty Images
Copyright Red Bull Content Pool/Getty Images

Uitleg diffuser

Kort uitgelegd zorgt een diffuser er op een Formule 1 auto voor dat de luchtstroom komend van de onderkant van de auto aan de achterkant zo gunstig mogelijk weggeleid wordt.

Vergelijk het met automatische deuren op een station. Als die open gaan kunnen mensen naar buiten lopen. Wanneer er twee deuren op een station zijn kunnen er minder mensen tegelijk naar buiten dan wanneer er vier deuren zijn. Je kunt de drukte immers over meer uitgangen spreiden.

Het concept van een dubbele diffuser op een Formule 1-auto werkt volgens hetzelfde principe. Door meerdere paden te maken en deze te optimaliseren kun je meer lucht van de onderkant van de auto geleiden zoals jij dit wilt, waardoor je op hoge snelheid niet alleen minder last van de luchtweerstand hebt, maar ook door de luchtdruk te regelen de auto stabieler op het asfalt te plakken.

Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat auto’s die minder last van negatieve lucht hebben én stabieler zijn, sneller zijn. Helaas voor Red Bull Racing was Adrian Newey niet de enige ontwerper die deze ontdekking gedaan had.

Brawn Grand Prix

Ook het team van Brawn Grand Prix, dat in 2009 voortkwam uit de as van het Honda fabrieksteam, verscheen met een dubbele diffuser aan de start van het seizoen en was nog sneller dan Red Bull Racing, dat met de jonge Duitser Sebastian Vettel als vervanger van de gestopte Coulthard een absoluut toptalent had binnengehaald.

De wereldtitel moesten de Bulls aan Brawn laten, maar er werden wel voor het eerst in de historie van het team onder de naam Red Bull races gewonnen. Zes in het totaal. Vettel won er vier, teamgenoot Mark Webber twee.

Waar Brawn Grand Prix veel van de opgebouwde voorsprong gedurende het seizoen vorderde kwijt raakte en topteams als Ferrari en McLaren de trucjes van de slimmeriken kopieerden, bleef Red Bull Racing een voorsprong houden. Dit resulteerde in een dubbele wereldtitel in 2010.

Sebastian Vettel won, door de laatste race in Abu Dhabi te winnen, de wereldtitel bij de coureurs en werd zo de jongste wereldkampioen ooit met zijn 23 jaar en 134 dagen.

De jaren die volgden staan bekend als The Red Bull Era. In 2011, 2012 en 2013 prolongeerden zowel Vettel als het team telkens hun wereldtitel. In 2011 werd McLaren-coureur Jenson Button verslagen en in 2012 en 2013 moest net als in 2010 Ferrari-coureur Fernando Alonso het onderspit delven tegen Vettel die bij tijd en wijle zo dominant was dat er fans afhaakten. Op het absolute hoogtepunt van zijn dominantie in 2013 won Vettel maar liefst 9 Grand Prix’ op een rij.

 

Terug op aarde

Ironisch genoeg was het een nieuwe reglementswijziging die Red Bull Racing met een klap terug op aarde bracht.

In 2014 werd een nieuwe motorformule in gebruik genomen waarbij er niet alleen van een acht cilinder werd teruggeschakeld naar een V6-motor, maar er ook hybride componenten in de motor waren gemonteerd.

Renault, de motorleverancier van Red Bull waarmee zo veel succes geboekt was in de vorige jaren, kwam op de proppen met een motor die veel minder krachtig en betrouwbaar was dan de motoren van Mercedes en Ferrari.

De ene hegemonie werd daarmee vervangen door de andere want sinds deze nieuwe motorformule is geïntroduceerd, is het team van Mercedes zeven keer op rij wereldkampioen geworden.

Voor Red Bull waren de jaren 2014 en 2015 moeilijk, maar sinds de komst van Max Verstappen in 2016 heeft het team de weg naar boven weer gevonden.

Red Bull Racing
Red Bull Racing

Nieuwe elan

Verstappen zorgde voor een nieuw elan bij het team en de Renault-motoren werden eind 2018 ingeruild voor fabrieksmotoren van Honda. De samenwerking bleek al snel de juiste keuze en waar Ferrari de aansluiting bij Mercedes is kwijtgeraakt, komt Red Bull Racing elk jaar een beetje dichterbij.

Verstappen was in het door de coronapandemie verkorte seizoen 2020 de grootste uitdager van Mercedes en waar de Nederlander eerder streed voor een plekje achter de Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, slaagde hij er in 2020 regelmatig in om zich tussen de Duitse bolides te kwalificeren.

Verstappen won de laatste race van 2020 en dat biedt, gezien het feit dat de 2021-auto’s doorontwikkelde versies van de 2020-auto’s zijn, hoop voor het nieuwe seizoen.

Wedden op Red Bull Racing: hoe werkt dat?

Formule 1 is al jaren één van de meest populaire sporten om een weddenschap op af te sluiten. Veel gokkers zetten bij Grand Prix’ in op Red Bull Racing. Red Bull Racing is immers één van de topteams van de sport en maakt daardoor geregeld kans op de overwinning.

Wanneer je Red Bull Racing wilt wedden bekijk je natuurlijk eerst de quotering die de diverse bookmakers aan Red Bull hebben toegekend. De actuele situatie is zo dat Red Bull door bookmakers bijna nooit tot favoriet uitgeroepen wordt door een Grand Prix. Dat is niet zo heel verwonderlijk aangezien he t Mercedes-team al jaren de dominante factor in de sport is.

Toch wint Red Bull Racing regelmatig races, wat jou als gokker leuke winsten op kan leveren omdat de odds van Red Bull vaak gunstiger zijn dan die van Mercedes.

Sinds de combinatie Red Bull – Verstappen – Honda samen is, zijn er al vijf races gewonnen. Geen enkele andere combinatie was Mercedes zo vaak te snel af.

Waar moet ik op letten als ik op Red Bull Racing wil wedden?

Belangrijke indicatoren voor een weddenschap zijn de quotering van de bookmaker, de vorm van het team en de historische prestaties op een bepaald circuit. Laten we even wat nader naar die laatste indicator kijken.

Recente historische prestaties zijn in de Formule 1 een belangrijke statistiek en hebben meer voorspellende waarde dan bijvoorbeeld in het voetbal.

Ontwerpfilosofie

Waarom? Dat heeft met de ontwerpfilosofie van een auto te maken. Een Formule 1-auto ontwerpen betekent altijd compromissen sluiten. Compromissen tussen snelheid op het rechte stuk versus snelheid in de bochten, tussen meer neerwaartse druk versus minder neerwaartse druk, tussen een stabiele voorkant bij het insturen of een stabiele achterkant bij het accelereren.

De keuzes die daar gemaakt worden betekenen dat een auto beter op het ene type circuit is dan op het andere type circuit. Een auto die ontworpen is met het oog op een hogere bochten snelheid gaat minder goed presteren op het circuit van Monza, waar het grootste gedeelte van de baan uit rechte stukken bestaat dan op de Hungaroring, waar er 14 bochten in een baan van iets meer dan 4 kilometer zijn opgenomen.

Dat soort informatie is van wezenlijk belang als je weddenschappen af gaat sluiten op Red Bull Racing. Bekijk zeker van de laatste drie seizoenen de statistieken hoe een team op een bepaald circuit gepresteerd heeft.

Actuele vorm

Ook de actuele vorm van een team is natuurlijk van belang. Er zijn bookmakers die hun quoteringen vrij vroeg bekend maken en deze houden dan geen rekening met de actuele prestaties.

Ferrari had in 2020 op veel circuits bij veel bookmakers de tweede quotering na Mercedes, maar al vroeg in het seizoen werd duidelijk dat Ferrari met de ontwikkeling van de motor de verkeerde kan t op was gegaan en daardoor volstrekt kansloos was voor Grand Prix-overwinningen.

De vorm van het seizoen, of beter gezegd: de kwaliteit van het pakket, is altijd een grote factor in de winstkansen van Red Bull Racing. Meestal kun je na een race of vijf wel een definitieve inschatting maken hoe sterk of hoe zwak een team dat seizoen voor de dag komt.

Waaraan kan ik zien dat ik op Red Bull Racing moet wedden?

Wanneer je het lastig vindt om op basis van seizoenprestaties en historische statistieken kun je ook per Grand Prix kijken naar de prestaties in de vrije trainingen op vrijdag om actueel in te schatten hoe sterk een auto op een bepaalde baan is.

Zeker als er in dat betreffende seizoen technische reglementsveranderingen hebben plaats gevonden, kan de volgorde van de teams behoorlijk door elkaar geschud zijn.

Wedden Op Red Bull Racing 150X150 (1)
Wedden op Red Bull Racing bij de TOTO

Training

De eerste vrije training op vrijdagochtend wordt door de teams meestal gebruikt als test om de auto goed af te stellen.

Aan de tweede vrije training op vrijdagmiddag kun je meer aflezen over de prestaties van Red Bull Racing en de krachtsverhoudingen tussen de teams.

In het eerste gedeelte van de training rijden de meeste team in kwalificatiemodus. Dat wil zeggen dat de auto’s weinig brandstof aan boord hebben en de coureurs niet naar de levensduur van de banden hoeven om te kijken.

Uit de tijden die geklokt worden kun je aflezen welke teams intrinsiek snel zijn op de baan en welke teams nog huiswerk te maken hebben.

In het tweede gedeelte van de training gaan de teams juist longruns rijden om de race na te bootsen. Hierbij is het belangrijk dat een coureur constante rondetijden rijdt en zonder het gebruik van teveel brandstof.

Aan het eind van de tweede vrije training heb je als volger een idee welke teams snel gaan zijn op zaterdagmiddag in de kwalificatietraining en welke teams het meer van de racepace op zondag moeten hebben. Met deze kennis kun je bij het afsluiten van je weddenschappen natuurlijk je voordeel doen.

Wintertests

Wil je eerder voorspellen dat Red Bull Racing kampioen wordt. Dan kun je voordat het seizoen in maart begint ook veel afleiden aan de resultaten van de wintertests.

Voordat het Formule 1-circus naar Bahrein reist voor de eerste Grand Prix van het seizoen worden er een aantal testsessies verreden op het circuit van Barcelona.

Teams die snel zijn in de wintertesten hebben over het algemeen hun zaakjes goed voor elkaar, maar er wordt door de teams ook veel gepokerd met prestaties om de concurrentie zand in de ogen te strooien.

Wordt Red Bull Racing wereldkampioen?

Dat is natuurlijk de vraag. Het zou voor de Formule 1 zeker niet slecht zijn als de hegemonie van Mercedes eens doorbroken wordt. Het is echter onwaarschijnlijk dat de voorsprong die de Duitsers hebben ingelopen wordt door een team als Red Bull Racing zonder nieuwe reglementsveranderingen.

Deze zouden eigenlijk dit seizoen een feit zijn, maar zijn door de coronapandemie in het kader van kostenbesparing één jaar vooruitgeschoven en worden nu per 2022 ingevoerd.

Dat gezegd hebbende is het ook niet onmogelijk dat Red Bull Racing wereldkampioen wordt. Het team was in 2020 flink genaderd op Mercedes en omdat de auto’s nauwelijks anders zijn kan die prestatielijn doorgetrokken worden.

Wat Red Bull Racing ook zou kunnen helpen is dat 2021 het laatste jaar in de Formule 1 van motorpartner Honda wordt. De Japanners gaan zich toeleggen op duurzamere projecten dan de Formule 1, maar willen natuurlijk niets liever dan de sport met een wereldtitel verlaten. Er zullen dit jaar dus naar alle waarschijnlijk meer motorupdates van Honda komen, dan we in de afgelopen jaren gezien hebben.

on air