Wedden op Formule 1 – geld winnen met de F1
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen in aanloop naar de eerste race van het nieuwe Formule 1-seizoen. Rond half februari onthullen de Formule 1-teams hun nieuwe bolide voor het aankomende seizoen. Het grote speculeren, voorspellen en wedden op de grootste kanshebbers binnen de Formule 1 voor de wereldtitel kan beginnen. Dit jaar is het extra spannend omdat er met compleet nieuwe auto's geracet gaat worden!
Formule 1 in vogelvlucht
Voor wie niet bekend is met de Formule 1 gaan we eerst even in sneltreinvaart door de geschiedenis van de sport heen. De Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Het wereldkampioenschap wordt jaarlijks georganiseerd onder de vlag van de FIA, de internationale automobielbond.
Het eerste wereldkampioenschap Formule 1 werd gehouden in 1950. Het startveld werd in de beginjaren van de sport vooral gevormd door coureurs van gegoede komaf.
Zo was de allereerste Nederlandse Formule 1-coureur, Carel Godin de Beaufort, bijvoorbeeld naast autosporter ook Jonkheer van Maarn en Maarsbergen.
Halverwege de jaren ’60 veranderde het deelnemersveld van elitair naar sportief. Er kwamen steeds meer coureurs op basis van hun talent in de Formule 1.
De jaren ’60 en ’70 waren de wilde jaren van de sport. Coureurs werden vereerd als helden en presenteerden zich als stoere mannen die met hun overall om hun middel geknoopt met een sigaret in hun ene hand en een bevallige blonde jongedame, de zogenaamde pitspoes, aan de andere hand poseerden voor hun bolide alsof er geen gevaar bestond.
De Brit James Hunt is hier de ultieme belichaming van. Gevaar bestond er echter meer dan genoeg in de Formule 1 en menig coureur verloor in die jaren zijn leven.
In de jaren ’80 werd de sport veiliger en commerciëler. De Brit Bernie Ecclestone, voorheen teammanager van een Formule 1-team, wierp zich op als richtingaanwijzer waar Formule 1 heen moest. Onder het bewind van Ecclestone ontwikkelde de sport zich vanaf de jaren ’90 tot een mega commerciële en professionele raceklasse. Waar alleen de allerbeste teams, engineers en coureurs een plekje vonden.
Er werd afscheid genomen van gelukszoekers die met een flinke buidel sponsorgeld een zitje bij een achterhoede team verworven. Ook pay drivers die zich primair op basis van economische motieven in de belangstelling proberen te komen van een kleiner team, moeten tegenwoordig een aardig potje kunnen sturen anders worden ze bedankt voor de interesse.
De moderne Formule 1 is topsport. Coureurs zijn atleten die zich aan flinke fitness schema’s moeten houden en de auto’s zijn technologisch het summum van wat de autotechnologie te bieden heeft. Enkele jaren geleden is daar ook een klimatologisch bewustzijn bijgekomen en zodoende kennen de auto’s tegenwoordig een hybride motorformule.
Voor de puristen, de liefhebbers van de sport die terugverlangen naar brullende V12 motoren, is de huidige Formule 1 een verschrikking. Desondanks is er een steeds groter wordende groep fans die de sport jaarlijks op de voet volgen.
De Max-Factor
Nederland kende tot 2015 een bijzonder moeizame relatie met de Formule 1. Als er al een racende landgenoot de koningsklasse haalde, dan was dat bij een over het algemeen redelijk kansloos achterhoede team.
Jos Verstappen was lange tijd de meest succesvolle Nederlandse coureur. Dit deed hij met de 17 WK punten die hij in zijn loopbaan behaalde. Verstappen was ook de enige Nederlander die het podium van een Grand Prix behaalde.
Verstappens zoon Max debuteerde in 2015 als 17-jarig supertalent voor het team van Toro Rosso. Veertien maanden later promoveerde de jonge Verstappen naar het topteam Red Bull Racing. En prompt won hij zijn eerste race voor dat team tijdens de Grand Prix van Spanje 2016.
De spectaculaire opkomst van Verstappen zorgde niet alleen in Nederland voor een regelrechte Formule 1 hype, maar wereldwijd nam de interesse voor de sport toe door de entree van de onconventionele Verstappen. De Limburger zorgde voor de broodnodige kleur op de wangen van de sport die in de jaren daarvoor bijzonder grijs was geworden.
De Duitsers kwamen, zagen en overwonnen
Duitsland speelde nooit een heel grote rol in de Formule 1. Totdat begin jaren ’90 de Duitse coureur Michael Schumacher de sport binnenkwam. Schumacher introduceerde niet alleen een heel klinische en methodische manier van werken die hem zeven wereldtitels, veel fans en, mede door zijn soms controversiële rijgedrag, minstens zoveel antipathie opleverde, maar zorgde er ook voor dat Duitsland zich voor de Formule 1 ging interesseren.
Het leverde op dat merken als Mercedes en BMW bestaande, door racers gerunde privéteams overnamen en omvormden tot rijdende reclamezuilen voor het merk.
Na onder andere vier wereldtitels voor een andere Duitser, Sebastian Vettel, wordt de sport sinds 2014 gedomineerd door één team: Mercedes. Zeven jaar op rij won het Duitse team de constructeurstitel en zeven jaar op rij won een coureur van het team de rijderstitel. Zes keer was dat Lewis Hamilton, één keer Nico Rosberg.
Geen hegemonie is zo heftig of hij wordt ook doorbroken. Dat gebeurde ook in 2021. Max Verstappen slaagde er in de laatste controversiële race van het jaar in de allerlaatste ronde van het WK in om Hamilton te onttronen als wereldkampioen. Verstappen werd daarmee vanzelfsprekend de allereerste Nederlandse wereldkampioen.
Wedden op Formule 1: hoe zit dat?
Formule 1 is al jaren een van de meest populaire sporten om op te wedden. Dat komt enerzijds door de wereldwijde exposure die de sport kent, maar anderzijds ook door veelheid aan wedmogelijkheden.
Net als bij het voetbal met 1X2 weddenschappen kun je namelijk inzetten op de coureur die de Grand Prix gaat winnen. Dit noemen we een Outright Betting.
Voor ieder raceweekend krijgt elke coureur een quotering van de verschillende bookmakers op basis van de waarschijnlijkheid dat de coureur de race wint.
Een weddenschap afsluiten op een coureur van de topteams Mercedes, Red Bull of Ferrari levert je minder winst op wanneer je inzet op een coureur die voor een middenveld of een achterhoede team uitkomt.
In de moderne Formule 1 is het niet ongebruikelijk dat topteams werken met een systeem van een eerste en een tweede coureur. Teams hebben liever niet dat een tweede coureur teveel races wint. Hij is er vooral ter ondersteuning van de topcoureur en moet er enerzijds voor zorgen dat het team voldoende punten voor het constructeurskampioenschap behaald en anderzijds dat hij punten weg houdt bij de eerste coureur van de concurrerende teams. Dat bepaald mede de quotering van deze coureurs.
De Fin Valtteri Bottas, tot dit seizoen tweede coureur bij het team van Mercedes, reed jarenlang in een betere auto dan Max Verstappen in de wagen van Red Bull Racing – Honda, maar toch kreeg Bottas bij sommige bookmakers een hogere quotering dan Verstappen.
Dat komt omdat het onder normale omstandigheden onwaarschijnlijker is dat Bottas de race wint dan Verstappen omdat Verstappen voor eigen kansen mag racen en Bottas vooral aan het teambelang moest denken.
Voor het seizoen 2022 is Bottas vervangen door de talentvolle Brit George Russell, wat weer een andere situatie met zich brengt. Het is veel minder waarschijnlijk dat Russell de rol van tweede viool wil spelen bij Mercedes. Dat gaan we zeker terugzien in de odds.
Wanneer je inzet op een Outright Bet is het belangrijk om naast de verhoudingen in het huidige seizoen ook rekening te houden met hoe teams en coureurs in het verleden op hetzelfde circuit gepresteerd hebben. Sommige stercoureurs komen gewoon niet uit de verf op een bepaald type baan, terwijl anderen juist excelleren.
Andere Outright Bets in de Formule 1 die je af kunt sluiten zijn welke coureur er voor een bepaalde Grand Prix pole position pakt en welke coureur de snelste ronde van de race rijdt.
Je kunt vanzelfsprekend ook een weddenschap afsluiten wie er aan het eind van het jaar wereldkampioen wordt bij zowel de teams als de coureurs. Dit noemen we Longterm betting.
Voordat je gaat wedden op Formule 1 heb je wel enig inzicht in de sport nodig en moet je goed in kunnen schatten hoe technische ontwikkelingen en veranderingen in de praktijk uit zullen pakken.
Hierover lees je iets verderop in dit artikel wat een aantal handvatten zijn om ontwikkelingen te duiden. Voor nu duiken we echter wat dieper de wedmogelijkheden in.
Net als bij het voetbal zijn er veel soorten weddenschapen onder het voorspellen van de winnaar. Je kunt in de Formule 1 wedden op welke coureurs in de top-3 van een race zullen finishen en welk team in een seizoen de meeste races zal winnen.
Sommige bookmakers bieden de optie om te wedden op Driver Matchups . Daarbij kun je kiezen uit twee coureurs en inzet op de coureur waarvan jij denkt dat deze het best gaat presteren in de betreffende race.
Live Betting
De Formule 1 is een redelijk voorspelbare sport als het op het verloop van een seizoen aankomt. Het team met het meeste geld bouwt de beste auto en heeft gedurende het seizoen de meeste financiële en technologische middelen om de auto door te ontwikkelen en van race tot race te verbeteren.
Echter, in elke sessie, in elke training en in elke race kan er op elk moment iets gebeuren dat het hele verloop van de race op zijn kop zet. Een regenbui, een startcrash, een klapband, een ploffende motor, et cetera. Er zijn zoveel manieren waarop een race beïnvloedt kan worden. Dat maakt Formule 1 een bijzonder interessante sport voor mensen die van live betting houden.
Wedden op veranderende omstandigheden terwijl je de race volgt, je tactiek veranderen als je ziet dat jouw favoriet een langzamere pitstop heeft gemaakt, te maken krijgt met een leeglopende band of een straf krijgt voor een onsportieve actie op de baan. Deze gebeurtenissen zouden kunnen gebeuren of niet.
Juist voor dat soort incidenten bieden sommige bookmakers Proposition bets. Dit zijn weddenschappen waarbij je voorspeld of een gebeurtenis plaats gaat vinden of niet. Je kunt hiervoor in de regel niet selecteren in een lijst van voorgeselecteerde mogelijke gebeurtenissen. Je dient echt zelf een scenario aan te leveren waar jij op in wilt zetten.
We gaan even terug naar 2007.
Je wilt inzetten op een onwaarschijnlijk scenario en je hebt voordat de Duitse Grand Prix op de Nürburgring start goed naar de weersverwachtingen gekeken.
Je zet bij een bookmaker flink in op de gebeurtenis dat er een auto van het Spyker-team, destijds één van de twee achterhoede teams, gedurende die race aan de leiding komt te rijden.
De bookmaker had je waarschijnlijk een enorme quotering geboden. Dit omdat deze gebeurtenis op basis van alle statistieken en voortekenen hoogst onwaarschijnlijk zou zijn.
Als het drie ronden na de start van de race hard begint te regenen, de ene na de andere coureur in de eerste bocht van de baan spint en anderen naar de pits gaan om naar regenbanden, blijkt dat in de Formule 1 daadwerkelijk alles kan gebeuren want de Duitse Spyker-coureur Markus Winkelhock leidt de race! Gefeliciteerd, je hebt zojuist een vermogen verdiend met je proposition bet.
Factoren en indicatoren bij wedden op Formule 1
Als de Formule 1 na de jaarwisseling weer uit haar winterslaap ontwaakt en de teams de laatste hand leggen aan de bolides voor het nieuwe seizoen, is het altijd de vraag of er veranderingen in de onderliggende krachtsverhoudingen tussen de teams heeft plaats gevonden.
Vooral in winters waarin er een aantal reglementswijzigingen hebben plaats gevonden, zoals dit seizoen het geval is, wordt er reikhalzend uitgekeken naar de verhoudingen op de baan.
Welk team heeft een lumineus idee gekregen en heeft de concurrenten direct op achterstand gezet? Welk team heeft die maas in de wet gevonden die de verhoudingen in het veld op zijn kop zet? De testdagen geven een indicatie, maar de teams hoeven pas in Bahrein hun hele hand op tafel te leggen.
Het zijn elke winter weer relevante vragen voor de Formule 1-liefhebber en vragen waar je een antwoord op moet zien te formuleren als je een Longterm bet af wilt sluiten op de ontknoping van het wereldkampioenschap. Om daar een mening over te formuleren hebben we aantal factoren en indicatoren op een rijtje gezet:
Factoren
Budget
Niet als in de voetballerij en nog andere high profile sporten bepaald het budget in grote mate de kans op succes. Fabrieksteams van autofabrikanten zijn daarbij in het voordeel.
Je zult de teams van Mercedes en Ferrari niet achter in het veld terug vinden. Daarvoor zit er teveel geld in het team. Een achterhoede team zal niet over de duur van één winter een topteam worden omdat daarvoor een te grote investering gevraagd wordt.
Sinds vorig seizoen wordt er in de Formule 1 een budgetlimiet gehanteerd. Vanaf dat seizoen mochten de teams nog ‘maar’ 145 miljoen dollar spenderen. De salarissen die de coureurs ontvangen vallen echter allen buiten dit bedrag. In 2022 is dit maximum teruggeschroefd naar 140 miljoen dollar.
Door een maximum aan het te besteden bedrag te stellen, hoopt de FIA de sport competitiever te maken en het gat tussen de topteams en de rest van het veld te verkleinen.
Motor
Iedere goede ontwerper kan met de huidige regels in de Formule 1 een redelijk tot goede auto bouwen, maar het echte verschil wordt gemaakt door de motor.
De motor is voor meer dan de helft verantwoordelijk voor de performance van de auto. Mercedes heeft al jaren de beste motor van het veld. Het is niet verrassend dat alle teams die gebruik maken van een Ferrari het afgelopen seizoen een stap achteruit hebben gezet toen bleek dat de nieuwe Ferrari-motor niet zo sterk was.
Personeel
Hoe sterker een team op de pit muur is, hoe sterker een team op de baan is. Wanneer een team er in slaagt om de meest talentvolle, ervaren en innovatieve professionals uit de sport of de techniek aan zich weet te binden, dan verhoogt het de kans op succes enorm.
Het in dienst hebben van een van de allerbeste ontwerpers van Formule 1-auto’s in de persoon van Adrian Newey zorgt ervoor dat Red Bull Racing al enige jaren het gat naar Mercedes aan het verkleinen is, ondanks het feit dat zij het ‘slechts’ met een Honda-motor moeten doen.
Coureur
Het in dienst hebben van een topcoureur maakt voor een team het verschil tussen succes of falen. Het is de coureur die in de auto de beslissingen neemt. Hoe beter de coureur is, hoe beter hij met de auto kan werken en hoe gedetailleerder hij het team kan vertellen waar de auto verbeterd moet worden om succesvol te zijn.
Het is tegenwoordig niet meer zo dat een topcoureur een auto die normaal gesproken op de laatste startrij start naar pole position kan rijden, maar een topcoureur kan een auto wel beter laten presteren dan deze daadwerkelijk is.
Indicatoren
Rigoureus anders ontwerp
Wanneer een team een rigoureus anders ontwerp presenteert kan dat twee dingen betekenen: Of het team heeft een heel teleurstellend achter de rug en heeft de ontwerpfilosofie compleet over en andere boeg gegooid of het team heeft een maas in de wet gevonden waarmee ze verwachten een flink voordeel te behalen.
In beide gevallen is het nuttig om dit team in de gaten te houden tijdens de wintertesten. Auto’s die nauwelijks veranderd zijn, maar onderhuids zijn doorontwikkeld zullen waarschijnlijk gelijkwaardig aan het vorige seizoen gaan presteren. In de F1 is het credo evolutie boven revolutie al jaren een bewezen sleutel tot meerjarig succes.
Wintertesten
Voorafgaand aan de start van het seizoen testen de teams twee keer drie dagen hun nieuwe bolides. De eerste wintertest vindt plaats op het Circuit van Barcelona in Spanje. De tweede testsessie is gepland op het circuit van Sahkir in Bahrein, waar later in maart ook de eerste Grand Prix van het nieuwe jaar plaats vindt. De tijden die tijdens de wintertesten gereden worden zijn enorm voer voor speculaties.
Wie is sneller dan wie? Wie kroont zich wereldkampioen verstoppertje spelen? In deze testen komt niet zo zeer naar voren wie aan de voorkant van de grid een stap voorwaarts gemaakt heeft, maar er vallen elk jaar een aantal teams in negatieve zin op.
Veranderingen van partners en uitbreiding van samenwerkingen
Een laatste indicatie waar je op zou kunnen letten bij het maken van je voorspellingen is of een team van technische partners veranderd is of dat er juist een uitbreiding van een technische samenwerking heeft plaats gevonden.
Wanneer een middenveldteam ineens de beschikking krijgt over meer onderdelen dan alleen een Ferrari- of Mercedesmotor, maar bijvoorbeeld ook de versnellingsbak of een ophanging van een topteam gaat gebruiken, kan het zomaar zijn dat dit team een stap voorwaarts gaat maken.
Meer informatie over Formule 1
fernando-alonso
ferrari
grand-prix-abu-dhabi
grand-prix-bahrein
grand-prix-van-australie
grand-prix-van-azerbeidzjan
grand-prix-van-belgie
grand-prix-van-brazilie
grand-prix-van-canada
grand-prix-van-de-verenigde-staten
grand-prix-van-emilia-romagna
grand-prix-van-frankrijk
grand-prix-van-groot-brittannie
grand-prix-van-hongarije
grand-prix-van-italie
grand-prix-van-japan
grand-prix-van-mexico
grand-prix-van-miami
grand-prix-van-monaco
grand-prix-van-nederland
grand-prix-van-oostenrijk
grand-prix-van-portugal
grand-prix-van-qatar
grand-prix-van-rusland
grand-prix-van-saoedi-arabie
grand-prix-van-singapore
grand-prix-van-spanje
grand-prix-van-stiermarken
mercedes
red-bull-racing
sebastian-vettel
voorbeschouwing-f1-2022
Voorspelbaarheid versus verrassingen
In de Formule 1 zijn er door de jaren heen meerdere periodes geweest waarbij één team de sport domineerde zoals Mercedes dat de afgelopen zeven seizoenen gedaan heeft.
Toch is er ook in de meest dominante periodes ruimte voor verrassingen. We schrijven september 2020. De Grand Prix van Italië. Het Formule 1-seizoen 2020 is aanzienlijk gecomprimeerd door de coronapandemie.
De eerste race vindt niet traditiegetrouw plaats in maart in Australië, maar wordt begin juli verreden in Oostenrijk. Mensen die hoopten dat de uitgestelde seizoenstart een negatief effect op de prestaties van Mercedes zouden hebben, kwamen bedrogen uit.
De Duitse fabrieksrenstal had op het moment dat het circus in Italië arriveerde zes van de eerste zeven races van het seizoen gewonnen. Alleen Max Verstappen had de Duitse hegemonie een keer kunnen doorbreken.
Op zaterdagmiddag na de kwalificatietraining stonden Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op de eerste en tweede plaats. De race op zondag leek dan ook een eenvoudige overwinning voor Mercedes te worden. Een conservatieve gokker zou zijn geld op niemand anders dan een Mercedes-coureur gezet hebben.
Op zondag ging er echter heel veel mis voor Mercedes. En dat is precies wat de Formule 1 zo leuk en onvoorspelbaar in zijn voorspelbaarheid maakt.
Direct na de start verloor Valtteri Bottas de nodige posities en meldde over de boordradio problemen aan zijn auto. De Fin herpakte zich, maar kon op het snelle circuit van Monza niet gemakkelijk terrein goed maken.
De Fransman Pierre Gasly maakte in zijn Alpha Tauri een pitstop het moment dat de Haas-bolide van Kevin Magnussen met pech stilviel. Op het moment dat Gasly de pitstraat verliet, wilde raceleider Hamilton de pits inrijden. Seconden voor voor zijn entree werd door de wedstrijdleiding besloten om de safetycar de baan op te sturen. Daardoor werd automatisch de pitstraat tijdelijk gesloten.
Hamilton reed echter toch naar binnen en kreeg daarvoor even later een straf. Hij moest 10 seconden stilstaan bij zijn volgende pitstop. Voordat hij echter voor een tweede keer naar binnen moest, zorgde een crash van Ferrari-coureur Charles Leclerc voor een rode vlag. Waarmee de race werd stilgelegd.
Voor de herstart mochten alle coureurs nieuwe banden onder auto monteren. Er hoefde dus niemand meer naar de pits in het restant van de race en Hamilton moest als enige stoppen. Dit wierp hem terug tot het achterveld.
Vooraan werd de race gewonnen door Gasly voor McLaren-coureur Carlos Sainz en Lance Stroll van Force India. Daarmee maakten deze drie coureurs een unieke top-3.
Voor het eerst in meer dan zeven jaar stond er geen coureur van Mercedes, Ferrari of Red Bull Racing op het podium. Een gokker uit Finland beleefde aan de zege van Gasly de middag van zijn leven.
De man had 20 eurocent ingezet op de Fransman. Wat hem gezien de quotering van 1:166.990 die de bookmaker aan Gasly had gekoppeld een vermogen van meer van € 33.000,- op! Zo zie je maar, soms loont het om eens buiten de gebaande paden te wedden op Formule 1. Pas wanneer de finishvlag valt, weet je honderd procent zeker hoe de race verlopen is.
Online gokje wagen?
Veelgestelde vragen over wedden op Formule 1
Ja, je kunt bij de TOTO al vanaf €1 gokken op de F1. Daarnaast kun je een weddenschap plaatsen bij bijvoorbeeld Bet365, BetCity en Jack's Online.
Ja, dit kan. Je kunt namelijk al een voorspelling doen van de ranglijst van het komende seizoen.
Er zijn verschillende zenders waar je F1 live kunt volgen. Dit zijn de volgende: Ziggo Sport, KPN & RTL Duitsland. De uitzendrechten van de Formule 1 zijn voor Nederland in handen van het nieuw platform ViaPlay.
Er zijn in totaal 10 teams, waar in totaal 20 deelnemers aan zijn toegevoegd. Je kunt op iedere coureur inzetten.
Allereerst is het belangrijk om te kijken naar de statistieken van iedere coureur. En dan met name bij een bepaalde baan. Ook zijn de weersomstandigheden belangrijk binnen F1 en wat voor een circuit het is. Voorts kan er worden gekeken naar de quoteringen: deze kunnen aanzienlijk verschillen. Ook is het belangrijk welke coureur er vanaf pole position start.
De officiële naam van de F1 is de FIA (Formula One World Championship).
Dit kan wel eens veranderen. Echter zijn er een aantal landen waar het iedere keer terug komt. Dit zijn landen als: GP Engeland, GP Monaco, GP Duitsland, GP België (Spa), GP Spanje & GP Australië. In Nederland zal er voor het eerst, sinds lange tijd, weer een GP worden gehouden op Zandvoort.
Ja, je kunt live wedden op Formule 1. Inzetten die je tijdens de wedstrijd kunt maken zijn o.a. deze: winnaar van de wedstrijd, snelste ronde en uitvaller.
Ja, bij Unibet bestaat er de mogelijkheid om in te zetten op Formule 1. Deze optie staat onder het kopje ‘Formula 1'. Het is echter op dit moment nog niet legaal om bij Unibet te spelen omdat Unibet niet in het bezig is van een vergunning.
Ja, Onetime heeft een eigen forum. Hier kun je tips vinden rondom diverse sportweddenschappen. Zo ook F1.
De kwalificatie vindt altijd plaats op zaterdag. Je kunt hier op inzetten via verschillende bookmakers. Unibet is daar één van.