Klachten Speelautomaat

Waar kun je terecht voor een klacht over een speelautomaat?

In speelhallen, cafés en bij het Holland Casino staan er speelautomaten. Hiervoor zijn in het verleden vergunningen afgegeven, met voorwaarden waar een exploitant zich aan moet houden. Als speler kun je er vanuit gaan dat deze speelautomaten aan alle eisen voldoen.

Maar wat als er het vermoeden bestaat dat er iets niet in de haak is? Dat leggen we in dit artikel uit.

Transpareng BG TG geplaatst in Landbased casino door Frank Kruit
op 4 mei 2022
Klachten Speelautomaat

Waar kun je terecht voor een klacht over een speelautomaat?

In Nederland staan er meer dan 16,000 speelautomaten, verspreid over ongeveer 276 speelhallen. Daarnaast staan er ongeveer hetzelfde aantal speelautomaten verspreid over horecagelegenheden. Je kunt je voorstellen dat er weleens iets mis is met één van deze automaten. Dit kan gaan over de werking van de automaat of het onvoldoende invulling geven aan de zorgplicht door de aanbieder.

Wat heb je nodig voor jouw klacht?

Indien je over een speelautomaat jouw beklag wilt doen, is het in eerste instantie mogelijk dit bij de aanbieder zelf te doen. Je kunt je probleem voorleggen en proberen tot een oplossing te komen. Wanneer dit niet tot een oplossing komt, kun je je beroepen op je rechten en juridische stappen ondernemen.

Tegelijkertijd zou je een klacht kunnen indienen bij de kansspelautoriteit. Hiervoor ga je naar de site van de kansspelautoriteit en vul je het formulier 'klachtenformulier speelautomaten' in. Hier vul je de benodigde gegevens in.

Hierbij wordt gevraagd om een 'Registratienummer TK/TH/TS'. Dit nummer staat op de desbetreffende speelautomaat vermeld. Daarnaast moet je de naam van de speelautomaat invullen en wat je hebt verloren.

Wanneer neemt de kansspelautoriteit de klacht in behandeling?

Bij de kansspelautoriteit beoordelen ze iedere klacht afzonderlijk. Men beoordeelt de klacht aan de hand van criteria die ze in hun processen hebben vastgelegd. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de schadelijkheid op het gebied van kansspelverslaving, consumentenbescherming, fraude, illegaliteit en criminaliteit.

Het aantal klachten over een aanbieder of speelautomaat speelt een belangrijke rol in de prioriteit van een klacht. Dit kan leiden tot een (grootschalig) onderzoek naar een aanbieder. De speler krijgt hier echter geen terugkoppeling over, aangezien de kansspelautoriteit zich niet wil mengen in een privaatrechtelijk geschil.

Wat als een speelautomaat niet aan de wettelijke normering voldoet?

Als er wordt geconstateerd dat een speelautomaat niet aan de norm voldoet, gaat de kansspelautoriteit over tot handhaving. De kansspelautoriteit kan een aanbieder een boete opleggen tot €820,000 of 10% van de omzet. Ook kan de vergunning worden ingetrokken.

Feiten en cijfers

De kansspelautoriteit nam in 2016 in totaal:

  • 40 klachten in behandeling die gingen over speelautomaten;
  • 29 klachten in behandeling genomen die gingen over de exploitatie van speelautomaten;

In 2016 kwam het in 18 gevallen tot een sanctie.

Over de kansspelautoriteit

De kansspelautoriteit is er om de speler te beschermen. Ze maken zich sterk voor een eerlijk en betrouwbaar aanbod, voor iedereen die een gokje mag wagen. De kansspelautoriteit zorgt hier samen met de aanbieders voor.

Deze markt is altijd in beweging en het is daarbij dus extra belangrijk dat de belangen van consumenten worden gewaarborgd. De kansspelautoriteit doet dit door:

  • Deskundige mensen;
  • Samenwerkingsverbanden (met het buitenland);
  • Goede informatie voor de consument;
  • Zorgen voor handvatten en richtlijnen voor de casinobranche;
  • Innovatie op het gebied van middelen en instrumenten;
  • Risico's tijdig signaleren.

Mocht je ooit een klacht hebben over een speelautomaat of speelhal/casino, schroom niet om dit met ons te delen op het forum. Verder willen we je graag verwijzen naar de kansspelautoriteit. Hou ons op de hoogte!

Heb jij een klacht over een speelautomaat?

Bezoek ons forum en laat het weten

on air