Welke loterijen zijn van Novamedia?
Naast de Nederlandse Loterij is er nog een grote speler op de Nederlandse loterijmarkt en dat is Novamedia. Ik hoor je al bijna denken: Novamedia? Wat is dat. Als ik zeg dat het het moederbedrijf achter onder andere de Postcode Loterij is, dan zegt dat waarschijnlijk al meer. Welke loterijen er nog meer bij horen en hoe het nu zit met de goede doelen, lees je uiteraard weer bij je vrienden van Onetime!
Novamedia geschiedenis
Novamedia is in 1983 opgericht als marketingbureau voor goede doelen. In 1989 hebben zij de Postcode Loterij bedacht en gelanceerd, met als doel om goede doelen te steunen die zich inzetten voor een betere en groenere wereld. Inmiddels is het een internationaal bedrijf met goede doelen loterijen en verschillende landen en een uitgeverij-tak.
De Postcode Loterij
De Postcode Loterij is de bekendste naam uit de Novamedia stal. Volgend jaar bestaat de loterij 30 jaar en het belangrijkste speerpunt is dat, naast winnen, 50% van de opbrengsten van de loterij naar goede doelen gaat. In 2017 deden bijna 3 miljoen huishoudens mee, gemiddeld met anderhalf lot (4,5 miljoen loten totaal). Een lot, zonder straatprijsverdubbelaar, kost €12. Met verdubbelaar komt deze elke maand op €13,25. Er is sowieso elke maand een trekking, maar er zijn regelmatig extra trekkingen. Zo valt wekelijks de straatprijs, waarbij een hele straat een bepaald bedrag te verdelen heeft. Maar er zijn ook periodes met dagtrekkingen waar je €1000 per dag kunt winnen, en op 1 januari valt de klapper van het jaar met een miljoenenjackpot.
Foto: Roy Beusker
Gaston zien we vaak prijzen uitreiken op televisie. Wie kent zijn kenmerkende stem niet?
Daarnaast staat de Postcode Loterij bekend om de kleine prijzen, zo kun je Ben & Jerry's ijs winnen, of Rituals producten. Ook een fiets of koffer (volledig branded voor de Postcode Loterij dus hartstikke herkenbaar voor alle Nederlanders) horen ook tot de prijzenpot.
De loterij heeft verschillende ambassadeurs, maar het meest bekend is misschien wel Gaston, die de winnaars met zijn bulderende stem Goedemorgen/middag/avond wenst en vervolgens met gouden enveloppen strooit. O ja, overbodig om te zeggen misschien, maar je postcode is je lotnummer. Je kunt meespelen met een andere postcode dan je woonadres, dus je kunt je kansen eventueel spreiden.
Goede doelen
Het doel van de Postcodeloterij is om goede doelen te steunen. Hiervoor is de loterij ooit opgezet en 50% van de inleg gaat naar goede doelen. In 2017 waren dit 112 goede doelen die samen €357,5 miljoen ontvingen, inderdaad de helft van de omzet van €715 miljoen.
De goede doelen zijn heel divers, er zijn doelen die tot de vaste ontvangers behoren en dus jaarlijks een bijdrage krijgen, maar ook worden losse projecten of bepaalde doelen eenmalig gesponsord. Op de website van Novamedia wordt duidelijk welke doelen wel bedrag hebben mogen ontvangen in 2017.
Eerlijk is eerlijk, ik speel al jaren mee met de Postcode Loterij. Hoewel in voor eenzelfde bedrag ook met de Staatsloterij mee zou kunnen doen (voor een hogere Jackpot) is het feit dat de Postcode Loterij zo openlijk zoveel goede doelen steunt, de belangrijkste reden om hieraan mee te blijven doen. Natuurlijk is het leuk om kans te maken op een leuk bedrag, en ik maak altijd dankbaar gebruik van de kleine prijzen. Ik weet ook wel dat ik die uiteindelijk zelf betaal maar dat negeer ik dan maar ;-)
BankGiro Loterij
Bij deze loterij is je bankrekeningnummer je lotnummer en deze loterij is vooral bekend om zijn steun aan goede doelen die te maken hebben met cultuur. Als je lid wordt van deze loterij krijg je dan ook een VIP pas waarmee gratis toegang krijgt tot de musea die door de loterij gesteund worden. Daarnaast krijg je ook nog eens 50% korting op andere uitjes als theater, musical en film.
Bankgiro Loterij Logo
Ook van de omzet van de BankGiro Loterij gaat 50% naar de goede doelen. In 2017 werd net iets minder dan €150 miljoen omgezet, en inderdaad, net geen €75 miljoen werd verdeeld onder 67 goede doelen. Naast vaste ontvangers gaat er ook hier geld naar speciale projecten en worden er eenmalige giften gedaan. Daarnaast mogen deelnemers bepalen waar een deel van de omzet naartoe gaat. Ook deze verdeling is te vinden op de website van Novamedia.
De maandelijkse hoofdprijs van de Bankiro Loterij is 1 miljoen euro, daarnaast zijn er andere geldprijzen vanaf €1000. Ook hier kun je materiële prijzen winnen in plaats van geld, variërend van een bordspel, iPad tot stedentrip. Naast de maandelijkse trekkingen zijn er nog 3 extra trekkingen en een lot kost €13,50.
VriendenLoterij
De laatste loterij uit de Novamedia stal bestaat sinds 1998, al was het tot 2011 bekend onder de naam Sponsor Bingo Loterij. Ook van deze loterij gaat de helft van de omzet naar goede doelen, in dit geval gericht op sport en gezondheid. Als deelnemer kun je zelf bepalen naar welk goed doel jouw deel gaat. Ook hier kost een lot €13,50 en je speelt mee met je mobiele nummer als lotnummer.
VL-Uitreiking-20170511-Loosdrecht
De goede doelen bestaan uit onder andere de Hartstichting, Spieren voor Spieren en KWF Kankerbestrijding maar ook zo'n 3100 lokale clubs en verenigingen (zoals sportverenigingen). Als je geen keuze maakt voor een bepaald doel gaar jouw deel naar één van de 50 grote goede doelen. Er zijn inmiddels iets meer dan een half miljoen deelnemers en in 2017 was de omzet bijna €118 miljoen. Net geen €59 miljoen daarvan ging dus naar de goede doelen. De verdeling staat ook hier weer netjes op de website vermeld.
De VriendenLoterij heeft van de drie de meeste ambassadeuren. Deze komen vooral uit de sportwereld maar uiteraard ook uit de entertainment. Namen als Ruud van Nistelrooy, Dirk Kuijt en Dennis van der Geest moeten leden trekken, maar het meest bekend als ambassadeur van de VriendenLoterij zijn denk ik toch Gerard Joling, Lucille Werner en Wolter Kroes. Zij doen namelijk meestal de uitreikingen op tv.
Prijzen VriendenLoterij
Naast een maandelijks geldbedrag (tot een ton) zijn er bij de VriendenLoterij verschillende andere prijzen te winnen. Sinds begin dit jaar wordt er dagelijks €1000 en een vakantie weggegeven. Elk weekend zijn er extra trekkingen met prijzen tot €10.000 en een iPhone X. Maandelijks wordt er ook een auto weggegeven op een lotnummer (valt de prijs niet dan schuift deze door). Ook kun je bij de VriendenLoterij andere materiële prijzen winnen, als chocoladepakketten, boeken of een fiets. Na elke trekking verdien je per lot 30 Vriendenpunten die ook weer geld waard (kunnen) zijn en je doet automatisch mee aan de maandelijkse Bingo met o.a. te winnen geldprijzen en vakanties.
Novamedia op televisie
De loterijen van Novamedia zijn mede bekend doordat ze televisieprogramma's sponsoren. Daarnaast worden de prijsuitreikingen (deels) uitgezonden (op RTL). De VriendenLoterij was onder andere verbonden aan Lingo en de real life soaps van de Frogers.
Foto: Roy Beusker
Linda de Mol met Miljoenenjacht: de jacht op hét gouden koffertje met 5 miljoen!
De Bankgiro Loterij is momenteel bekend van The Big Picture op RTL en The Wall op SBS. Maar de Postcode Loterij heeft de meeste bekende namen, op dit moment onder andere Koffietijd en Één tegen 100. Maar het meest bekend zijn de gouden koffertjes van Miljoenenjacht, op zondagavond op RTL met Linda de Mol.
Alle drie de loterijen houden jaarlijks een Goed Geld Gala waarbij de goede doelen hun bijdrage ontvangen. Vooral die van de Postcode Loterij is inmiddels wel redelijk bekend en ontvangt grote namen om te spreken (zoals George Clooney en Leonardo DiCaprio).
Buitenlandse loterijen
Door het succes van de Nederlandse goede doelen loterijen is Novamedia ook in het buitenland actief geworden. Inmiddels hebben zij loterijen in meerdere Europese landen.
Na het succes in Nederland is het concept van de Postcode Loterij ook in het buitenland uitgerold
Sinds 2010 is Novamedia actief in Groot Brittannië met de People's Postcode Lottery. In Engeland zijn er 10 trekkingen per maand, plus een straatprijs elk weekend. De hoofdprijs is maandelijks 310 miljoen Pond (fors meer dan in Nederland dus)! Van de omzet gaat minimaal 31% naar goede doelen. Er spelen inmiddels bijna 2,5 miljoen deelnemers mee, en in 2017 ging 93 miljoen Pond naar goede doelen. Deelnemers hebben hier ook wat te zeggen over welke goede doelen worden gesteund. Totaal is er al 255 miljoen Pond opgehaald.
Sinds 2005 kent Zweden de Svenska PostkodLotteriet en dit is inmiddels uitgegroeid tot de grootste private loterij in Zweden. Bijna 1 miljoen deelnemers spelen mee met 1,7 miljoen loten. Van de omzet gaat 32% naar de goede doelen. In 2016 was dat van €362 miljoen omzet dus €114 miljoen. In totaal is er al meer dan een miljard euro naar de goede doelen gegaan.
Twee jaar geleden werd de Deutsche Postcode Lotterie gelanceerd, in Duitsland dus. In 2017 waren er al 100.000 deelnemers en werd er 11,6 miljoen euro omgezet. Hiervan gaat 30% naar het goede doel, €3,5 miljoen dus.
Boeken
Naast loterijen zit Novamedia ook in de boeken. Zo is Uitgeefhuis Nieuw Amsterdam van Novamedia. Dit uitgeefhuis bestaat uit 4 Nederlandse uitgeverijen: Uitgeverij Nieuw Amsterdam, Uitgeverij Wereldbibliotheek, Uitgeverij Bas Lubberhuizen enFontaine Uitgevers. Samen geven zij jaarlijks zo'n 150 boeken uit, originele Nederlandstalige boeken en vertalingen, in diverse genres.
BookSpot is ontstaan uit het vroegere ECI (inmiddels failliet) en is een online boekhandel. Het doel is om op een laagdrempelige manier mensen aan het lezen te krijgen, omdat dit creativiteit, intelligentie en empathie bevordert. Door een persoonlijke ervaring op de webshop met onder andere aanbevelingen gebaseerd op wat je gelezen hebt, en met 20% korting voor vaste klanten. Jaarlijks wordt de ECI Literaratuurprijs uitgereikt (nu BookSpot Literatuurprijs, voorheen de AKO Literatuurprijs) aan het beste Nederlandstalige boek.
Novamedia zit ook in de boeken
Boekhandel Scheltema is een icoon in Amsterdam en is sinds 2014 in het bezit van Novamedia. Het pand op het Rokin heeft 3200 vierkante meter vloeroppervlak, genoeg voor 125.000 boeken. De beste koffie van de stad vind je bij Vascobelo en op elke etage is ruimte om te werken of relaxen. De boekhandel richt zich vooral ook op kinderen, met een Kids Club die regelmatig events organiseert.
De goede doelen profiteren
De Nederlandse loterijen van Novamedia zamelen jaarlijks honderden miljoenen in voor goede doelen. Daarnaast kunnen de deelnemers miljoenen winnen. Toch is het uitkeringspercentage bij de loterijen van Novamedia ‘dramatisch' laag.
In 2015 lagen de percentages als volgt:
- Postcode Loterij 45%
- Bankgiro Loterij 49%
- VriendenLoterij 75%
Vooral die laatste valt in positieve zin op: deze is hoger dan bijvoorbeeld de Staatsloterij (68%).
Dat de percentages van de Postcode Loterij en Bankgiro Loterij onder de helft liggen lijkt me eigenlijk logisch. Als ik er mijn logica op toepas: de helft van de inleg gaat naar goede doelen. Dus als een loterij dan ook nog eens meer dan 50 cent van elke ingelegde euro als winst moet geven, dan draait de loterij (dik) verlies.
Ik denk dat dat ook de filosofie moet zijn om mee te doen aan één van deze loterijen: je steunt een aantal goede doelen met zo'n €6,50 per maand. De andere helft zet je in in een loterij, met kans op prijs. En als het je niet aanstaat dan staat het je vrij om de loterij op te zeggen. Of toch niet? Je moet wel even geduld hebben en standvastig zijn :-)