Newspaper 63189 1280

Het (nieuwe) verdienmodel van kranten

Ik ben nog opgegroeid in een tijd dat er geen internet, computers of mobiele telefoons waren. De eerste computer met internetverbinding kregen we toen ik een jaar of 12 was, een paar jaar later kreeg ik mijn eerste mobiele telefoon. Een Pocketline Swing, met zo'n antenne en een scherm waarop twee regels tekst (en niet in kleur) paste. Het was de tijd dat mensen nog een fysieke krant lazen. Die werd dagelijks in alle vroegte bij je in de brievenbus gegooid, mits je een abonnement had natuurlijk.

Op zaterdag was zo'n krant driedubbeldik, en de zondag werd uiteraard overgeslagen. Jaren later, toen ik ging studeren en met de trein ging, kon je elke dag kiezen uit twee gratis kranten: de Sp!ts en de Metro. Inmiddels heeft bijna niemand meer een abonnement op een fysieke krant, en lezen we nieuws digitaal. En ik zie een nieuw verdienmodel ontstaan waarvan ik niet goed weet wat ik daarvan moet vinden. Lees je even mee?

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Over knaken door OneLuckyLady
op 7 mei 2022
Newspaper 63189 1280
Newspapers 444450 1280
De zaterdageditie van een krant was vaak extra dik

De historie van de gedrukte krant

De eerste Nederlandse krant verscheen in 1618 en heette Courante uyt Italien, Duytslandt, &c.. De naam krant is dan ook afgeleid van het Franse woord courant, wat gangbaar, actueel, lopend betekent. En vroeger was de krant dé manier om te weten wat er aan nieuws was. Hierop moest je dan minimaal een dag wachten. Later, toen radio en televisie het meest actuele nieuws sneller brachten, zag je dat kranten vooral achtergronden bij het nieuws brachten. Diepte-interviews etc die je op je gemak kon lezen bij het ontbijt.

Maar kranten kampen al jaren met teruglopende lezersaantallen, en wijten dit aan de opkomst van internet in het algemeen en nieuwssites als Nu.nl in het bijzonder. Wat ik dan opvallend vind is dat partijen als NOS etc daar niet over klagen. Het NOS journaal om 20.00u is, ondanks dat ze al decennia op moeten boksen tegen programma's als GTST, vaak het best bekeken programma op de Nederlandse televisie. Met minimaal een miljoen kijkers staat die altijd wel in de top. Voor het journaal, en dat geldt bijvoorbeeld ook voor het RTL nieuws, is de website waarschijnlijk dus een bijzaak, al publiceren ze daar wel veel actueel nieuws, en live streams bij belangrijke gelegenheden.

News 1172463 1280
Krantenkiosken lijken steeds meer verleden tijd te worden. Ook de verkoop van losse nummers daalt al jaren.

De krant anno 2019

We kennen anno 2019 nog 7 gedrukte ochtendkranten:

  • De Telegraaf
  • de Volkskrant
  • Algemeen Dagblad
  • Trouw
  • Nederlands Dagblad
  • Financieele Dagblad (fd.)
  • nrc.next

Daarnaast zijn er 3 avondkranten:

  • Het Parool
  • NRC Handelsblad
  • Reformatorisch Dagblad

Metro bestaat nog steeds als gratis krant, en daarnaast is er nog een heel arsenaal aan regionale kranten, zoals:

  • de Gelderlander
  • Brabants Dagblad
  • Eindhoven's Dagblad
  • Leeuwarder Courant
  • de Stentor
  • BN/De Stem
  • PZC (Provinciale Zeeuwse Courant)
  • Limburgs Dagblad
  • etc

En al deze kranten hebben ook een website waarop het nieuws, vaak sneller dan in de krant, komt te staan. Achtergrond artikelen worden vaak wel alleen in de krant gebracht, waarop je naast een regulier abonnement tegenwoordig ook een weekendabonnement of een digitaal abonnement kunt nemen.

Maar voor al diegenen die niet zo'n abonnement hebben, wordt het tegenwoordig bijna onmogelijk gemaakt om alle artikelen die je interessant vindt, online te lezen. Het is goed te merken dat kranten proberen om hun teruglopende abonnementen én losse verkopen op een andere manier te compenseren.

Digitaal kranten lezen kost óók geld

Goed, omdat we met zijn allen minder gedrukte kranten lezen, zoeken de kranten andere manieren om aan geld te komen. Want als er minder gelezen wordt, zijn er vanzelfsprekend ook minder advertentie-inkomsten. Nu is het een manier om a la Jeff Bezos het gewoon over een andere boeg te gooien en te stoppen met de krantenbusiness en boeken (en andere ‘zooi') online te gaan verkopen.

Maar de Nederlandse kranten hebben voor een andere aanpak gekozen. Zo worden de abonnementen aangepast naar wensen van deze tijd. De meeste kranten bieden verschillende combinaties aan, waarbij dit in grote lijnen hetzelfde is:

  • digitaal abonnement: elke dag de digitale versie van de krant, in het weekend de specials digitaal en onbeperkt online lezen
  • weekendabonnement: elke dag de digitale versie van de krant, in het weekend de gedrukte versie plus evt specials en onbeperkt online lezen
  • weekabonnement: dit is het meest klassieke abonnement, waarbij je elke dag de krant in gedrukte versie krijgt, plus de weekendeditie en specials én digitaal alles onbeperkt lezen
  • varianten die hier tussenin zitten, zoals álleen digitaal lezen (dus via de website), abonnementen van donderdag tm zaterdag etc

Hierop worden voor nieuwe abonnees meestal ook nog eens forse kortingen gegeven, zo biedt De Telegraaf 3 jaar lang zo'n 50% korting op de abonnementen. Via websites als dekranten.nl kun je proefabonnementen starten voor een paar euro voor een maand lezen.

Ik vind dit logische stappen, door extra keuzes te geven voor bijvoorbeeld alleen de gedrukte krant in het weekend zullen mensen die door de weeks geen tijd hebben eerder geneigd zijn om toch een weekendabonnement te nemen. De rest van de week krijgen ze de krant dan digitaal die ze bijvoorbeeld in de trein kunnen lezen, of tijdens het ontbijt even snel kunnen scannen op interessante artikelen.

Maar blijkbaar leveren de reguliere abonnementen nog niet genoeg op. Want je ziet bij steeds meer kranten digitale abonnementen. En de melding dat je bij een abonnement onbeperkt online nieuws leest. En dan komen we nu bij mijn grootste frustratie…

ED Aanbieding
Ik ben al weer door mijn 3 gratis Premium artikelen heen bij het ED. Betalen of wachten zijn de keuzes om door te lezen.

Online kranten lezen kost ook al geld

Bij de meeste kranten kun je namelijk online wel een aantal nieuwsberichten zo lezen, maar er wordt steeds meer gebruik gemaakt van ‘premium' content. Zo blijf ik voor mijn lokale nieuws graag op de hoogte via ed.nl, de website van het Eindhovens Dagblad. Sinds enige tijd kun je hier 3 premium artikelen kosteloos lezen. Wil je er meer, dan moet je daarvoor een apart ‘abonnement' afnemen, en dus betalen.

In het geval van ed.nl kost dat normaal gesproken €2,53 per week (ik gok dat dat €10 per maand is), maar ik krijg al enige tijd een aanbod voor €1,15 per week. Dat is dus rond de €4,50 tot €5 per maand. Nu is dat bedrag nog wel te overzien, en volgens ED krijg ik er dit voor terug:

Onder Premium vindt u een selectie van artikelen waarmee het ED zich onderscheidt. Het zijn uitlegverhalen, bijzondere interviews en natuurlijk de columns. Maar ook artikelen met praktische tips, waar u wat aan heeft.

Het zijn artikelen waar we trots op zijn en die we graag met u delen.

Het digitale abonnement is maandelijks opzegbaar maar wat ik nergens vind is hoe lang de actieprijs geldig is. Wanneer zou ik meer gaan betalen? Ik overweeg al enige tijd om zo'n abonnement af te sluiten, maar wat ik vervelend vind, is dat dit alleen voor ed.nl geldt. En dus niet voor de andere aangesloten kranten als Brabants Dagblad. Na verloop van tijd mag je overigens weer kosteloos 3 Premium artikelen lezen op ed.nl, maar hoe lang die periode is staat nergens.

Telegraaf Aanbieding
En ook bij de Telegraaf ben ik door mijn Extra artikelen heen die ik gratis kan lezen. Ook hier is de boodschap: betalen of wachten.

Betalen voor landelijk nieuws

Plus… ik lees graag bij verschillende bronnen, dus ook bij de landelijke kranten. En ook die bieden allemaal apart zo'n zelfde soort betaalde dienst aan. Neem de Volkskrant: daar mag je per periode 7 artikelen lezen, kosteloos. Niks premium content, gewoon alles. Maar daarna gaat de site op slot. Hoe lang de periode is, wordt nergens genoemd. Is het een week, een maand? Geen idee. En dat slot? Dat haal je eraf door te wachten (geen idee hoe lang dus) of te gaan betalen. €1,99 per week, de eerste 4 weken gratis.

Bij De Telegraaf heet de bijzondere content ‘Extra'. De eerste drie krijg je cadeau, ook daarna kun je geen ‘Extra' artikelen meer lezen voor bepaalde tijd. Hoe lang? Ook hier is de periode onbekend. Wil je toch verder lezen dan zul je ook hier een abonnement moeten afnemen. Dit zou normaal gesproken €21 per maand moeten kosten (zijn ze gek geworden daar???) maar ik krijg een aanbod voor €8,50 per maand.

En zo gaat dat bij alle bladen, het zijn allemaal varianten van hetzelfde verhaal: je mag wel wat gratis lezen maar zodra je er eenmaal ‘in zit' kun je niet verder. Dan moet je wachten (zonder te weten hoe lang) of betalen.

Business 3224643 1280
Ik hoef geen gedrukte krant meer maar lees wel graag mijn nieuws bij verschillende online bronnen.

Wat is nu het probleem?

Dat kranten geld moeten verdienen om het hoofd boven water te houden en journalisten te betalen voor kwalitatief fatsoenlijk nieuws, dat begrijp ik. Kom op, ik ben ZZP'er dus ik weet dat alles geld kost! Elke pinbetaling met mijn zakelijk pas kost gewoon geld, laat staan wat die grote bedrijven moeten betalen.

En dus ben ik zeker niet tegen het concept van digitale abonnementen, zeker niet als het om premium content gaat. Content waar je vroeger de krant voor kocht zeg maar. De Volkskrant is nog wat extremer, na 7 artikelen vinden zij het sowieso genoeg.

Waarom klinkt het dan alsof ik het er niet mee eens ben? Zoals ik al zei, ik haal mijn nieuws, en datgeen waar ik over schrijf, het liefst uit verschillende bronnen. Nu is Nu.nl zeker een optie, en altijd kosteloos, maar ik vind dat dat soms ook echt wel te merken is aan de kwaliteit. Bovendien is daar niet altijd veel verdieping te vinden, wat je bij de traditionele kranten nog wel vindt. Ook bij andere nieuwssites als NOS.nl en RTL Nieuws mis ik die diepgang. Ik ben vaak benieuwd naar verhalen achter het nieuws, niet een zoveelste herhaling van het nieuws zelf.

Maar, om dus verschillende (goede) bronnen te kunnen raadplegen, moet ik verschillende digitale abonnementen af gaan sluiten. Waarvan de meesten tussen €5 en €10 per maand kosten. Al zou ik een schifting maken dan zou ik alsnog makkelijk €25 tot €50 per maand kwijt zijn aan die abonnementen, als het niet meer is. Want ook nieuwssites voor professionals als Cobouw, hanteren dit soort regelingen.

Alternatieven voor nieuwsabonnementen

En dat is dus meteen de reden waarom ik nog steeds geen abonnement heb voor ed.nl. Want is dat wel de juiste keuze voor mij? Ik kan niet overal een abonnement op nemen, dan moet ik me echt drie slagen in de rondte schrijven elke maand om dat alleen al te kunnen bekostigen. En dus kies ik maar helemaal niets.

Vooralsnog lees ik dus zoveel premium content, of überhaupt artikelen, als me gegeven is, en probeer ik het later nog eens in de hoop dat de ‘bepaalde periode' dan weer voorbij is. Meestal lukt het een week of twee weken later wel weer. Waarna ik meteen weer in een dag of 2 door mijn gratis extraatjes heen ben. Het begint frustrerend te worden.

En zoals ik al zei, alleen de gratis nieuwssites bezoeken vind ik dus niet voldoende.

Blendle

Maar, is er een alternatief? Ik heb al enige tijd een account bij Blendle. Hiervan maak ik met vlagen gebruik, ik stort dan een paar euro en lees de artikelen die me interessant lijken. Je betaalt per artikel, de kosten hangen af van het soort artikel en de lengte. Viel het artikel tegen dan kun je je geld terugvragen, ik heb dit denk ik pas één keer gedaan bij een artikel waarin ik écht oprecht teleurgesteld was.

Zij springen op dit moment overigens goed in op de trend dat al die kranten je een abonnement aan proberen te smeren. Hoe? Door hetzelfde te doen :-) Je kunt bij Blendle werken met tegoed, is het op dan stopt het lezen en kun je bij storten. Maar er bestaat ook Blendle Premium, waarbij je onbeperkt artikelen leest. Dit kost €9,99 per maand. Op dit moment is de actie dat je, als je je bestaande tegoed inwisselt, je drie maanden Premium gratis krijgt. Dat werkt ook als je nog maar een paar cent tegoed hebt. Ik heb nog bijna €9 dus dat is wel zonde, kan beter eerst nog wat lezen daarvoor en later gebruik maken van de actie.

En nu komt het mooie: Blendle biedt artikelen aan van al mijn ‘favoriete' kranten als ED, Volkskrant en De Telegraaf (ja ik weet dat dat ooit ook gewoon pauper is maar hé, ik kijk ook Temptation Island!). Maar ook andere kranten én tijdschriften staan in de kiosk van Blendle. Ik denk dat het tijd wordt dat ik me hier eens wat meer in ga verdiepen. Want 10 euro per maand vind ik wél acceptabel als ik dan kan lezen wat ik wil!

on air