Mijn eerste casino bezoek was in 1988 in het Holland Casino Hilton Amsterdam. Zelf heb ik nog nooit een ‘verantwoord spelen gesprek' gehad.
Soms lezen we op het Onetime forum dat er vooral jonge spelers een gesprek krijgen. Vooral pokerspeler die regelmatig komen mogen dan op gesprek in het speciale kamertje.
We gaan op onderzoek uit en voor het onderzoek neem ik mijn dochter (18) een aantal keer mee naar het casino om te kijken wat er gebeurt.
Het Holland Casino voert jaarlijks duizenden gesprekken met spelers. Veel van deze gesprekken bestaan uit de zogeheten preventiegesprekken. In 2019 kregen 2.314 jongvolwassene (18-24 jaar) zo'n bewustwordingsgesprek
Deze jonge doelgroep is gevoeliger voor verslaving en daarom is het beleid strenger. Al bij hun vierde bezoek (in één maand) krijgen ze een flyer om hen bewust te maken van hun bezoekfrequentie.
Alle bezoeken worden vastgelegd in het centrale bezoekersregistratie systeem. Vanaf 2021 zal naast dit beleid ook nog het CRUKS worden geïntroduceerd wat door de KSA is ontwikkeld. Dit zal ook voor de speelautomaten hallen gaan gelden.
de website van het HC lezen we dat een jongvolwassene na zijn 8e bezoek in één maand een gesprek krijgt. Na zo'n gesprek daalt de bezoekfrequentie voor deze spelers met zo'n 75%! Voor gasten ouder dan 24 jaar is de daling rond de 60%.
De preventieaanpak is opgezet in een constructieve samenwerking met verslavingszorg. Ook worden alle medewerkers regelmatig getraind in het herkennen van verslavingssignalen.
De bezoekfrequentie zegt niet alles. Een gast die 20 keer per maand komt hoeft niet per definitie een probleem te hebben met het kansspel. Dit geldt andersom ook. Een speler die maar 3 keer per maand komt kan mogelijk wel problemen hebben met gokken.
Op basis van objectieve en/of subjectieve indicatoren zal het casino een gesprek initiëren met spelers die waarschijnlijk de controle aan het verliezen zijn over hun spelgedrag. Dit soort gesprekken blijken dus een erg effectief middel te zijn, als we afgaan op de afname van het aantal bezoeken na zo'n gesprek.
Het casino is geen zorginstelling en biedt dus géén hulp. Ze zullen spelers met een probleem wel verwijzen naar de verslavingszorg. Ze kunnen gasten niet dwingen zich te laten helpen. Wel kan de toegang tot het casino ontzegd worden. Spelers blijven uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hun eigen keuze.
Een belangrijk speerpunt van het Holland Casino is dat er op toegezien wordt dat gasten veilig en verantwoord spelen. Dit behoort ook tot één van de kerntaken van het casino.
Onze dochter namen we mee op 1 juli 2020 naar het Holland Casino Groningen. Ze was in het coronatijdperk 18 jaar geworden dus ze moest even wachten totdat de casino's weer open gingen. In deze maand hebben we ook een rondje door Nederland gedaan.
Zo hebben we diverse casino's in het land bezocht, onder andere in Eindhoven en Valkenburg. Enschede was haar 4e bezoek en ze kreeg inderdaad een kleine flyer met daarop ‘Wist je dat dit je vierde bezoek is deze maand?'.
Het waren korte bezoekjes om haar wegwijs te maken in het casino. Even laten zien dat je ook gewoon kan observeren en een drankje kan halen. Ook uitleg van de tafelspelen en speelautomaten zat in het opvoedpakket :-)
Terug op de thuisbasis gingen we naar Groningen, het 8e bezoek afleggen. Bij de kassa was het meteen raakt. De gastvrouw achter de balie belde meteen de dienstdoende casinomedewerker op. En dochterlief mocht plaats nemen op een stoel, wachtende op wat zou gaan komen.
Ondertussen kon ik vast de drankjes halen in het casino en wachtte zo'n 12 minuten voordat ze terugkwam. Het was inderdaad een (verplicht) jongvolwassene gesprek en er werden haar vele goede vragen gesteld.
Waarom kom je zo vaak in het casino? Wat voor spellen vind je leuk? Ga je met een budget naar het casino? Wat voel je als je verliest?
Ze kreeg een mooi foldertje mee over informatie over veilig en verantwoord spelen. Ook goede tips zoals het thuis laten van je pinpas werden besproken en met jezelf een tijdslimiet afspreken als je in het casino bent.
Ook werd er gevraagd hoe vaak ze denkt per maand naar het casino te gaan. Dit antwoord werd ook genoteerd in het systeem. En mocht je hier overheen gaan dan volgt er meteen weer een informatief gesprek om de vinger aan de pols te houden. Dit geldt tot haar 24e verjaardag.
Het Holland Casino is natuurlijk een commercieel bedrijf. Het is daarnaast is het ook een staatsonderneming. De procedures zijn vaak goed bij dit professionele kansspelbedrijf.
We hebben gezien dat ze hier niet verzaken en doen wat ze moeten doen. En niet alleen dat, maar ook de juiste begeleiding en informatie te verschaffen aan de jonge (en soms) kwetsbare jongeren. Als ouder vind ik het fijn dat er toch iemand over onze schouder mee kan en wil kijken.