Wat Is Jouw Mening Waard

Wat is jouw mening als speler waard?

Wij bij Onetime houden van alles wat met het casino te maken heeft. Het spel, de toeters en de bellen, de bonussen, de buitenkansjes: we love it. En we schrijven er graag over. Maar… we zijn net zo kritisch op de punten waar we minder van houden. Of die we ronduit bagger vinden.

Ik zeg we, want we maken ons er allemaal ‘schuldig' aan. Soms denk ik bij zulke verhalen: wat maakt het uit? Wat is het nut om dit te delen? Maar dan loop ik zelf weer ergens tegenaan en wil ik mijn probleem ook graag delen. Zo heeft iedereen zijn ding. Dus in plaats van te denken wat ik er aan heb, vroeg ik me af: “Wat is jouw mening als speler eigenlijk waard?”

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Online casino door OneLuckyLady
op 4 mei 2022
Wat Is Jouw Mening Waard

Iets met limieten

Eerder schreef ik al eens een heel betoog, voor mijn gevoel goed onderbouwd, over de (on)zin van stortingslimieten. En speellimieten, maar vooral stortingslimieten. Met bij vrijwel elke online aanbieder een account waar ik zelf mijn limieten heb mogen instellen, kwam ik tot een verbijsterende optelsom dat ik dagelijks in theorie bijna €150.000 zou mogen storten.

Als ik het zou hebben, zou dat optellen tot wekelijks net geen miljoen en maandelijks 30 miljoen. Zelfs als je het geld wél zou hebben dan is dit natuurlijk van de zotte. Voor mij is dit net zo goed als geen limiet hebben.

Voor speellimieten geldt bijna hetzelfde, namelijk dat ik vrijwel onbeperkt kan spelen, helemaal als ik alle limieten bij elkaar optel. Alleen bij Fair Play Online was het maximum 8 uur per dag, opgelegd door het casino zelf, en bij Bet365 12 uur.

Screenshot 2022 03 08 12.07.28
De daglimiet voor het spelen bij Toto is door het bedrijf zelf op 8 uur gesteld.

Speellimieten beperken

Tot nu. TOTO heeft namelijk aangekondigd per direct de speellimieten voor iedereen te verlagen naar maximaal 8 uur per dag. Het lijkt erop dat Holland Casino Online dit voorbeeld snel gaat volgen. Op het moment van schrijven is dat nog niet het geval, maar het zou me niet verbazen als dat één dezer dagen gaat gebeuren.

Net zoals het me niet zal verbazen dat andere aanbieders dit ook door gaan voeren. Het is een logisch gevolg van een uitspraak die René Jansen, voorzitter van de Ksa, deed naar aanleiding van een nogal schokkende uitzending van Kassa deed:

"In meer specifieke zin wil ik ingaan op de speellimieten. In de wet staat dat een speler, voordat hij gaat spelen, limieten in moet stellen. Dat moet hij zowel in geld (hoeveel hij maximaal wil verspelen) als in tijd (hoelang hij maximaal wil spelen) doen. De gedachte is dat een speler dan nog niet in de ban van het spel is en verstandige keuzes maakt. In het Kassa-item zagen we echter dat een speler, als hij ouder is dan 23 jaar, ook kan kiezen voor speellimieten van 24 uur per dag, 7 dagen per week en 100.000 euro per dag.

Strikt genomen doet een aanbieder hiermee niets verkeerd. Toch zou ik hierbij de aanbieders van online kansspelen willen oproepen hier snel en zorgvuldig naar te kijken. Het is misschien niet naar de letter, maar wel naar de geest van de wet om paal en perk te stellen aan de in te stellen limieten. Maatschappelijk verantwoord ondernemen heeft ook een morele kant. Ik kan me bovendien niet voorstellen dat limieten zoals hier genoemd, nodig zijn om de concurrentie van illegale goksites aan te kunnen.

Ik heb eerder gezegd: als aanbieders zelf niet voldoende verantwoordelijkheid nemen, zal op enig moment de overheid dit doen. In Zweden was dit recent het geval: daar werd het stortingslimiet verlaagd en een strengere controle op reclames afgekondigd. Mijn voorzichtige taxatie is dat we in Nederland ook wel eens die weg op zouden kunnen gaan. Als aanbieders niet meer verantwoordelijkheid nemen, natuurlijk." Aldus René Jansen over speellimieten.

Je hoeft het er niet mee eens te zijn...

…maar doet dat er echt wat toe? Collega Brunsie vernam van het instellen van deze limieten bij TOTO en vindt daar wat van. En dat mag. Alleen, ik denk niet dat deze mening snel iets verandert aan de maatregelen die TOTO neemt.

Ik denk namelijk dat TOTO liever dit soort maatregelen neemt dan dat ze dadelijk te maken krijgen met een algeheel reclameverbod, want dat hangt ook nog boven het hoofd van de legale aanbieders. Daarnaast ligt TOTO, samen met Holland Casino, voor mijn gevoel extra onder het vergrootglas, of op het schavot, omdat het een staatsbedrijf is.

Is het voor de bühne dat TOTO dit nu, na Fair Play Online, als eerste doorvoert? Misschien. Ik spreek aan de andere kant ook met mensen aan de kant van het verantwoord spelen spectrum, en daar proef ik toch vaak wat anders. Het lijkt namelijk oprecht alsof aanbieders het beste met de spelers voor hebben. En dat hoeft niet te bijten met commercieel belang, zo weet Iris den Boer, Head of Responsible Gaming bij BetCity.nl te vertellen:

"Verantwoord spelen is een belangrijk, onmisbaar onderdeel van ons werk. Wat misschien niet iedereen beseft, is dat wij als bedrijf meer hebben aan spelers die met plezier bij ons komen spelen, en dus terugkomen, dan aan spelers die zich binnen korte tijd diep in de problemen steken. Die komen namelijk nooit meer terug. Wij halen echt geen voordeel uit een probleemspeler, misschien hooguit op hele korte termijn. Maar op de langere termijn zeker niet!

Waar het bij andere bedrijven als normaal wordt gezien dat ze geld verdienen en daarvoor een relatie met een klant opbouwen, wordt dat bij ons toch anders gezien. Als ik met mijn werk en verhaal die beeldvorming kan veranderen, zou dat heel mooi zijn. Een imago opbouwen kost tijd, het afbreken is in no time gedaan." Aldus Iris den Boer in gesprek met Centrum Verantwoord Spelen

Agree 1728448 1280
Als je je aanmeldt, geld strort of een bonus claimt, dan ga je (indirect) akkoord met de voorwaarden. Daar kun je achteraf iets van vinden maar hoeveel geeft het casino daar echt om?

Iets met voorwaarden

Als er op ons forum klachten binnenkomen over een (online) casino dan is dit in denk ik 90% te herleiden tot het al dan niet voldoen aan de voorwaarden van het betreffende casino. En dan heb ik het niet alleen over bonusvoorwaarden.

Hoewel het tegenwoordig, bij legale online casino's, bijna onmogelijk is om geld te storten met een rekening die niet op jouw naam staat, gebeurde dat in het verleden bijna dagelijks, zo leek het. Daar kun je het mee oneens zijn, maar als het duidelijk in de voorwaarden staat, wat kun je dan verwachten van het casino?

Ben je het niet eens met de voorwaarden? Dan speel of stort je toch gewoon niet? Of ben ik nu kort door de bocht? Zo kan ik slecht tegen mensen die een bonus accepteren en vervolgens gaan lopen klagen dat ze die 40 keer rond moeten spelen, want dat is toch niet haalbaar? Ik zou dan zeggen, claim die bonus niet, probleem opgelost.

Of mensen die klagen dat het online casino ineens een proof in income of een proof of wealth vraagt. Daar hebben ze toch niets mee te maken? Dan kun je heel verongelijkt tegen het casino doen, maar wist je dat dit wettelijk verplicht is voor ze? Denk je serieus dat zij erop zitten te springen om al die handelingen uit te moeten voeren? Dat kost tijd en tijd is geld. En ontevreden spelers, zo blijkt.

Ook onze eigen Lady Diamond liep tegen de voorwaarden van een online casino aan, namelijk dat je in verband met o.a. tegengaan van witwassen, je je storting minimaal eenmaal moet rondspelen. Dat is een voorwaarde die bijna elk legaal online casino hanteert.

Daar kun je het niet mee eens zijn, en ook ik vraag me af hoe fair deze regel is en wat deze doet tegen witwassen (en welke speler het casino als bank gebruikt, een andere reden volgens de casino's), maar hoeveel zal het casino geven om een enkele klagende speler? Ik ben bang heel weinig.

Wat vind jij belangrijk?

Overal kom je mensen tegen die soms principieel zijn, zoals ze dat zelf noemen. Komen ze een dag nadat een actie is afgelopen in de supermarkt en krijgen ze de actie niet, dan gaan ze verhaal halen. En dreigen dat ze nooit meer in die supermarkt komen.

Ik denk dan: je bent toch gewoon te laat? Jammer dan, volgende keer beter. Me er druk over maken en er tijd en moeite insteken bij een medewerker die de regels ook niet bedenkt? Ik heb wel iets beters te doen.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het mooi als mensen principes hebben en daarnaar leven. Iedereen moet zelf weten wat ie belangrijk vindt en wat niet. Dat ik de genoemde voorbeelden geen probleem vind (voor mezelf) wil niet zeggen dat het voor een ander geen issue kan zijn.

Iedereen is, gelukkig maar, anders. Sterker nog, wat we belangrijk vinden verandert ook continu. Vroeger kon ik me ook om veel meer en andere dingen druk maken dan nu.

VAN EEN DRUPPEL NAAR EEN EMMER WATER

Wat ik mezelf alleen steeds afvraag: wat doen veel van die verhalen er toe? Ik verwacht niet dat de voorwaarden, in de supermarkt of in het online casino, voor die ene klant of speler worden aangepast.

Het is een druppel op een gloeiend hete plaat, en in online casinoland speelt er zoveel dat er meerdere hete platen zijn, dus jouw druppel zal vaak niet opvallen. Wil je het verschil maken, dan zul je met emmers water moeten komen.

Daarom vind ik het dus ook goed dat mijn collega's hun verhalen kunnen delen hier. Dat wij een forum bieden waar spelers hun verhalen kwijt kunnen. Want zo kunnen we gelijkgestemden vinden, veel druppels maken die samen zorgen voor een volle emmer. Bovendien hebben wij veelal goede contacten met verschillende aanbieders, en deze verhalen dienen als input voor onze adviezen richting hen.

En zo doet elk verhaal, elke mening er dus wél toe. Want dat ik het misschien niet zo belangrijk vind, betekent niet dat het niet belangrijk is!

Loop jij ergens tegenaan en vind je dat er iets in de regels of voorwaarden van een online casino niet klopt? Deel het dan met ons!

Voor klachten, problemen en oplossingen kun je terecht bij het Onetime team op het Forum!

on air