Fortnite 4129124 1280

Wat is het verdienmodel van gratis games?

Er zijn tientallen gratis games die je kunt downloaden en spelen. En dat doen miljoenen mensen wereldwijd ook. We hebben het dan over spelletjes als Candy Crush, Pokémon Go maar ook het populaire Fortnite. Ook loyalty games als MyVegas zijn gratis te spelen én bieden daarnaast ook nog eens echte prijzen. Op het eerste gezicht zou je zeggen dat er geld bij moet, maar niets is minder waar. In de game-industrie werd in 2018 namelijk 100 miljard dollar verdiend en een groot deel daarvan wordt verdiend door gratis games, namelijk 88 miljard! Hoe doen ze dat, als ze de games gratis aanbieden? En welke trucs gebruiken ze om je door te laten spelen?

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Over knaken door OneLuckyLady
op 23 mei 2022
Fortnite 4129124 1280
Candy Crush Logo
Candy Crush wordt door miljoenen mensen wereldwijd gespeeld

Candy Crush Saga

Allereerst een bekentenis: ik speel Candy Crush. Ik heb vier apps van de franchise op mijn telefoon: Candy Crush Saga, Candy Crush Soda Saga, Candy Crush Jelly en Candy Crush Friends. Het is niet dat ik elke dag speel, maar een paar keer per week probeer ik toch in de originele Candy Crush Saga en de Soda variant een paar levels verder te komen. Jelly speel ik met vlagen, maar als ik echt niet verder kom in een level stop ik op een gegeven moment, maar dan kan ik een paar maanden later het zomaar in mijn bol krijgen en weer gaan spelen.

Friends is de laatste in de franchise en slaat bij mij niet aan. Er zijn ook periodes geweest dat ik de originele of Soda links liet liggen, maar over het algemeen speel ik wel 2 verschillende varianten meerdere keren per week. Alle vier zijn wel gratis games en kun je dus gratis spelen.

Het concept is best eenvoudig: je moet drie of meer snoepjes combineren om ze weg te spelen. Een level heeft altijd een doel, dit kan variëren van het verzamelen van een aantal snoepjes van een bepaalde kleur, het verzamelen van een bepaald aantal punten of om bijvoorbeeld kersen of eikels verzamelen. Hoe verder je komt, hoe moeilijker de levels worden. Bepaalde combinaties, zoals vijf op een rij, leveren speciale snoepjes op, die je weer kunt combineren zodat je bijvoorbeeld een blok snoepjes, een rij snoepjes of alle snoepjes van een kleur wegspeelt. De varianten van Candy Crush zijn gratis games die je kunt spelen via Facebook (op een laptop of PC) of via een app op smartphone of tablet. Als je wil kun je je  dus uren letterlijk kosteloos vermaken. Tot je levens op zijn natuurlijk!

Als je de game koppelt aan je facebookaccount wordt je voortgang bijgehouden. Maar dat niet alleen, zo zie je ook wie van je vrienden de spellen ook spelen. En je kunt elkaar dagelijks presentjes sturen, zoals levens. Maar het belangrijkste is dat je kunt zien hoe ver anderen zijn, en welke scores ze halen in bepaalde levels. In sommige spellen zit zelfs een wekelijkse competities, wie haalt deze week de meeste levels of haalt als eerste een bepaald level? En er zijn ook nog competities met vreemden. Genoeg spelelementen dus die de gratis games spannender maken dan alleen spelen.

IMG 5896 E1555507438959
Weet je het zeker? Je hebt het level bíjna gehaald, koop anders extra zetten zodat je door kunt gaan!

Hoe verdient Candy Crush geld?

Candy Crush, de eerste versie, werd in 2012 gelanceerd. Daar kwam later de Soda Saga bij, gevolgd door de Jelly en later kwam daar ook Friends nog bij. De eerste versie wordt veruit het meeste gespeeld. Op Facebook heeft Candy Crush Saga 50 miljoen maandelijkse spelers, Soda heeft er 10 miljoen, en Jelly 1 miljoen. De apps zijn samen meer dan 2,73 miljard keer gedownload (statistieken van zomer 2018).

De ontwikkelaar is King, en zij hebben de franchise verder uitgebuit met allerlei varianten op het 3-op-een-rij spel, zoals Pet Rescue Saga, Bubble Witch Saga, Farm Hereos Saga en nog veel meer. Toch halen die niet de populariteit van Candy Crush. Met de moeder van de gratis games Candy Crush werd in de periode juli 2017 - juni 2018 maar liefst bijna 1 miljard dollar verdiend.

Maar dan nu, als het gratis games zijn, hoe wordt er dan geld verdiend? De meest logische gedachte is via reclame, maar wie Candy Crush speelt, weet dat er eigenlijk geen reclame voorkomt. Dus die valt al af. Maar als je Candy Crush speelt, weet je dat je verleid wordt om in-game aankopen te doen. Zijn je levens op? Koop ze bij! Heb je je level nét niet gehaald? Koop dan extra zetten! Ook hulpmiddelen (boosters) waarmee je een gratis zet kunt doen, of de speciale snoepjes, kun je kopen. Sommige zaken kun je ook verdienen met de competities of extra games in de spellen, maar dat gaat natuurlijk niet zo snel als kopen. Bovendien worden latere levels vrijwel onmogelijk te halen zonder boosters of extra zetten.

Het gaat over het algemeen om kleine bedragen, voor 99 cent koop je al 10 goudstaven, goed voor 5 extra zetten bijvoorbeeld. En er zijn ook allerlei bundels te koop, waarbij je goudstaven combineert met speciale snoepjes. En voor je het weet heb je zo €10 uitgegeven. In de mobiele apps betaal je dit via de App Store of Google Play. Dit kan dus met CreditCard, PayPal, iDeal, prepaid tegoedkaarten of via de telefoonrekening (KPN).

En eerlijk? Ook ik heb wel eens items gekocht in de gratis games van King. Want het is meer dan frustrerend als je niet verder komt. Of nog één vakje moet kleuren nadat je het al tig keer hebt geprobeerd. Ik deed dit voorheen altijd met prepaid tegoedkaarten, en dan is op natuurlijk op. Maar sinds kort heb ik betalen via de telefoonrekening ingesteld. Het gevaar is dat de grens dan lager is, omdat je door kunt blijven gaan en het niet direct in je portemonnee voelt. Ik heb me tot nu toe nog goed weten in te houden gelukkig!

IMG 5898 E1555507400710
Extra uitdagingen, beloningen bij terugkomen, King doet er alles aan om je Candy Crush te laten spelen

Hoe zorgt Candy Crush ervoor dat je blijft spelen en terugkomt?

Allereerst is er dus het element van competitie, deels met vrienden en deels met andere, onbekende spelers. Iedereen wil nu eenmaal de beste zijn, dus ook al is het een individueel spel, als je andere kunt verslaan met een betere score of meer gewonnen levels, dan proberen we dat!

In de Soda Saga zit vrijwel elk weekend een extra spel van 5 levels. Als je die 5 levels in één leven haalt, ben je koning/koningin. Net zo lang tot een andere speler je van die troon stoot. De beloning bestaat eruit dat je extra boosters krijgt, een uur lang onbeperkte levens én goudstaven. Die laatste zijn afhankelijk van hoe lang jij regeert. Ben je van de troon gestoten dan kun je het opnieuw proberen. Dus in het weekend probeer ik ook altijd even te spelen, om goudstaven te verzamelen.

Elke dag dat je inlogt, krijg je boosters. Dit zijn vaak onbeperkte levens voor een bepaalde tijd, of een uur lang kleurenbommen. Dan start je een level altijd met een kleurenbom. Hoe vaker je achter elkaar inlogt, hoe meer bonus je krijgt. Sla je een dag over dan val je helemaal terug.

aak zijn er extra uitdagingen, zoals het verzamelen van een bepaalde kleur snoepjes, of een aantal kleurenbommen, waarmee je weer extra boosters kunt verdienen. Ook het oplossen van levels in één keer levert boosters op, en hoe meer levels je achter elkaar haalt (in één keer) hoe meer boosters. Lukt het niet in één keer, dan val je een paar stappen terug, net zo lang tot je het level haalt of alle stappen op zijn. De gratis games van King zijn zo gebouwd dat je dóór wil spelen, of terug wil komen. En dat maakt de verleiding om geld uit te geven, ook nog eens groter.

Fortnite 17 4 2019 15 01 09 E1555506697267
Fortnite

Fortnite

Wie kent Fortnite niet? Nou, ik... Natuurlijk heb ik van het spel gehoord, maar ik heb het echt nog nooit gespeeld. Dus alles wat ik daarover kan vertellen heb ik van horen zeggen...

Fortnite is een gratis game die gespeeld kan worden op MacOS, iOS, , Android, Playstation 4, Windows en Xbox One. Ik kan het dus downloaden op mijn iPhone of laptop en het is gratis. Het spel werd gelanceerd in juli 2017 en is in die kleine twee jaar uitgegroeid tot een enorme hype. Het is een schietspel, een third-person shooter zoals ze dat dan mooi noemen. Het spel draait om gevechten, PvP genoemd, waarbij tot 100 spelers het tegelijkertijd tegen elkaar opnemen. Degene die als laatste overblijft, wint.

Ondanks dat het een schiet- en vechtspel is, is het spel razend populair onder jongeren. Het heeft een label voor 12+ maar er zijn genoeg jongere kids die ook Fortnite spelen. De reden dat ouders dit makkelijk toelaten is omdat er geen gore details of bloed te zien is in het spel. Het is dus vrij kindvriendelijk, voor zover je dat kunt zeggen over zo'n soort spel.

Het spel richt zich heel erg op het sociale aspect, zodra je het spel hebt gedownload en je hebt aangemeld, is de eerstvolgende stap om vrienden (bijvoorbeeld via Facebook) toe te voegen.

Fortnite 17 4 2019 15 05 04 E1555506729288
Is je virtuele geld op in Fortnite? Stort even wat euro's en je kunt weer kopen. Ook kun je je euro's inwisselen tegen tijdelijk verkrijgbare goodies. Hoezo gratis game?

Geld uitgeven in Fortnite

Je kunt het spel dus gratis downloaden, en ook om verder te komen, hoef je geen geld in te zetten. Je kunt geen boosters kopen, maar wel uitdagingen. Daarnaast kun je, zoals sommigen dat zo mooi kunnen zeggen, 'spiegeltjes en kraaltjes' kopen. Oftewel, goodies waar je eigenlijk niets aan hebt maar die er mooi uitzien.

Hiermee speelt Fortnite in op het psychologische effect waarbij mensen zich meer sociaal betrokken voelen bij een spel als ze met een eigen ontworpen avatar kunnen spelen. Dus koop je in Fortnite, een gratis game, gevechtskleding en wapens, skins genaamd. Doe je dat niet en loop je er standaard bij, dan word je enigszins denigrerend een No Skinner genoemd.

Je kunt ook skins kopen van punten die je kunt  verdienen met uitdagingen. Maar betalende spelers krijgen nu eenmaal de betere, mooiere, stoerdere opties aangeboden.

En al die kostuums en andere goodies hebben Epic Games, het bedrijf achter Fortnite, in 2018 maar liefst 2,4 miljard dollar op!

Pokemon Go 1569794 1280
Onderweg virtuele beestje vangen, dat is het idee achter Pokémon Go

Pokémon Go

Nog een voorbeeld van een gratis game: Pokémon Go, te spelen op smartphones. De app download je gratis in de App Store of Google Play, je meldt je aan met je Google account, kiest een naam en bent good to go. Enige ervaring heb ik wel met het spel, dat sinds de introductie in juli 2016, gegroeid is in mogelijkheden. In het begin was het een vrij individueel spel, waarin je zoveel mogelijk van de niet bestaande wezens moet vangen. Dit doe je door zoveel mogelijk te lopen, op verschillende plekken, met de app open. Popt er een Pokémon ('Mon voor insiders) op dan klik je erop en probeer je hem met een bal te raken.

Het begon ooit met 147 verschillende figuren, waarvan er vier enkel in bepaalde delen van de wereld te vangen zijn. Inmiddels zijn we bij de vierde generatie en zijn er 489 verschillende Pokémon te verzamelen. Hiervan zijn er enkele alleen regionaal te vinden, anderen zijn in het wild te vangen, uitbroeden (door te lopen met eieren) en weer andere kun je ‘verdienen' met opdrachten (research), én er zijn er die alleen te vangen zijn na een gevecht te leveren. Dit gevecht kun je vaak niet alleen, daarvoor heb je vrienden nodig. En sinds juni 2018 kun je die toevoegen in de app. Je kunt onderling Pokémon ruilen, je kunt elkaar cadeautjes sturen en dus samen ‘battlen' in de hoop die bijzondere Pokémons te vangen.

Het begon ooit met 147 verschillende figuren, waarvan er vier enkel in bepaalde delen van de wereld te vangen zijn. Inmiddels zijn we bij de vierde generatie en zijn er 489 verschillende Pokémon te verzamelen. Hiervan zijn er enkele alleen regionaal te vinden, anderen zijn in het wild te vangen, uitbroeden (door te lopen met eieren) en weer andere kun je ‘verdienen' met opdrachten (research), én er zijn er die alleen te vangen zijn na een gevecht te leveren. Dit gevecht kun je vaak niet alleen, daarvoor heb je vrienden nodig. En sinds juni 2018 kun je die toevoegen in de app. Je kunt onderling Pokémon ruilen, je kunt elkaar cadeautjes sturen en dus samen ‘battlen' in de hoop die bijzondere Pokémons te vangen.

Van een individueel spel is Pokémon Go dus steeds meer een sociaal spel geworden, waarbij je vrienden een belangrijke toevoeging zijn. Je vecht namelijk niet tegen elkaar (hooguit in een training) maar mét elkaar. Daarnaast heeft Niantic, de ontwikkelaar van het spel, allerlei bijzondere events in het leven geroepen. Soms een paar uur, soms een week of langer, waarin bepaalde (bijzondere) Pokémons vaker voorkomen, of waarin bestaande Pokémons in een aangepaste vorm te vangen zijn. Met elke handeling verdien je punten, en er zijn 40 levels om te spelen. Hoe hoger je spelerslevel, hoe makkelijker bepaalde handelingen gaan.

IMG 5903 E1555507131426
Coins tekort? Gewoon even wat echt geld inwisselen en je kunt weer goodies kopen

Hoe verdient Niantic geld met Pokémon Go

Er verschijnen dus nog steeds regelmatig nieuwigheden in de gratis game. En daarvoor hoef je niet te betalen. Je kunt het spel dus prima helemaal gratis spelen. Met het spel kun je ook coins verdienen, door je Pokémon in een gym (een bepaald punt) te zetten om deze te verdedigen. Met die coins kun je goodies kopen die je kunnen helpen. Per dag kun je maximaal 50 coins verdienen.

Maar wat als dat je niet snel genoeg gaat? Je hebt meer ballen nodig (welke je ook in het spel kunt vinden), of speciale battlepassen (je krijgt er maximaal één per dag en kunt er maar één gratis in je inventaris hebben)? Je krijgt standaard ook één apparaat om eieren uit te broeden, maar kunt deze ook bijkopen met coins. Daarnaast kun je extra storage voor zowel Pokémon als voor goodies kopen, en allerlei extra boosters en goodies. Heb je niet genoeg coins, dan koop je die bij. 100 stuks (daar koop je 20 ballen mee) kosten 99 cent. Maar voor €100 heb je 14.500 coins, daar kun je wel even mee vooruit.

Tenzij je je avatar wil voorzien van kekke kleding. Hoe verder je in het spel komt, hoe meer kleding en accessoires beschikbaar komen, maar de beste (mooiste, meest bijzondere) ‘gear' moet betaald worden. Hiermee haalde Niantic in de eerste twee jaar (juni 2016 – juni 2018) 2 miljard dollar op. En je zou denken dat het spel inmiddels aan populariteit heeft ingeboet, maar ook eind 2018 liep de teller voor deze gratis game per maand nog makkelijk op naar 85 miljoen dollar! Blijkbaar zijn de diehards ook diegenen die er geld aan uitgeven. Ik kan eerlijk zeggen dat er geen enkele dollar van mij afkomstig is.

Ook betaalde games zien het 'licht'

Gratis games halen dus het gros van de inkomsten in de game-industrie binnen. En vaak gaat het niet om 'noodzakelijke' uitgaven om beter te worden, of verder in het spel te komen. Nee, een groot deel van die uitgaven van spelers gaat op aan puur 'cosmetische' zaken als het kostuum en de rest van het uiterlijk van de avatar. Ook in games vinden we het dus belangrijk hoe we eruit zien.

Dat blijkt ook wel uit het feit dat steeds meer betaalde games ook nog in-game aankopen aanbieden. In bijvoorbeeld Grand Theft Auto, inmiddels beter bekend onder GTA, kun je online spelen. Het spel kost geld, of je dat nu als onderdeel van je Playstation- of Xboxabonnement betaalt, of de game los koopt. Maar dan ben je er nog niet. Wil je je avatar er 'cool' uit laten zien, dan kun je nog geld uitgeven aan, jawel, je kleding. En zo zijn er meer voorbeelden.

IMG 5902 E1555507176746
Tijdelijk verkrijgbaar. Ook Pokémon Go speelt in op FOMO

De verleiding van gratis games

Door het sociale aspect, word je makkelijk verleid om meer te spelen dan je eigenlijk bedoeld had. Bovendien wil je niet onderdoen voor je vrienden, zowel niet in hoeveel en wanneer je speelt, maar zeker niet in hoe succesvol je bent. En blijkbaar ook niet in hoe je er in het spel uitziet. De digitale versie van jou, je avatar, moet er cool, succesvol en duur uitzien.

Daarnaast zijn er gratis games als Candy Crush die je lekker maken met de eerste makkelijke levels, die langzaamaan moeilijker worden. Uitspelen is trouwens bij Candy Crush een utopie: er komen continu nieuwe levels bij. Ook Pokémon heb je niet uitgespeeld als je level 40 hebt behaald. En ook niet als je alle 'Mons gevangen hebt, want er komen bijna wekelijks nieuwe, aangepaste versies van die beestjes bij. En die wil je ook hebben, net als je vrienden! Dit mechanisme zet aan om te blijven spelen, je wil namelijk steeds meer, beter, hoger.

En fabrikanten maken gebruik van onze 'fear of missing out' door tijdelijke events en aanbiedingen in gratis games. Goodies die een bepaalde tijd verkrijgbaar zijn roepen op om ze te kopen, en dus geld uit te geven. Tijdelijke events, met bij voorkeur een bijzondere beloning in het verschiet, zorgen ervoor dat we blijven spelen om het gestelde doel maar te halen. Of om geld uit te geven om de beloning zeker te stellen.

Verslaving ligt op de loer

Al deze aspecten zorgen ervoor dat verslaving op de loer ligt, als je daar gevoelig voor bent. De eerste Fortnite-verslavingen zijn al bekend, en er zijn ook genoeg mensen die nog 'even' een leveltje in Candy Crush willen proberen. Zolang er geen geld mee gemoeid is, is er niet zoveel aan de hand zou je denken. Maar alles is er juist op gericht om je te laten spelen, te zorgen dat je blijft spelen én dat je geld uitgeeft. Want wat als je levens op zijn en jij wel wil blijven spelen? Dan koop je ze dus bij.

Gameverslaving is een steeds groter probleem aan het worden en mogen we niet onderschatten. Maar als je af en toe een gratis game speelt, of zelfs dagelijks, hoeft er niet direct een probleem te zijn. Als de rest van je leven er maar niet onder lijdt. En heb je een paar euro teveel uitgegeven? Verdien die dan terug met één van onze tips.

on air