5E Étape Du Critérium Du Dauphiné 2020 Peloton

Prijzengeld Criterium du Dauphiné

Het Critérium du Dauphiné is, zoals de naam al doet vermoeden, een wielerronde in Frankrijk. Dauphiné is een regio in het zuiden van Frankrijk en daar wordt deze wedstrijd dan ook verreden. Vanwege de periode waarin gereden wordt, en het feit dat dit criterium in Frankrijk plaatsvindt, verschijnen veel renners aan de start die later ook de Tour de France zullen rijden. Het is een perfecte voorbereiding op dé wielerronde van Frankrijk. Maar levert dit criterium ook nog wat op voor de renners?

5E Étape Du Critérium Du Dauphiné 2020 Peloton

Dauphiné 2020

Het criterium vindt jaarlijks plaats begin juni. In 2020 zou de tocht starten op 31 mei om op 7 juni te finishen. Vanwege de coronacrisis is de tocht uitgesteld, deze wordt nu gereden van 12 tot en met 16 augustus (dat is dus ook iets korter).

Er worden dit jaar 5 etappes verreden:

  • 12 augustus: van Clermont-Ferrand naar Saint-Christo-en-Jarez, 197 kilometer op heuvelachtig terrein;
  • 13 augustus: van Vienne naar Col de Porte, 132 kilometer door middelhoge bergen;
  • 14 augustus: van Corenc naar Saint-Martin-de-Belleville, 156 kilometer door de bergen;
  • 15 augustus: van Ugine naar Megève, 156 kilometer door de bergen;
  • 16 augustus: 153 kilometer door de bergen, met zowel de start als finish in Megève.

Er sneuvelden dus enkele etappes, waaronder de tijdrit. De alternatieve route is pas eind juli voorgesteld, en er is dus weinig voorbeschouwing mogelijk op de rit.

Vanuit Nederland staat onder andere Dumoulin op de startlijst. Geraint Thomas, de winnaar van 2018, doet dit jaar ook weer mee, de winnaar van afgelopen jaar doet niet mee.

5E Étape Du Critérium Du Dauphiné 2020 Julian Alaphilippe
Julian Alaphilippe in actie in de Dauphiné

Critérium du Dauphiné Libéré

Sinds 1947 kunnen wielrenners begin juni het Critérium du Dauphiné rijden. De regio ligt in de Franse Alpen en biedt dus ook voorbereiding op de bergetappes in de Tour. Veel van de bergen die regelmatig de renners in de Tour teisteren, staan hier vaak ook op het programma.

In 2019 vond het criterium plaats van 9 juni tot en met 16 juni en viel daarmee een maand voor de Tour die op 6 juli begon. Tom Dumoulin, die geblesseerd raakte in de Giro d'Italia 2019 en rust moest houden, leek voor Dauphiné te kiezen om zichzelf te testen voor de Tour. Overigens is het criterium slechts eenmaal gewonnen door een Nederlander, in 1980 namelijk. De Tour-winnaar van 2018, Geraint Thomas, won in 2018 ook het Critérium du Dauphiné. Toch sloeg hij in 2019 deze ronde over.

De Dauphiné wordt grotendeels verreden op bergachtig terrein, en in 2019 was de Tour ook vooral voor klimmers. We snappen dus wel waarom Dauphiné als perfecte voorbereiding wordt gezien. De Deen Jakob Fuglsang won het criterium in 2019, Wout Poels was met een vierde plaats in het algemeen klassement de beste Nederlander.

Prijzengeld Dauphiné

In sommige criteria, vooral die na de Tour gereden worden, ontvangen renners startgeld. Dit kan oplopen tot tienduizenden euro's en is vooral afhankelijk van de prestaties in de Tour, en in mindere mate van de Giro en Vuelta.

Als er in Dauphiné al startgeld wordt vergeven, is dat één van de best bewaarde geheimen in de wielersport. Er is namelijk helemaal niets over te vinden. Er wordt nog niet eens ergens over gespeculeerd of op gehint. We mogen er dus wel vanuit gaan dat Dauphiné geen startgeld kent. Dat is ook niet nodig lijkt wel, de grotere namen komen toch wel om zich voor te bereiden op de Tour.

Ook over prijzengeld wordt nauwelijks gerept. Er is wel wat te vinden maar dat dateert al weer van enkele jaren geleden. Het lijkt er wel op dat tot op heden het prijzengeld niet bijster veel was en dat dit aan de teams vergeven werd, en dus niet aan de renners. De teams betalen hier vervolgens de kosten van en wat overblijft wordt verdeeld onder de renners.

Er is een lijst van de verdiensten per team voor het criterium in 2015 gepubliceerd. Dat is het jaar dat Froome, van Team Sky, won. Sky was dus ook de ontvanger van het grootste deel van de prijzenpot: €26.100. Het laatste team was Trek Factory Racing, de 21e plek levert een bedroevende €300 op voor het hele team. Dat kan nooit kostendekkend zijn!

De totale prijzenpot in 2015 bedroeg €121.000. Vergelijken we dat even met bijvoorbeeld de Tour in 2015, dan kreeg de winnende rijder in het algemeen klassement, dat was Froome, €450.000 en een etappewinnaar €22.500. En dat zijn bedragen voor een renner, er zijn ook nog teamprijzen te verdelen in de Tour.

5E Étape Du Critérium Du Dauphiné 2020 Thibaut Pinot Warren Barguil
Renners van Arkae aan het werk in de Dauphiné

Inkomsten Dauphiné

Hoewel er dus weinig over gezegd wordt, is het prijzengeld in het Critérium du Dauphiné niet veel. De renners zullen er persoonlijk dan ook bijna niets aan over houden. Dit criterium rijd je voor de eer en de training, niet voor het geld, dat is wel duidelijk.

Er zijn van de jaren 2013 tot en met 2016 bedragen bekend die verdiend worden met het criterium, en die verklaren ook wel waarom er niet meer prijzengeld is. Het budget is ruim 2 miljoen euro, maar er wordt slechts tussen de €10.000 en €60.000 winst gemaakt. Als daar nog meer prijzengeld van betaald zou moeten worden, wordt het voor de individuele renner echt niet veel meer. En ik kan me voorstellen dat het niet de bedoeling is dat de organisatie de min in gaat bij zo'n evenement.

on air