Vuelta 752X470

Brunsie gaat fietsen: de Vuelta A España 2022 [voorbeschouwing]

De derde en laatste grote wielerronde van het jaar 2022 start op vrijdag 19 augustus – niet in Spanje, maar in ons eigen Utrecht. Op de eerste koersdag staat er een ploegentijdrit op het programma.

Na het eerste Vuelta-weekend over Nederlandse wegen vertrekt het peloton naar Spanje waar het wellicht de zwaarste grote ronde van de laatste jaren voorgeschoteld krijgt.

Niet drie, niet vier, niet vijf, maar zes aankomsten bergop krijgen de renners voorgeschoteld in deze Ronde van Spanje. Dat maakt de aanname dat goede klimmers een grote kans maken op de zege in deze Vuelta voor de hand liggend, maar dat is ook niet helemaal waar. Er staan namelijk wat tijdritkilometers op het programma.

Brunsie gaat fietsen: de Vuelta a España [voorbeschouwing]

Transparent Bg1@72X geplaatst in Sport door Hans van Brunschot
op 1 maart 2023
Vuelta 752X470

Zo sterk als de zwakste schakel

Het is een discipline die niet bij iedere renner én organisatie geliefd is: de ploegentijdrit. In tegenstelling tot de organisatie van de Giro en Tour heeft de Vuelta wel een ploegentijdrit opgenomen in het rittenschema.

Sterker nog, de ronde opent er mee. In en rond Utrecht worden op de eerste koersdag 23 ploegen losgelaten voor een tijdrit van net iets meer dan 23 kilometer op een parcours dat zo vlak is als een biljartlaken.

Het rijden van een ploegentijdrit is een factor die complicerend werkt voor de nodige ploegen voor wat betreft de opstelling. Je kunt, zeker als je een klassementsrenner in de ploeg hebt, niet enkel knechten of een extra lead-out voor een sprinter opstellen. Je zult de belangen van de kopman moeten verdedigen door goede tijdrijders op te stellen. 

Sprinten in Utrecht

De tweede etappe van ‘s-Hertogenbosch naar Utrecht is een van de weinige mogelijkheden die de sprinters deze Vuelta hebben om te laten zien wat ze in hun mars hebben. Het aantal verwachte massasprints is letterlijk op de vingers van één hand te tellen.

De bergtrui wordt na deze etappe voor het eerst uitgereikt. Er is op de Amerongse berg één punt te verdienen. De verwachte massasprint vindt plaats in het centrum van Utrecht. De laatste kilometers zijn best technisch. Het gevaar van een valpartij ligt altijd op de loer.

Rondom Breda

Ook de derde etappe gaat over Nederlandse wegen. In een grote ronde rondom Breda wordt aan het eind van de etappe toegewerkt naar de hoogstwaarschijnlijk onvermijdbare massasprint. Op de Rijzendeweg (een “klim” van maar liefst 400 meter) is een bergpunt te verdienen.

Naar Spanje

Na een rustdag op maandag 22 augustus – waarop het peloton van Brabant naar Baskenland reist – gaat de Spaanse wielerronde verder met een etappe van Vitoria naar Laguardia.

Waar het de eerste dagen van de Vuelta met een vergrootglas zoeken was naar hoogtemeters, is het in deze etappe geen meter vlak. De finale start met een beklimming van tweede categorie, waarna een serieuze heuvelzone ontstaat.

Na een beklimming van derde categorie duikt het peloton in een snelle afdaling waarna er waarschijnlijk om de ritzege gesprint gaat worden door een select groepje zogenaamde punchers.

Serieus klimmen in de eerste week

Waarom zou je wachten tot de tweede week voordat je serieuze beklimmingen in het parcours opneemt? De Vuelta-organisatie heeft de rest van de eerste koersweek behoorlijk zwaar gemaakt. Op woensdag 24 augustus staat er een etappe op het programma op een parcours waar een voorjaarsklassieker jaloers op zou zijn.

In de etappe tussen Irun en Bilbao worden in de finale vijf explosieve klimmetjes bedwongen. Niet alleen kan de bergtrui hier wel eens van eigenaar veranderen, ook de klassementsrenners moet hier op hun tellen passen. Ze zullen echter ook verder in het routeboek gekeken hebben wat er de komende dagen nog op het programma staat.

Een dag later gaan we voor het eerst in deze Vuelta bergop finishen. De rit van Bilbao naar San Miguel de Aguayo eindigt met een combinatie aan beklimmingen van de Collada de Brenes (6,8 kilometer a ruim 8% gemiddeld) en de Pico Jano (12,6 kilometer a 6,5% gemiddeld).

De klassementsrenners zullen hier hun kaarten voor het eerst op tafel moeten leggen, maar er zou best eens een renner van de tweede lijn met goede klimmersbenen met de ritzege aan de haal kunnen gaan.

Vluchters zijn kansrijk naar Cistierna

De etappe van vrijdag 26 augustus is een rare. De etappe begint vlak waarna een beklimming van eerste categorie van maar liefst 22 kilometer volgt. De rest van de etappe wordt op een plateau verreden. Verwacht geen klassementsrenners van voren, maar de strijd om de ritzege kan een spectaculaire etappe opleveren.

Vuurwerk in het weekend

Het tweede Vuelta-weekend belooft veel vuurwerk. Zowel op zaterdag als op zondag finisht de etappe bergop. Op zaterdag is de Collau Fancuya van eerste categorie (12 kilometer klimmen tegen 8,5% gemiddeld) het sluitstuk van een explosieve etappe van slechts 153 kilometer waar er vanuit de start geklommen moet worden. 

Op zondag is de aanloop iets rustiger en de finale juist een stuk explosiever. De slotklim is slechts 3,9 kilometer lang, maar het gemiddelde stijgingspercentage bedraagt maar liefst 12,5% met uitschieters naar stroken stijgend aan 24%(!!). Als je in deze etappe je dag niet hebt, gaat de laatste klim serieus pijn doen.

De individuele tijdrit en kansen voor de sprinters

Na de tweede rustdag op maandag 29 augustus staat op dinsdag 30 augustus de individuele tijdrit op het programma. De rit tegen de klok is met een dikke dertig kilometer lang genoeg om serieuze verschillen in het algemeen klassement te veroorzaken. De zege zal betwist worden tot de specialisten, maar ook de klassementsrenners kunnen het zich niet veroorloven om zich hier te sparen.

Wie absoluut niet te diep zullen gaan in de tijdrit zijn de sprinters. Op de laatste dag van augustus staat er namelijk een vlakke etappe op het programma. De etappe tussen ElPozo Alimentación en Cabo de Gata over 191,2 km wordt een topduel tussen de gerenommeerde sprinters. De koers gaat waarschijnlijk strak gecontroleerd worden door de sprintersploegen.

September begint met een aankomst bergop. Een relatief eenvoudige etappe, voor zover die er zijn in de tweede week van de derde grote ronde van het jaar.

De etappe eindigt bovenop de Penas Blancas, een klim van negentien kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%. De klassementsrenners zullen deze etappe hoogstwaarschijnlijk nog laten voor wat het is, wat een lange ontsnapping waarschijnlijk maakt.

Meer aankomsten Bergop

De dertiende etappe voert het peloton van Ronda naar Montilla over een rit over geaccidenteerd parcours van iets meer dan 168 kilometer.

Deze etappe zou twee kanten op kunnen gaan. Of een groepje gelukszoekers krijgt al snel de zegen van het peloton en het wordt een dag voor de vluchters, of de sprintersploegen gaan de koers controleren en we gaan voor de vierde keer deze Vuelta sprinten.

Het weekend van de waarheid

Zeg in het weekend van 3 en 4 september al je afspraken maar af, haal voldoende chips en cola in huis en ga er maar eens goed voor zitten. Aan het eind van de tweede Vuelta-week pakt de organisatie uit met schitterende, maar loodzware bergetappes.

De etappe op zaterdag eindigt na een getrapte klim van bijna twintig kilometer op de top van de Sierra de la Pandera. In de finale van deze etappe moet eerst de Puerto de los Villares van dik tien kilometer á 5,5% gemiddeld bedwongen worden, waarna de renners even uit mogen puffen om vervolgens nog ruim acht kilometer à 7,8% gemiddeld naar ruim 1.100 meter boven zeeniveau te klimmen.

Na een hopelijk goede nachtrust mogen de renners op zondag 4 september eenzelfde soort etappe rijden, maar dan in XL vorm. Voordat de slotklim Alto Hoya de la Mora de renners boven de 2.000 meter boven zeeniveau brengt met vooral in het begin van de klim een ongelooflijk steil gedeelte van meer dan twintig procent(!), staat er nog een klim van eerste categorie op het programma.

Deze Alto del Purche is tien kilometer lang tegen gemiddeld 9% stijging. De renners zullen na deze twee ritten de rustdag van maandag verwelkomen.

Punchen en klimmen

Als de etappe op dinsdag 6 september twintig kilometer korter was geweest, was het spek voor de bek voor de snelle mannen van het peloton geweest.

Als er überhaupt nog sprinters zijn die na het weekend nog benen hebben, worden die gesloopt in de slotfase van de etappe waar twee lastige obstakels op de weg gelegd zijn. Wij zien hier eerder een puncher a la Alaphilippe winnen dan een pure sprinter.

De renners kunnen Madrid zo ongeveer ruiken, maar er bevinden zich nog een aantal serieuze obstakels tussen de Spaanse hoofdstad en Aracena, waar de zeventiende etappe van start gaat.

Een overwegend vlakke rit is dit allerminst. Het gaat de hele etappe op en af en we finishen opnieuw heuvelop. Deze keer op de Monasterio de Tentudía, een berg van tweede categorie. 

Een aankomst bergop, zeg je? Wat een goed idee! De parcoursmakers van de Vuelta hebben weinig medelijden met de renners. De Alto de Piornal moet niet één, maar twee keer beklommen worden. De klassementsrenners zullen met het oog op zaterdag vandaag wellicht een halve snipperdag nemen wat deze etappe een ideale vlucht maakt.

Op vrijdag 9 september staat er een ultrakorte rit op het programma. In de etappe van en naar Talavera de la Reina moet de Puerto del Pielago twee keer beklommen worden. De klim is niet stijl genoeg om verschillen in het klassement te maken en met de laatste top op 42 kilometer voor de streep is dit opnieuw een dag voor de aanvallers.

De laatste loeizware loodjes

Daar is hij dan! De koninginnenrit in een loodzware Vuelta a España. Vandaag gaat het algemeen klassement zijn definitieve vorm krijgen en als de verschillen voorafgaand aan deze etappe niet groot zijn, gaan we een epische finale tegemoet.

De bergen zijn misschien niet allemaal even hoog of steil, maar de opeenvolging ervan maakt deze etappe loodzwaar. Maar liefst vijf cols moeten bedwongen worden vandaag waarvan de laatste twee in de finale van de etappe slopend zullen zijn.

Het zit erop! Het klassement is beslist, de truien zijn verdeeld. De enige vraag is wel welke renner er met de prestigieuze etappezege in Madrid vandoor gaat. Doorgaans wordt dit een massasprint, maar het is maar de vraag hoeveel sprinters de loeizware bergetappes overleefd hebben.

We kunnen op de laatste Vuelta dag zo maar eens te maken krijgen met een late ontsnapping. Of wordt het toch gewonnen sprinten?

Favorieten voor de eindzege

Primož Roglič van Jumbo – Visma is titelverdediger in de Vuelta. Hij won niet alleen in 2021, maar ook in 2020 en in 2019. Roglič gaat dus op voor zijn vierde eindzege en is daarmee terecht de torenhoge favoriet.

Hoe goed de Sloveen is, is nog even koffiedik kijken. In de Tour de France viel Roglič (alweer) geblesseerd uit. Hij had geen moeite om te knechten voor Tour-winnaar Jonas Vingegaard, wat hem de nodige sympathie opgeleverd heeft. Het zou wel een enorme dominantie zijn als Jumbo-Visma na de Tour ook de Vuelta weet te winnen.

De grootste concurrenten voor Roglič zijn op papier Richard Carapaz van INEOS – Grenadiers en de Australiër Jai Hindley. Hindley won dit jaar de Giro d'Italia na een duel met onder andere Carapaz. De ploegleiding van INEOS moet zich echt eens achter de oren gaan krabben waarom de laatste grote rondes zo weinig fortuin hebben opgeleverd.

Ook in deze Vuelta zien we Carapaz het niet gaan halen. Hindley is misschien wel de renner waarmee Roglič het meest te stellen krijgt.

Outsiders voor het podium en misschien zelfs wel de eindzege zijn Simon Yates, Joao Almeida en de Belg Remco Evenepoel die recentelijk de Classica San Sebastian won.

De andere truien

Naast de strijd om de rode leiderstrui staan er nog drie andere truien op het spel in de Vuelta. Net als in de Tour de France wordt de leider in het puntenklassement gehuld in een groene trui.

Vorig jaar won de Nederlander Fabio Jakobsen de puntentrui. Hij verkoos dit jaar het Europees Kampioenschap boven de Vuelta (terecht, want hij won) en daardoor krijgt dit klassement in de aankomende editie een nieuwe winnaar.

De grootste kanshebber om het groen te winnen is de Belgische sprinter Tim Merlier. De renner van Alpecin Fenix is een van de weinige wereldtoppers die aan de start van de Vuelta verschijnt die redelijk gemakkelijk de bergen verteerd. Ook de Ierse sprinter Sam Bennett van BORA Hansgrohe kan een gooi naar het groen doen. 

Grootste kanshebber bij de bookmakers is verrassend genoeg de Brit Ethan Hayter van INEOS. Deze debutant kan zowel eindklassementen, massasprints en tijdritten winnen. Dat maakt Hayter een goede kandidaat voor het groen, maar de vraag is hoe hard hij zal moeten werken voor het klassement van Carapaz.

Bergklassement

Dat het bergklassement door iedere renner in vorm gewonnen kan worden bewees Koen Bouwman in de afgelopen Giro d'Italia. Door op de juiste dagen in de goede ontsnapping te zitten kun je een heel eind komen. Desalniettemin zijn er een aantal renners favoriet voor de bolletjestrui.

In deze Vuelta maak je bij de bookmakers grotere kans op winst als je inzet op Ruben Guerreiro (EF Education – EasyPost), Thibaut Pinot (Groupama FDJ) of Mikel Landa (Bahrain Victorious), die aangegeven heeft het algemeen klassement te laten voor wat het is en aan te gaan vallen. 

OneTime volgt de Vuelta natuurlijk op de voet. Elke dag tippen wij onze favorieten voor de etappezege op het forum en vanzelfsprekend spelen we ook in deze grote ronde weer de Uitvallersbingo.

on air