F1 Circuit Belgie

Grand Prix van België

Spa

Van de smalle, bochtige Hungaroring gaan we naar één van de langste en meest spectaculaire circuits op de kalender: Spa-Francorchamps. De Grand Prix van België is de eerste van twee opeenvolgende thuisraces voor Max Verstappen.   

Spa-Francorchamps is geliefd bij iedereen die weleens competitief in een raceauto gezeten heeft. Bochten als Blanchimont, Raidillon en vooral Eau Rouge spreken tot de verbeelding. Helaas heeft Spa ook een donkere kant zo bleek enkele weken geleden maar weer. Een dodelijk ongeluk van de jonge Nederlandse autocoureur Dilano van ‘t Hoff rakelde de discussie over of de veiligheid op Spa nog wel van deze tijd is eens te meer op.

Transparent Bg1@72X door Hans van Brunschot
op 1 maart 2023 - laatste update: 3 april 2024
Spa Belgie

Tijdschema Grand Prix van België

Het tijdschema voor de Grand Prix van België is anders dan hoe een Grand Prix weekend normaal gesproken opgebouwd is. De zaterdag staat volledig in het teken van de sprintrace. Daardoor wordt er slechts één vrije training verreden op vrijdag en is het daarna direct tijd voor de kwalificatie. Kijk op onze F1 kalender voor alle tijden van de races die er dit seizoen nog zijn.

Sessie

Datum en tijd

Eerste vrije training

vrijdag 28 juli 13.30u tot 14.30u

Kwalificatie

vrijdag 28 juli 17.00u tot 18.00u

Sprint Shootout

zaterdag 29 juli 12.00u tot 12.30u

Sprintrace

zaterdag 29 juli 16.30u tot 17.00u

Race

zondag 30 juli 15.00u

Spa Belgie 1
Verstappen op Spa-Francorchamps tijdens de GP van België in 2022 (Photo by Dan Mullan/Getty Images)

Favorieten voor de Grand Prix van België 2023

Max Verstappen is vanwege de dominatie van het Red Bull Racing team en het grote voordeel dat hij heeft op teamgenoot Sergio Perez opnieuw te kloppen man in Spa. De regerend wereldkampioen houdt van de baan, die vanwege de vele Nederlandse toeschouwers op de tribune aanvoelt als een tweede thuisrace voor de Limburger, die daarnaast ook een Belgische moeder heeft.

Achter Verstappen zal het opnieuw stuivertje wisselen zijn tussen Mercedes, Ferrari en McLaren/Aston Martin. De tweede positie die Aston Martin in handen had aan het begin van het seizoen, is de renstal van Laurence Stroll wel een beetje kwijtgeraakt nu Mercedes en Ferrari enkele updates hebben doorgevoerd. Ook het team van McLaren heeft de weg naar voren gevonden. Het belooft opnieuw druk te worden achter Verstappen.

Onze voorspelling

Max Verstappen gaat de Grand Prix van België winnen. De Nederlander wil op dit voor hem speciale circuit extra profiteren van de dominantie die hij nu heeft. Achter Verstappen gaan Lewis Hamilton, George Russell en Lando Norris proberen om Sergio Perez van een dubbelzege voor Red Bull Racing af te houden. Ferrari zien we op dit circuit wat minder mee kunnen doen om de podium plaatsen.

De geschiedenis van de Grand Prix van België

De eerste Grand Prix van België werd al in 1925 verreden. De locatie was toen ook het circuit van Spa-Francorchamps. Dat was destijds bijna 15 kilometer lang. Toen in 1950 het allereerste wereldkampioenschap Formule 1 werd verreden, was België vanzelfsprekend van de partij.

Het circuit was iets korter en nog iets sneller gemaakt. Met 14.1 kilometer in lengte en zonder de langzame Stavelot-bocht kwam Spa bekend te staan als het snelste, meest uitdagende circuit ter wereld.

In 1957 ging de race eenmalig niet door omdat de brandstofprijzen in België en Nederland zo hoog waren door de Suezcrisis. Een jaar later keerde de Formule 1 terug in de Ardennen. De faciliteiten waren in de tussentijd flink gemoderniseerd.

Dat snelle en uitdagende circuit in de Ardennen kende in die tijd natuurlijk ook de nodige tragedies. Doordat ook de Formule 1-auto’s steeds sneller werden gebeurden er veel ongelukken. In 1971 werd de Belgische Grand Prix afgelast omdat de baan te gevaarlijk was geworden.

Een jaar later keerde de Formule 1 terug naar België. Alleen niet terug naar Spa. Het circuit van Zolder, nabij Hasselt, nam de organisatie over.

Gedurende de jaren ‘70 en het begin van de jaren ‘80 werden er memorabele races verreden op de baan in Vlaams Limburg. De faciliteiten en de infrastructuur op Zolder verouderden snel. Het was de tijd dat de FISA – de huidige FIA en organisator van het wereldkampioenschap Formule 1 – en de FOCA – de vereniging van Formule 1-teams – lijnrecht tegenover elkaar stonden.

In 1982 verongelukte de populaire Ferrari-coureur Gilles Villeneuve op het circuit van Zolder. Dit ongeluk gebruikte de FOCA om bij de FISA af te dwingen dat er alleen nog maar geracet zou worden op banen die uitgerust waren om de moderne Formule 1-wagens te ontvangen.

Het jaar erop keerde het Formule 1-circus terug naar Spa.

Het vernieuwde Spa-Francorchamps

Het circuit Spa-Francorchamps was aan het eind van de jaren ‘70 volledig verbouwd. De baan was nu nog maar zeven kilometer lang. Het had een goede mix van langzame en snelle bochten zodat een Formule 1-auto zich er erg thuis zou voelen. 

De race werd oorspronkelijk verreden in juni, maar door een gebeurtenis in 1984, werd de race vanaf 1985 verplaatst naar eind augustus/begin september. In 1984 was het in de Ardennen zo heet dat het asfalt begon te smelten. De race moest worden afgelast. 

De jaren daarna heerste er maar één man in de Ardennen: Ayrton Senna da Silva won vier Belgische Grand Prix achter elkaar en voelde er zich vooral in natte omstandigheden als een vis in het water. In de Ardennen regent het nogal eens, moet u weten.  

In 1991 debuteerde er een jonge Duitse toerwagen-coureur op Spa in de Formule 1. Het Britse Jordan-team moest ter elfder ure op zoek naar een invaller. De vaste coureur Betrand Gachot was in Londen gearresteerd voor het slaan van een taxichauffeur.

Via via kwam teambaas Eddie Jordan deze jonge Duitser op het spoor en gaf hem, nadat zijn werkgever Mercedes een som geld naar het team heeft overgemaakt, een kans. Deze Duitser verraste iedereen op de paddock door de matige Jordan in de stromende regen naar de zevende plaats te trainen in de kwalificatietraining.

In de race viel hij echter al na een paar honderd meter uit met een kapotte versnellingsbak. Een race later zat deze Michael Schumacher, ondanks een mondeling akkoord met Jordan, in een bolide van het team van Benetton, alwaar hij in 1994 en 1995 twee keer wereldkampioen zou worden.

Chaos in 1998

Jordan’s grootste moment van roem zou enkele jaren later ook op Spa-Francorchamps plaatsvinden. In 1998 regent het niet normaal, maar hoost het voorafgaand aan de Belgische Grand Prix. In deze verraderlijke omstandigheden gaat de race van start.

De meeste coureurs komen Stavelot nog wel door, maar op weg naar Eau Rouge gaat het mis. Een kettingbotsing zorgde voor een rodevlagsituatie en wanneer de rookwolken zijn opgetrokken bleken er dertien bolides in puin te liggen.

Bij de herstart ontbraken dan ook vijf coureurs. Michael Schumacher leek op weg naar een eenvoudige zege totdat hij achterop de langzaam rijdende McLaren van David Coulthard klapte.

Schumacher reed op drie wielen terug naar de pits, beende witheet naar de McLaren-garage en beet Coulthard toe dat hij hem probeerde te vermoorden. Op de baan reden plots de twee wagens van het Jordan-team op kop. Damon Hill won de wedstrijd – voor zijn teamgenoot Ralf Schumacher.

In 1999 crashte BAR-coureur Jacques Villeneuve toen hij volgas door Eau Rouge wilde gaan. Een jaar later wedde hij met zijn teamgenoot Ricardo Zonta dat de eerste die in Eau Rouge zou liften de ander moest betalen. Het resultaat was niet één, maar twee afgeschreven BAR-bolides.

Vrezen voor het voortbestaan

In de jaren ‘00 moest de Belgische Grand Prix twee keer vrezen voor haar voortbestaan. In 2003 ging er een streep door de race door de verregaande anti-tabaksreclame wetgeving in België en in 2007 werd de race geschrapt omdat de werkzaamheden aan het circuit niet tijdig afgerond zouden zijn.

De laatste jaren waren de races op Spa vaak spannend, maar minder spectaculair dan voorheen. In 2019 werd de racerij echter opgeschrikt door de dood van Formule 2-coureur Anthoine Hubert, die tijdens een race in het bijprogramma van de Formule 1 om het leven kwam door een crash op het stuk tussen Raidillon en Kemmel.

In 2021 gingen de hemelsluizen in de Ardennen ongekend open. De wedstrijdleiding achtte racen niet verantwoord. De coureurs reden verplicht twee ronden achter de safetycar en keerden daarna terug naar de pits.

Max Verstappen werd tot winnaar uitgeroepen omdat hij zichzelf op zaterdagochtend naar pole position had getraind. Vele tienduizenden drijfnatte F1-fans keerden gedesillusioneerd huiswaarts.

on air