Wedden op de Grand Prix van Monaco [voorbeschouwing]
Eens per jaar keert de moderne, zakelijke en gezonde Formule 1 terug naar het jetsetwereldje van glitter en glamour dat het eens was. In het weekend dat de Grand Prix van Monaco op het programma staat, voelt het ineens weer als begin jaren ‘70.
Nou ja, niet helemaal natuurlijk. In de jaren ‘70 zaten de Formule 1-coureurs immers een kwartiertje voordat een Grand Prix van start ging nog met een sigaretje in de hand en een mooie pitspoes op de knie op de voorband van hun bolide.
Lees in dit artikel alles over deze Grand Prix en hoe je kunt wedden op de Grand Prix van Monaco.
Wedden op de Grand Prix van Monaco
De tijden van de rokende coureurs en pitspoezen zijn wel echt verleden tijd. Zelfs tijdens de race in het Prinsdom aan de Middellandse Zee zijn de coureurs topsporters die gefocust zijn op het leveren van een topprestatie. Op die prestaties kan vanzelfsprekend gewed worden.
Dit seizoen zijn er veel meer legale bookmakers online dan bij het begin van het vorige Formule 1-seizoen. Dat betekent dat je ook veel meer weddenschappen op de Grand Prix van Monaco af kunt sluiten.
Elke race zetten we de Formule 1-weddenschappen van één bookmaker in de spotlight. Deze race bekijken we de Formule 1-weddenschappen van de enige bookmaker die ook voor 1 oktober al legaal op de markt was (maar dan in België): Bingoal.
De Formule 1-weddenschappen van Bingoal zijn onder te verdelen in seizoensweddenschappen – waarbij je kunt voorspellen welke coureur en welke constructeur er wereldkampioen gaan worden – en raceweddenschappen.
Raceweddenschappen
We focussen ons voor nu even op de raceweddenschappen want dat zijn er veruit het meest en deze zijn het meest actueel. Wat valt er op bij Bingoal?
Voor Bingoal is thuisrijder Charles Leclerc favoriet voor de overwinning. De Monegask van Ferrari krijgt net iets scherpere odds van verdedigend wereldkampioen Max Verstappen.
Wedden bij de Bingoal
Daarnaast kun je bij de Bingoal ook wedden op finishers in de top-3, top-6, top-10 en welk team al dan niet de Grand Prix gaat winnen. Al met al een flinke verzameling aan leuke weddenschappen die het volgen van het Grand Prix weekend in Monaco nog leuker maken.
Live wedden op de Grand Prix van Monaco
Formule 1 is een spannende sport om naar te kijken. Zeker wanneer races pas echt in de laatste ronde beslist worden – zoals tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië eerder dit seizoen het geval was. Wanneer je wedt op de Formule 1 verhoogt dat de spanning van de race nog eens extra.
Dit jaar kun je voor het eerst live wedden op de Grand Prix van Monaco. Tijdens de race kun je bij Bingoal terecht voor de live weddenschap op welke coureur als eerste het zwart-wit geblokt gaat zien.
OneTime Wedtips
Iets dat we dit jaar anders doen dan vorig jaar is onze voorspelling. We gaan niet langer voor een nummer 1, 2 en 3, maar selecteren een aantal weddenschappen uit het aanbod van de bookmaker die we deze race centraal stellen.
Wedtip 1:
Het is voor het eerst dat er met de huidige generatie Formule 1-wagens op een dusdanig langzaam circuit gereden wordt. Het zal voor veel teams zoeken zijn naar grip. De eerste vrije training kan daarom zo maar eens een verrassende winnaar krijgen. Wij tippen Pierre Gasly als winnaar van de eerste sessie van het weekend.
Wedtip 2:
De voorgaande jaren was de Grand Prix van Monaco de ideale race voor Ferrari en Red Bull Racing om het gat met Mercedes te verkleinen. Wellicht dat het dit jaar omgekeerd is en Mercedes kan verrassen. Wij tippen Russell in de top-3 in de kwalificatie.
Wedtip 3:
Valtteri Bottas gaat ontzettend lekker in zijn Alfa Romeo. In Spanje scoorde Bottas een mooie zesde plaats. De Fin verwacht dat zijn rood-witte bolide in Monaco erg goed zal gaan. Wie wil gokken, gokt deze keer op een podiumplaats voor Bottas.
Grand Prix van Monaco: glitter & glamour
De entourage rondom de race is in Monaco wel echt anders. Popsterren, filmsterren en leden van de high society laten zich op de luxe jachten in de haven van Monte Carlo nu eenmaal wat vaker zien dan op een regenachtig Silverstone.
Teams grijpen in het moderne tijdperk de Grand Prix van Monaco aan om bijzondere marketingacties te lanceren in de setting van de glitter en glamour van weleer.
Zo reed het Jaguar Formule 1 team in 2004 met een echte diamant in de neus van de auto. De diamant had een waarde van $300.000. Bij een ongeluk in de hairpin in de eerste ronde, crashte coureur Christian Klien met de auto en de diamant verdween spoorloos.
Promotie van bioscoopfilms
De opvolger van het team, Red Bull Racing, gebruikte de Monaco Grand Prix vaak voor de promotie van nieuwe bioscoopfilms. Zo stond coureur David Coulthard ooit eens in een Superman-pak op het podium omdat RBR dat weekend promotie maakte voor de Superman Returns film.
De glitter and glamour is echter niet het enige aspect dat de Grand Prix van Monaco anders maakt. Het feit dat de race als sinds de eerste editie van het WK der Formule 1 coureurs jaarlijks op de kalender staat en er al sinds 1950 op nagenoeg hetzelfde stratencircuit gereden wordt, maakt de race eveneens een icoon op de jaarlijkse Formule 1 kalender.
De geschiedenis van de Grand Prix van Monaco
Racen door de straten van Monaco was een prestigieus project toen het idee in de jaren ‘20 gelanceerd werd.
De snelste bolides ter wereld die langs de voordeuren van vermaarde casino’s als het Monte Carlo Casino en luxe hotels zoals het Hotel Metropole scheuren: het was in de eerste versies van de Grand Prix ook nog wel te doen. Naarmate de Formule 1-bolides geavanceerder, breder en sneller werden kon het eigenlijk niet meer.
Inhalen is met een huidige Formule 1-auto op een normaal racecircuit al lastig. Laat staan op een niet zo’n brede straat, afgebakend met vangrails, in een te kleine stad. De Braziliaanse drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet vergeleek racen met een Formule 1-wagen in Monaco ooit eens met het vliegen in een helikopter in de woonkamer van je huis: niet te doen.
Toch zijn er in de moderne Formule 1-geschiedenis legendarische en spectaculaire Grand Prix' verreden in de straten van Monte Carlo. De koning van Monaco is ontegenzeggelijk Ayrton Senna. De Braziliaan won de race zes keer, waarvan vijf keer achter elkaar. Tussen 1989 en 1993 stond er geen andere coureur op de bovenste trede van het podium dan Senna.
De race waarin Senna echter met meeste indruk maakte, was de editie van 1984, die hij niet won. Senna reed in een Toleman, een wagen die anno 2021 te vergelijken zou zijn met een Alpha Tauri of Alpine. In de stromende regen haalde hij de ene na de andere coureur in en op het moment dat hij de aanval in had gezet op raceleider Alain Prost, werd de wedstrijd stilgelegd. De stewards vonden de omstandigheden te gevaarlijk om te rijden.
Het gloriemoment voor Olivier Panis
In 1996 vond waarschijnlijk de meest bizarre Grand Prix van Monaco ooit plaats. Voor de start van de race viel er een stevige regenbui op de straten van Monaco. Michael Schumacher startte op pole position in zijn Ferrari, maar werd direct in de eerste bocht ingehaald door Damon Hill in de Williams.
Jos Verstappen startte de race ondanks de natte baan op slicks en betaalde daar direct de prijs voor. De Footwork-Hart-bolide van de Nederlander belandde direct in de vangrail. Einde race voor Verstappen.
Hij was niet de enige uitvaller die middag. Nog in de eerste ronde was het exit voor beide Minardi-coureurs Giancarlo Fisichella en Pedro Lamy, die met elkaar in contact kwamen. Even verderop spinde Jordan-coureur Rubens Barrichello van de baan en belandde Michael Schumacher in de hairpin in de vangrail. Vijf coureurs na nog niet eens één ronde uitgeschakeld.
Veel uitvallers
Maar er gebeurde meer….
Vijf ronden later reden er nog maar dertien auto’s door de straten van Monte Carlo. Tyrrell-coureur Ukyo Katayama, Verstappen’s teamgenoot Ricardo Rosset en Pedro Paulo Diniz van Ligier moesten hun wagen ook parkeren.
Vervolgens vielen Benetton-coureur Gerhard Berger en Martin Brundle van Jordan uit. Daardoor reed nog maar de helft van het aantal coureurs dat de wedstrijd was gestart. De race was nog niet eens halverwege.
Vooraan reed Damon Hill. Hij werd achtervolgt door de Fransman Jean Alesi in de Benetton en de Ligier van Olivier Panis, die door al het gedoe was opgerukt van de zestiende plaats naar de derde.
De baan begon langzaam maar zeker op te drogen en Damon Hill was de eerste coureur die een pitstop maakte. Alesi nam de leiding over, maar Hill passeerde Alesi op zijn nieuwere droogweerbanden al snel. Vervolgens maakte Alesi een pitstop en had Hill een voorsprong van meer dan dertig seconden.
De Williams-coureur reed comfortabel de zege tegemoet. Totdat ook de pechduivel aan hem ten deel veel. Hill blies zijn motor op door een falende oliepomp.
Alesi erfde de leiding en leek de tweede Formule 1 Grand Prix uit zijn carrière te gaan winnen, maar ook voor hem ging het fout. De ophanging van zijn Benetton begaf het vijftien ronden voor de finish. Op hetzelfde moment crashte de Williams van Jacques Villeneuve op achterblijver Luca Badoer. Exit voor beiden.
Olivier Panis
Olivier Panis, nog nooit op een Formule 1-podium gestaan, leidde plotseling de race met McLaren-coureur David Coulthard vlak achter zich aan. Vijf ronden voor het einde spinde Eddie Irvine. Zijn Ferrari kon niet meer ontweken worden door Mika Salo in de Tyrrell. Hij werd dan weer geraakt door de McLaren van Mika Hakkinen zodat er vijf ronden voor het einde van de race nog drie uitvallers te noteren waren.
Ook daar bleef het niet bij. De Duitser Heinz-Harald Frentzen moest zijn Sauber twee ronden voor het einde in de pits parkeren. Frentzen was uitvaller nummer 19. Dat betekende dat er slechts drie coureurs rijdend over de finish kwamen. Racewinnaar Panis, nummer 2 Coulthard en de Britse Sauber-coureur Johnny Herbert.
Niet eerder – en ook niet meer daarna niet – zijn er in de moderne Formule 1 zo weinig auto’s gefinisht in een Grand Prix.
De laatste jaren is de Grand Prix van Monaco ietwat minder spectaculair. De hedendaagse auto’s zijn niet gemaakt voor het racen door de smalle straten van Monaco en inhalen is dan ook bijzonder lastig.
Waar Mercedes zeven jaar lang de Formule 1 domineerde, was Monaco meer het domein van Red Bull Racing. Omdat in Monaco het motorvermogen minder belangrijk is dan de aerodynamische grip van de auto, is Monte Carlo de plek waar Red Bull Racing het verschil met Mercedes teniet kon doen – getuige de zeges van Daniel Ricciardo (2018) en Max Verstappen (2021).
Het is ook in de aankomende editie interessant om te zien hoe de machtsverhouding tussen Ferrari, de nieuwe uitdager, Red Bull Racing en Mercedes zich aan de kop van het veld gaat verhouden.
Schema Grand Prix van Monaco
Het Grand Prix weekend in Monaco begon traditioneel niet op vrijdag, maar op de donderdag voor de race met de eerste en tweede vrije training. Dit jaar wordt er gebroken met die traditie en staan de eerste twee vrije trainingen op vrijdag op het programma. Beide trainingen duren een uur.
Op zaterdag wordt voorafgaand aan de kwalificatietraining eerst nog een uur gereserveerd voor de derde vrije training. De race start zondagmiddag om 15.00u.
Online gokje wagen?
Eerste vrije training | vrijdag 27 mei van 14.00u tot 15.00 |
Tweede vrije training | vrijdag 27 mei 17.00u tot 18.00u |
Derde vrije training | zaterdag 28 mei 13.00u tot 14.00u |
Kwalificatietraining | Zaterdag 28 mei 16.00u tot 17.00u |
Race | Zondag 29 mei 15.00u |