F1 Circuit Oostenrijk

Grand Prix van Oostenrijk 2024

Red Bull Ring

Met de Grand Prix van Oostenrijk keert het Formule 1-circus terug op Europese bodem. In de maand juli staan er maar liefst vier races op het programma dus wordt een lange sprint naar de zomerstop voor teams en coureurs.  

De Grand Prix van Oostenrijk wordt verreden op de Red Bull Ring en is daarmee een thuiswedstrijd voor het team van Max Verstappen. Het circuit, gelegen in Spielberg, is één van de kortste banen op de Formule 1 kalender. Het circuit is 4,3 kilometer lang en kent slechts tien bochten. Valtteri Bottas reed ooit een ronde in 1:02,9.

Red Bull betaalde een heleboel geld om de Grand Prix van Oostenrijk in 2014 weer op de kalender te krijgen. In de corona jaren werden er zelfs twee Grand Prix' op deze baan verreden. De Grand Prix van Stiermarken, de provincie waarin Spielberg ligt, stond in 2020 en 2021 op de kalender.

Onetime Las Vegas Fill door Onetime
op 26 juni 2023
Oostenrijk 1

Tijdschema Grand Prix van Oostenrijk 2023

De Grand Prix van Oostenrijk kent een andere opbouw van het weekend dan bij de laatst verreden Grand Prix toegepast werd. In Oostenrijk wordt er op zaterdag een sprint shoot-out en een sprintrace verreden. Dat maakt dat er op vrijdag slechts één vrije training verreden wordt voordat de kwalificatie voor de race op zondag op het programma staat.

Sessie

Datum en tijd

Eerste vrije training

vrijdag 30 juni 13.30u tot 14.30u

Kwalificatie

vrijdag 30 juni 17.00u tot 18.00u

Sprint shoot-out

zaterdag 1 juli 12.00u tot 12.45u

Sprintrace

zaterdag 1 juli 16.30u tot 17.00u

Race

zondag 2 juli 15.00u

Favorieten voor de Grand Prix van Oostenrijk 2023

De Grand Prix van Oostenrijk is de thuisrace voor het team van Red Bull Racing. Gezien de huidige dominantie van dit team, kunnen we het ons maar moeilijk voorstellen dat zij niet als topfavoriet aan het weekend gaan beginnen.

Max Verstappen is Sergio Perez de laatste races overduidelijk de baas en staat dus op pole position om de Grand Prix van Oostenrijk te winnen. Dat vinden de bookmakers ook. Verstappen heeft overduidelijk de favorite odds achter zijn naam staan.

Ferrari, Aston Martin en Mercedes ontwikkelen hun bolide in rap tempo door en lijken om beurten iets gevonden te hebben om hun auto meer snelheid, grip en downforce te geven waardoor ze alle drie op bepaalde circuits dichterbij de Red Bulls kunnen komen. We verwachten dat met name Mercedes in Oostenrijk de meest geduchte tegenstander voor Verstappen en Co worden.

Nyck de Vries

Aan de andere kant van het veld wil het seizoen van Nyck de Vries maar niet op gang komen. Hij wordt daarbij niet geholpen door het feit dat de Alpha Tauri waarin hij rijdt echt geen goede Formule 1-wagen is, maar De Vries helpt zichzelf ook niet.

In een poging zichzelf te bewijzen en te laten zien, verpestte hij in Canada niet alleen zijn eigen race, maar ook die van Haas-coureur Kevin Magnussen. In Oostenrijk moet De Vries weer een stap vooruit zetten en in ieder geval teamgenoot Yuki Tsunoda achter zich houden. Over punten voor de ex-wereldkampioen Formule 2 en Formule E hebben we het voorlopig maar niet meer.

Onze voorspelling

We hopen op een spannende race, maar de realiteit is dat dit wellicht een van de saaiste races van het jaar gaat worden. De Red Bull Ring biedt maar een paar mogelijkheden om in te halen en als Verstappen een goede start heeft bij zowel de sprintrace als de hoofdrace dan kan de Nederlander, mits hij bij de les blijft, weinig gebeuren op jacht naar zege nummer 42.

We denken dat Lewis Hamilton best of the rest gaat worden en hopen voor Sergio Perez dat hij iets van zijn snelheid terug weet te vinden in Oostenrijk en niet opnieuw gedeclasseerd wordt door Verstappen. Anders kan zijn periode bij RBR zomaar afgelopen zijn.

De geschiedenis van de Grand Prix van Oostenrijk

De Grand Prix van Oostenrijk kent een roemruchte geschiedenis. Meerdere keren verdween de race van de Formule 1-kalender om even zo vaak na een aantal jaar weer terug te keren. De laatste keer dat de Grand Prix van Oostenrijk geschrapt werd, was in 2003. Toen werd de laatste editie van de race verreden op de A1-Ring.

Het Red Bull concern kocht het circuit en moderniseerde het, waarna het een lobby opstartte om de Grand Prix van Oostenrijk terug te laten keren op de kalender.

Dit lukte uiteindelijk in 2014 toen de introductie van de nieuwe hybride V6-motor formule ironisch genoeg het einde van de jarenlange dominantie van het Red Bull Racing-team inluidde, zodat de droom om met een eigen auto op een eigen circuit te winnen in het water viel. In 2018 was het alsnog zo ver toen Max Verstappen er met de overwinning vandoor ging.

Met zijn zege in 2021 werd Verstappen mede-recordhouder qua meeste zeges in de Grand Prix van Oostenrijk. Alain Prost was tot de overwinning van de Red Bull rijder de enige coureur in de geschiedenis van de Formule 1 die er in geslaagd is om de Grand Prix van Oostenrijk drie keer te winnen.

Verstappen kan aankomend weekend dus langszij komen bij Le Professeur, die de race won in 1983, 1985 en 1986. Tussen 1988 en 1997 werd de race opnieuw niet verreden, zodat Prost ook niet de gelegenheid had om vaker te zegevieren.

Controversieel moment

De Grand Prix van Oostenrijk staat sinds 2014 onafgebroken op de Formule 1-kalender. Daarvoor werd de race georganiseerd van 1970 tot en met 1987 en van 1997 tot en met 2003.

In 2002 vond één van de meest controversiële momenten in de moderne Formule 1-geschiedenis plaats. We bevinden ons in deze tijd in de hoogtijdagen van het Schumacher-era. De Duitser moest bij Ferrari vier jaar op zijn eerste wereldtitel met de Scuderia wachten, maar sloeg vanaf 2000 genadeloos toe.

Tot en met 2004 won Schumacher vijf wereldtitels op rij en won hij bovendien 48 van de 85 Grand Prix die in die jaren verreden werden.

Er kon niemand aan Schumacher tippen, ook teamgenoot Rubens Barrichello niet. Toch was het Barrichello die met nog één ronde te gaan aan de leiding van de Oostenrijkse Grand Prix reed. De Braziliaan – sinds 2000 de teamgenoot van Schumacher – was op weg naar zijn tweede Grand Prix zege totdat Ferrari-teambaas Jean Todt zich op de boordradio meldde dat Barrichello de overwinning aan Schumacher moest laten ‘in het belang van het WK’. Barrichello gaf gehoor aan de oproep, maar deed dat pas na de laatste bocht zodat de teamorder heel zichtbaar was.

Het leidde tot reacties vol walging voor het Ferrari-team. Dat werd nog erger toen Schumacher op het podium poppenkast begon te spelen door Barrichello op de hoogste trede van het podium te duwen. Ferrari kreeg een fikse boete van de FIA voor de gang van zaken en de autosportbond begon na de Grand Prix van Oostenrijk een verbod op teamorders voor te bereiden.

on air