Brunsie’s sportmarketing 101: crypto’s zijn de nieuwe sigaretten
Tabaksfabrikanten zijn heel lang de levensader van diverse sporten en competities geweest. In de Formule 1 had bijvoorbeeld ieder team wel een tabaksmerk op de auto staan. Sinds de tabaksreclame in de ban is gedaan, zochten sportteams een nieuwe markt waar de partijen staan te springen om exposure. Die is nu gevonden: de cryptomarkt.
Cryptocurrency, het is een hot topic. Het is ook een spannend topic van de koersen van de diverse cryptomunten zijn nogal aan verandering onderhevig. Ook op OneTime volgen we de diverse crypto's op de voet en met veel interesse. Money is immers always on our minds.
Met een achtergrond in (sport)marketing vind ik het ook interessant om eens met andere ogen naar crypto's te kijken. Een markt wordt immers pas volwassen als deze zichtbaar wordt. Zichtbaar word je, onder andere, door sportmarketing.
Crypto in de Eredivisie
De Nederlandse eredivisie kent inmiddels diverse clubs die gesponsord worden door bedrijven die met crypto's werken. Ajax wordt gesponsord door BLOX, een app waarmee je zelf crypto kunt verhandelen.
PSV heeft een overeenkomst met het Veghelse AnyCoin Direct, dat het sponsorbedrag zelfs in bitcoin naar de Eindhovense topclub overmaakt.
Het gaat hier om Nederlandse partijen die Nederlandse topvoetbalclubs sponsoren. Ze stappen niet in bij Helmond Sport of FC Dordrecht. Dat zegt iets over het geld dat verdiend wordt in de cryptomarkt.
Formule 1-sponsoring
Het is echter klein bier als je ziet wat er momenteel door cryptobedrijven wordt uitgegeven aan wereldwijde exposure. Sinds juli 2021 is Crypto.com aan de Formule 1 verbonden. Niet aan een team, maar aan de hele sport.
Het is prominent in beeld tijdens de sprintraces die enkele keren per seizoen op zaterdag verreden worden en iets minder prominent tijdens de overige races. Crypto.com is ook de exclusieve NFT (Non-Fungible Token) partner van de sport.
Deze week kwam daar het nieuws overheen dat het bedrijf ByBit een gigantische sponsorovereenkomst heeft gesloten met Red Bull Racing. De onderneming uit Singapore heeft de handtekening gezet onder een contract voor drie seizoenen ter waarde van $150 miljoen, wat neerkomt op vijftig miljoen dollar per seizoen.
Ook dat andere topteam, Mercedes, heeft een crypto currency broker in haar sponsorportefeuille. De regerend constructeurkampioen is in zee gegaan met het bedrijf FTX. Ook hier is sprake van een grote, meerjarige deal.
Niet alleen brokers stappen in, ook munten sponsoren F1-teams
Niet alleen de handelsplatformen en brokers geven vele sponsormiljoenen uit aan exposure via sportmarketing. Blockchain technologie, ook wel coins, stapt zelf in de sport om aan naamsbekendheid te winnen.
Tezos is bijvoorbeeld de officiële blockchain partner van het team van McLaren. Ook het Turkse Bitci werkt samen met McLaren. Het bedrijf maakt fantokens voor het team.
De geruchten gaan dat Ethereum het aankomende seizoen een grote sponsor in de Formule 1 wordt. Bij welk team is nog onbekend omdat nog niet alle nieuwe bolides gepresenteerd zijn, maar kijk er niet gek van op als het over het team van Ferrari gaat. Dat zag na decennia van samenwerking tabaksfabrikant Philip Morris International na 2021 afzwaaien.
Mocht mijn vermoeden kloppen dan neemt crypto letterlijk het stokje van de sigaret over.