Duitse auto

Wat kost het om een auto uit Duitsland te importeren?

Als je een auto koopt zoek je vaak het hele internet af om de beste auto voor de beste prijs te kopen. Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk luxe, power, een heel jong voertuig of juist een auto met weinig kilometers. Er staan in Nederland duizenden auto's te koop, maar zit daar ook exact tussen wat jij wilt voor de prijs die jij er voor wilt betalen? Als dat niet het geval is of als je minder geld voor dezelfde auto wilt uitgeven kun je een auto importeren uit Duitsland. Dit kan nog wel eens voordeliger zijn. Wij leggen hier uit wat het kost om een auto te importeren en hoe dit moet.

Mr Money (1) geplaatst in Over knaken door Mr.Money
op 17 mei 2022
Duitse auto

Wat kost een auto importeren uit Duitsland?

Zoals je hieronder kunt lezen lezen zijn er redelijk wat stappen om te nemen. Alle kosten die komen kijken bij de import van een auto uit Duitsland zetten we hier op een rijtje:

  • Aanschaf auto
  • Verzekering auto
  • RDW keuring €100,-
  • Taxatie/BPM formulieren €150,-
  • BPM
  • Kentekenplaten maken €30,-
  • APK keuring €25,-

Zoals je ziet zijn de vaste kosten ongeveer €300,- daarnaast moet je natuurlijk BPM betalen. De hoogte hiervan is afhankelijk van verschillende factoren. Online zijn er hiervoor veel BPM calculators te vinden. Bij de auto die ik kocht moest ik bijna €400,- bpm betalen, maar na de taxatie was dit slechts €66,-. Voor mij was het heel voordelig om het voertuig te laten taxeren. Dit is overigens meestal het geval!

Hoe vind je jouw droomauto in Duitsland?

Om jouw droomauto te vinden is het handig om vooraf wat research te doen. Via de sites Mobile.de of autoscout24.de kun je gigantisch veel auto's vinden. Het is dan wel handig om een plaats in de buurt van Nederland te selecteren en daar een maximaal aantal kilometers vandaan te zoeken. Het is natuurlijk niet heel praktisch om een auto in Oost Duitsland te gaan kopen, de reis er naar toe en terug kosten immers ook geld.

Als je een auto hebt gevonden op een van de sites kun je zien of deze bij een privépersoon of bij een autohandelaar te koop staat. Mijn advies, koop alleen bij een ‘handler‘ oftewel een autohandelaar. Dit advies wil ik nog specifieker maken, koop alleen bij een merkdealer en niet bij een algemene autohandelaar. In Duitsland kennen ze geen NAP, dus de kilometerstand is nooit gegarandeerd, maar bij een merkdealer zullen ze niet zo snel een twijfelgeval te koop aanbieden.

Oost Duitse auto
Oost Duitse auto

Hoe koop je een auto in Duitsland?

Je hebt je droomauto gevonden bijvoorbeeld bij de autodealer Elspass in Dinslaken, dit betreft een Opel dealer. Je rijdt er samen met iemand naar toe en gaat kijken. Een proefrit maken is lastig, je hebt namelijk geen vast adres in Duitsland en dan doen ze daar wel moeilijk over. Je kan nog iets onderhandelen over de prijs, maar dan kun je de auto kopen. Als je het koopcontract in orde hebt gemaakt en het geld hebt betaald is de auto van jou. Gefeliciteerd, je hebt een auto zonder kenteken en moet hem nu gaan importeren.

Hoe importeer ik een auto uit Duitsland?

Als je het helemaal volgens de regels wilt doen moet je na de aankoop een Duits export kenteken aanvragen. Dit kan bij de dealer, maar dit moet wel op tijd gebeuren. Op zaterdagen moet dit bijvoorbeeld voor 12.00 uur, anders krijg je geen export kenteken meer. Als je een risico wilt nemen kun je er voor kiezen om alleen een gratis import kenteken aan te vragen. Dit kan via de site van het RDW. Je kunt dit makkelijk via je telefoon doen. Dit kenteken mag je zelf daarna maken, dus neem karton mee en een zwarte stift.

Je maakt je kenteken, welke je via de mail ontvangen hebt en zet deze op de auto. Let op, je bent nog niet verzekerd. Bel dus met een verzekeraar die de auto op chassisnummer wil verzekeren, dit is vaak geen probleem. Als je dat allemaal hebt geregeld kun je ermee naar Nederland rijden.

In Nederland moet je met de auto naar een RDW keuringsstation, hier kun je een afspraak maken om de auto te laten ‘keuren'. Dit is geen APK keuring, maar een importkeuring. Ze kijken hier voornamelijk of de auto niet gestolen is of uit gestolen onderdelen bestaat. Nadat je dat hebt gedaan moet je de BPM betalen. Dit kun je doen door de BPM formulieren van de site van de Belastingdienst te halen en deze in te vullen.

Je kunt er ook voor kiezen om een gespecialiseerd bedrijf dit te laten doen. Zo zijn er veel bureautjes die voor €150,- de formulieren in orde maken. Daarnaast doen ze een taxatie van de auto, waardoor je vaak minder BPM hoeft te betalen. Dit is wel een twijfelachtige zaak want ze noteren de kleine schades en de kosten om dit te maken halen ze af van de waarde van de auto.

Kentekenplaten
Kentekenplaten

Ik heb de auto geïmporteerd, wat nu?

Als jij de formulieren hebt ingevuld, of hebt laten invullen door een bureau, moet je de formulieren zelf opsturen naar de belastingdienst. Binnen een aantal dagen krijg je bericht of het is goedgekeurd. Zodra de BPM betaald is zal de Belastingdienst aan het RDW doorgeven dat alles akkoord is en dan zal binnen 2 werkdagen het nieuwe kenteken op je mat vallen.

Met dit kenteken kun je naar een bedrijf dat kentekenplaten kan/mag maken. Hier krijg je de nieuwe fysieke kentekenplaten. Het kan zijn dat je daarna nog naar een garage moet om je auto APK te laten keuren. Het kan ook zijn dat je de juiste keuringspapieren uit Duitsland mee hebt gekregen, waardoor de keuring wordt overgenomen in Nederland.

on air