Gokkast info-etiketten zorgen dat probleemspelers meer uitgeven
In het Canadese Ontario heeft men info-etiketten ontwikkeld voor gokkasten, vergelijkbaar met voedsel etiketten voor etenswaren. Spelers kunnen door middel van deze info-etiketten achterhalen hoe speelautomaten werken.
Bewustwording bij spelers
Het doel achter deze etiketten is om een stukje bewustwording te creëren bij spelers, in de hoop problematisch gokgedrag te verminderen. Het onderzoek werd begeleid door twee hoogleraren van de Universiteit van Waterloo (UW).
Vooralsnog worden spelers aan het lot overgelaten en blijft het geheimzinnig rondom speelautomaten. UW professor Kevin Harrigan vond dat hier verandering in moest komen en heeft als missie spelers op te leiden over de werking van speelautomaten, via info-etiketten. Aan de hand van deze etiketten wordt de werking van speelautomaten duidelijk. Vooral een stukje informatie over lichteffecten en geluiden, tijdens het draaien van de rollen, komt daarbij aan bod. Spelers worden bewuster van een stukje psychologie achter een speelautomaat. Een goed voorbeeld is wanneer een speler op één symbool na de jackpot pakt. Vanuit de speler is dan het vermoeden dat de jackpot niet lang meer op zich laat wachten.
Testen met de info-etiketten
Op de info-etiketten die Harrigan samen met UW collega Dan Brown heeft gemaakt, staat informatie over het uitbetalingspercentage van een speelautomaat, de kans op een bonus en de volatiliteit van de speelautomaat.
Nadat de eerste conceptversie klaar was, werd de kansspelautoriteit van Canada, de Ontario Lottery and Gaming Corporation (OLG) benaderd. Hier gaf men goedkeuring om eerste testen uit te rollen door etiketten te plakken op 250 speelautomaten bij het Grand River Raceway, casino en hondenracebaan.
De missie was om spelers beter op te leiden, met als hogere doel, het gokgedrag van probleemspeler te verminderen. Om een beeld te krijgen werden enquêtes afgenomen onder (probleem)spelers. Hieruit bleek dat men zich beter opgeleid voelde. In het geval van de probleemspelers, werkte deze info-etiketten averechts: er werd meer gegokt, juist vanwege de nieuwe kennis.
Ondanks het tegenvallende resultaat, werd de proef als succesvol ervaren door directeur Sheona Hurd van OLG. Volgens Hurd zijn spelers nu beter in staat een speelautomaat te begrijpen. Wel is het plan om de info-etiketten aan te passen, om er later een vervolgtest mee uit te voeren.
Online casino slots
Online slots daarentegen, zijn in de meeste gevallen wel voorzien van de nodige informatie. Er wordt veelal gekozen om tijdens de intro de speler te informeren over de werking van de desbetreffende speelautomaat. Bovendien staat er in de omschrijving vaak informatie over de ‘return to player‘ hetgeen eventueel iets zegt over de kans dat een jackpot valt. In enkele gevallen staat ook de volatiliteit van de online slot aangeduid.