Wedden op de Grand Prix van Frankrijk [voorbeschouwing]
Het wereldkampioenschap Formule 1 gaat dit weekend verder in Frankrijk. Het circuit Paul Ricard nabij het dorpje Le Castellet is het decor van alweer de twaalfde Grand Prix van het seizoen.
Het is een race op een baan waar eigenlijk niemand zin in heeft. Dat klinkt wellicht wat cru, maar de Franse Grand Prix is een van de minst geliefde races van het seizoen. Er zullen dan ook weinig mensen een traantje laten als blijkt dat deze race in 2023 daadwerkelijk niet meer op de kalender staat.
Wedden op de Grand Prix van Frankrijk
Dit seizoen zijn er veel meer legale bookmakers online dan bij het begin van het vorige Formule 1-seizoen. Dat betekent dat je ook veel meer weddenschappen op de Grand Prix van Frankrijk af kunt sluiten.
Elke race zetten we de Formule 1-weddenschappen van één bookmaker in de spotlight. Deze race bekijken we de Formule 1-weddenschappen van onze nieuwe partner Unibet.
De Formule 1-weddenschappen van Unibet zijn bijzonder overzichtelijk. Als je op alle Formule 1 klikt, dan zie je direct welke weddenschappen er zijn op vrije trainingen, kwalificaties, de race én het wereldkampioenschap. We focussen ons voor nu even op de raceweddenschappen want dat zijn er veruit het meest en deze zijn het meest actueel.
Wat valt er op bij Unibet? Op alle evenementen van de Franse GP kan er volgens dezelfde structuur gewed worden. Je kunt voorspellen welke coureur er wint, welk team er wint en welke coureur de snelste is binnen zijn eigen team.
Voor de race zijn er nog een aantal wedmogelijkheden aan toegevoegd. Naast de winnaar kun je ook voorspellen welke coureurs er in de top-3 gaan finishen, van welk team beide auto 's aan de finish gaan komen en of een coureur al dan niet geclassificeerd wordt in een Grand Prix.
Live wedden op de Grand Prix van Frankrijk
In tegenstelling tot vorig jaar kan er op deze editie van de Grand Prix van Frankrijk live gewed worden. Je hoeft dus niet voordat de de kwalificatie of race begint in te schatten welke coureurs er met de hoofdprijzen van door gaan, maar kunt dit tijdens Q1 of de openingsfase van de race rustig bekijken.
Wellicht doorzie jij de strategie van de teams en ben je de bookmaker te slim af met een optimaal geplaatste weddenschap.
Grand Prix van Frankrijk 2022
Na de overwinning van Charles Leclerc in Oostenrijk is het in Frankrijk aan Red Bull Racing om terug te slaan. Dat moet gebeuren bij een race die te boek als saai. Het circuit is te universeel om ergens op de baan een verschil te maken en als TV-kijker word je bijkans scheel van de blauwe lijnen op de uitloopstroken.
De races in 2018 en 2019 behoorden tot de saaiste van het seizoen en niemand verwacht niet dat er dit weekend wel een spektakelstuk op het programma staat.
Ook in Frankrijk wordt lekker zomers weer verwacht. Ferrari toonde zich in de eerste en tweede vrije training sneller dan regerend wereldkampioen Max Verstappen, die de race vorig jaar won.
OneTime wedtips
Iets dat we dit jaar anders doen dan vorig jaar is onze voorspelling. We gaan niet langer voor een nummer 1, 2 en 3, maar selecteren een aantal weddenschappen uit het aanbod van de bookmaker die we deze race centraal stellen.
Wedtip 1
Charles Leclerc wint de race (odds 2.20 bij Unibet)
Wedtip 2
To be classified in GP: Kevin Magnussen: No (odds 4.50 bij Unibet)
Tijdschema Grand Prix van Frankrijk 2022
Het Grand Prix weekend in Frankrijk begon gisteren met de eerste en tweede vrije training. Beide trainingen duurden een uur.
Op zaterdag wordt voorafgaand aan de kwalificatietraining die om 16.00u aanvangt eerst nog een uur gereserveerd voor de derde vrije training. De race start zondagmiddag om 15.00u.
Sessie | Tijden |
Eerste vrije training | vrijdag 22 juli 14.00u – 15.00u |
Tweede vrije training | vrijdag 22 juli 17.00u – 18.00u |
Derde vrije training | zaterdag 23 juli 13.00u – 14.00u |
Kwalificatie | zaterdag 23 juli 16.00u – 17.00 |
Race | zondag 24 juli 15.00u |
De geschiedenis van de Grand Prix van Frankrijk
De Franse Grand Prix en de Formule 1 hebben een soort van haat-liefde-verhouding met elkaar. De race is al diverse keren van circuit verhuisd en is ook meerdere keren voor langere tijd niet verreden.
Frankrijk was na Engeland het tweede land dat auto- en motorraces organiseerde. Eerst gebeurde dat op afgezette wegen of in de vorm van langeafstandraces zoals de bekende race Parijs-Madrid.
Nog voor de Tweede Wereldoorlog bouwde Frankrijk een eerste permanent circuit. Deze baan werd gerealiseerd zo’n twintig kilometer ten zuiden van Parijs.
1950: voor het eerst het wereldkampioenschap Formule 1
Toen in 1950 het wereldkampioenschap Formule 1 voor de eerste keer werd georganiseerd stond de Franse Grand Prix op de kalender. De race werd verreden op het circuit van Reims en gewonnen door Juan Manuel Fangio.
In 1951 werd de race niet georganiseerd en in 1952 werd de race gehouden op het circuit van Rouen alvorens het in 1953 terugkeerde naar Reims waar op een driehoek circuit gereden werd. De baan bestond uit drie vrijwel identieke rechte stukken slechts onderbroken door drie bochten naar rechts.
In 1965 werd er een race georganiseerd op het stratencircuit van Charade. Dit is een semi-permanent circuit dat om een niet meer actieve vulkaan gesitueerd was. Het was hier dat Helmut Marko, nu bekend als de grote motorsportbaas van Red Bull Racing, zijn race carrière moest beëindigen. Dit omdat hij in het oog geraakt werd door een op het circuit liggend stuk vulkaansteen dat werd opgeworpen door de auto van de voor hem rijdende Emerson Fittipaldi.
In de jaren ‘70 werd in de buurt van Marseille het circuit Paul Ricard gebouwd en niet lang na completering van de baan, werd de Franse Grand Prix daar naartoe verhuisd. De race werd vanaf halverwege de jaren ‘70 om en om verreden op Paul Ricard en het circuit van Dijon. In de laatste jaren dat er op Paul Ricard geracet werd, werd het 3,3 kilometer lange korte circuit gebruikt.
Magny Cours
In het midden van Frankrijk werd eind jaren ‘80 een hypermodern nieuw circuit gebouwd: Magny Cours. Een technisch uitdagend circuit met rechte stukken, snelle en langzame bochten. Het enige probleem was dat het circuit gerealiseerd was in wat F1-commentator elk jaar omschreef als Bumblefuck, Nowhere.
Het maakte de ambiance van de circuit er niet beter op, al zijn er enkele spectaculaire races verreden. Heinz-Harald Frentzen won in 1999 onder wisselende weersomstandigheden voor het team van Jordan.
Vanuit Nederlands oogpunt is Magny Cours vooral bekend van de race in 2007 waar Spyker-coureur Christijan Albers te vroeg wegrijdt na een pitstop en de halve benzine installatie mee neemt. In die tijd was het nog toegestaan om tijdens de race bij te tanken. Het zou Albers zijn een na laatste Grand Prix zijn. Na de Grand Prix van Engeland verloor hij zijn stoeltje bij het team.
De laatste coureur die won op Magny Cours was Felipe Massa. Hij won de race in 2008 voor het team van Ferrari. Na 2008 verdween de Franse Grand Prix vanwege financiële problemen voor jaren van de kalender.
Pas in 2018 keerde de race, ditmaal als vanouds verreden op het circuit van Paul Ricard, terug op de Formule 1-kalender. Lewis Hamilton won de Grand Prix in zowel 2018 als 2019 in races die verder bijzonder weinig spanningselementen in zich kenden. In 2020 werd de race vanwege de coronapandemie niet verreden. Een jaar later doorbrak Max Verstappen de Mercedes-hegemonie op het Franse asfalt.
Online gokje wagen?
Credit: WikiCommons